سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار فریبا رهنورد با عنوان "فاجعه آرام نمی‌گیرد" در گالری چهار، نمایشگاه نقاشی سعید خضایی با عنوان "هفت‌خوان رستم" در گالری سیحون، نمایشگاه گروهی با عنوان "تمدن دیوانگی‌ست" در گالری آریانا و نمایشگاه آثار علی ناجیان و رامیار منوچهرزاده با عنوان "دمو" در گالری محسن سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

پیش به سوی نابودی

نمایشگاه آثار فریبا رهنورد با عنوان "فاجعه آرام نمی‌گیرد" در گالری چهار برپاست. رهنورد در این مجموعه به بررسی زیست انسان امروزی پرداخته و برای این کار به استفاده از مواد آماده پرداخته است. آثار رهنورد با استفاده از کلاژ عکس‌های نشریات و کتاب‌ها به وجود آمده‌ و تصاویری از انسان و حیوان بر سطوحی رنگین قرار گرفته‌اند که با تاش‌های رنگ به وجود آمده و فضایی ناشناخته و خفقان‌آور ایجاد کرده است.

این فضای مبهم در عین اینکه شباهت به هیچ مکان مشخصی ندارد، حس ترس، خفقان و اضطرابی را به بیننده منتقل می‌کند که برای همه مخاطبان آشناست. شهرهای ویران شده که موش‌هایی عظیم در آنها دیده می‌شوند، نشانی از آسیب‌پذیری انسان و نابودی تمدن است. آدم‌هایی اسلحه به دست که بر فراز و بناهای کهن تاریخی و کودکانی بی‌خبر از همه جا دیده می‌شوند که نمادی از جنایات و مصائبی هستند که انسان برای هم نوع خود به وجود می‌آورد.

نمایشگاه آثار فریبا رهنورد در گالری چهار

حیوانات و آسیب‌هایی که به زیست آنها وارد شده است سوژه تعدادی دیگر از آثار هستند. استفاده بی‌رویه از منابع دریایی در قالب ماهی‌هایی که بشقاب و چنگال در انتظار آنها است به نمایش درآمده و از سوی دیگر صورت میمون‌هایی دیده می‌شود که با نگرانی به انسان نگاه می‌کنند. استفاده از رنگ‌های تیره و خاموش در کنار بافت‌های گوناگون به خشونت فضا دامن زده است.

نمایشگاه آثار فریبا رهنورد با عنوان "فاجعه آرام نمی‌گیرد" در گالری چهار برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند تا 28 خرداد به گالری چهار در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سید خندان، کوچه اشراقی، شماره 4 مراجعه کنند.

 

تصاویر نو از داستان‌های کهن

نمایشگاه نقاشی سعید خضایی با عنوان "هفت‌خوان رستم" در گالری سیحون برپاست. در این نمایشگاه خضایی به ادبیات کهن ایران پرداخته و تصویری نو از روایات کهن ارائه داده است. نقاشی کهن ایرانی که در پیوند با ادبیات وسیله‌ای برای معرفی قهرمانان و پهلوانان به مردم و ثبت آنها در ذهن و تاریخ بود، این بار در قالبی جدید در معرض دید مخاطب قرار گرفته و بار دیگر او را به تعمق در داستان‌های کهن وامی‌دارد.

فارغ از عنوان نمایشگاه، مواجهه با دیوها و قهرمانان بلافاصله مخاطب را به یاد داستان‌های شاهنامه می‌اندازد. در فضایی تهی و جهانی بی‌‌زمان و مکان، نبردی در جریان است که از عمق تاریخ آغاز شده و تا آینده‌ای دور ادامه دارد. در این هفت تابلو هنرمند به روایت هفت‌خوان رستم پرداخته و صحنه‌های نبرد را در میان نقوش تزیینی و کادرها و پرده‌ها در معرض دید مخاطب قرار داده است، گویی هر تابلو مانند صحنه نمایشی است که بازیگران آن در یک لحظه خاص متوقف شده‌اند.

نمایشگاه نقاشی سعید خضایی در گالری سیحون

اما تصاویر حماسی خضایی رنگ و بویی از طنز را در خود پنهان دارند. تخیلات هنرمند باعث ایجاد تصاویری شده است که با دقت در جزییات آنها می‌توان عناصری غیرطبیعی را کشف کرد. آدم‌هایی که به جای سر آنها گل شاه عباسی قرار گرفته است، آدمی که گوش‌های کنده شده خود را در بغل دارد، موجوداتی عجیب که میان انسان و حیوان سرگردانند و... نمونه‌ای از این تخیلات هستند.

با وجود ریزه‌کاری‌ها و وجود ظرایف فراوان در این نقاشی‌ها، نمی‌توان آنها را مینیاتور دانست. قلم‌گیری‌ها، گلها و گیاهان و پیچش ابرها، وقتی در ابعاد بزرگ قرار می‌گیرند به ایجاد تصاویری منجر می‌شوند که تلفیقی از نگارگری و تصاویر کاریکاتوری هستند.

نمایشگاه نقاشی سعید خضایی با عنوان "هفت‌خوان رستم" تا 30 خرداد در گالری سیحون به نشانی خیابان وزرا، خیابان چهارم، پلاک 1 برگزار می‌شود.

 

جنون نهادینه شده

نمایشگاه گروهی با عنوان "تمدن دیوانگی‌ست" در گالری آریانا برپاست. در این مجموعه آثار متنوعی به نمایش درآمده است که بیشتر آنها حول محور انسان و زندگی او می‌گذرد. آثار فیگوراتیو هنرمندان با تنوعی زیاد به نمایش زندگی انسان و ارتباط او با افراد دیگر پرداخته است.

بخشی از آثار این مجموعه به نمایش پیکرهایی خیالی، دفرمه یا فانتزی اختصاص دارد که با رنگ‌هایی متنوع و شاد ترسیم شده و در میان سطوح ساده رنگی قرار گرفته‌اند. در اغلب این آثار جمعی از آدم‌های شاد و خندان دیده می‌شوند که با وجود عدم نمایش فضای اطراف آنها به نظر می‌رسد در یک مهمانی حضور دارند. اما چهره‌های دفرمه آنها بیننده را به شک می‌اندازد که در زیر این نقاب شاد و خندان، خصومت و خشمی عمیق پنهان است.

افتتاحیه نمایشگاه آثار رهام صانعی در گالری آریانا

اما بخش دیگری از آثار با زمینه‌های سیاه خود فضایی کاملا متفاوت دارند. در این بخش هم شاهد چند دسته از آثار هستیم. گاه فیگورهای بسیار ساده که با مواد برجسته روی بوم قرار گرفته‌اند، تصاویری پر اضطراب را نمایش می‌دهند که نمایانگر تاثیرات منفی تکنولوژی بر زندگی انسان یا مشکلات ارتباطی میان افراد است. در تعدادی دیگر از تابلوها فیگورهای واقع‌گرا در فضایی تیره و تار قرار دارند و آنچه دیده می‌شود استیصال و اضطرابی رو به افزایش است.

در این مجموعه به بررسی ابعاد مختلف زندگی انسان پرداخته شده و علاوه بر آثار فیگوراتیو، تابلوهای آبستره، مجسمه‌ها و چیدمان‌های گوناگون وجود دارد که در هر کدام از آنها دغدغه‌های هنرمندان به شکلی متفاوت به چشم می‌آید.

نمایشگاه "تمدن دیوانگی‌ست" تا 29 خرداد در گالری آریانا به نشانی الهیه، انتهای خیابان مریم شرقی، ابتدای خیابان فرشته (شهید فیاضی)، شماره 9 برگزار می‌شود.

 

خواسته‌هایی در سکوت

نمایشگاه آثار علی ناجیان و رامیار منوچهرزاده با عنوان "دمو" در گالری محسن برپاست. این مجموعه عکس به نمایش حضور اجتماعی مردم ایران اختصاص دارد و دو هنرمند با استفاده از تصاویر آرشیوی به خلق تصویرهایی جدید اقدام کرده‌اند. پس زمینه این تصاویر برگرفته از عکس‌های سیاه و سفید تجمعات خیابانی مردم در سال 57 است. به این ترتیب بستری تاریخی با قدمتی مشخص در معرض دید مخاطب قرار گرفته است که ویژگی‌ها و مختصات آن تا حدود زیادی برای بیننده شناخته شده است.

اما در پیش زمینه شاهد تصاویر نسبتا رنگی هستیم که با گذشت زمان، نسلی دیگر از جامعه را نشان می‌دهد. اگرچه جمعیت انبوه مردم نشان دهنده حرکتی پر هیجان و مطرح شدن خواسته‌های آنان است، اما در سکوت ثبت شدهء عکس‌ها، مخاطب وانهاده شده تا برداشت خود را از این حرکت داشته باشد.

نمایشگاه آثار علی و رامیار در گالری محسن

تکرار این ایده در تابلوهای متعدد منجر به ایجاد تصاویری شده که ظاهری نسبتا یکسان دارند و تفاوت‌های جزیی آنها چندان جلب توجه نمی‌کند. این تکرار می‌تواند نمادی از حرکت‌های اجتماعی باشد که در طول تاریخ تکرار می‌شوند و نشانی از امید مردم یک جامعه به آینده هستند.

نمایشگاه "دمو"  تا 25 خرداد در گالری محسن برگزار می‌شود به نمایش درمی‌آید. این گالری در خیابان ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک 42 قرار دارد.