سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "سرزمین تهی سران" نوشته روزبه اختری با اقتباسی آزاد از نمایشنامه "کله‌پوک‌ها" اثر نیل سایمون و به کارگردانی روزبه اختری از 6 خردادماه ساعت 17 در سالن شماره یک خانه نمایش مهرگان روی صحنه است. در این اثر نمایشی بابک قادری، پناه باقریان، نسترن ابراهیم‌زاده، زکیه سیف، محمد عزیزی، مازیار مهرگان، شهرام حیاتی، دانیال چاووشی، روزبه اختری، امیرحسین زمانی، معصومه عبادپور و یوسف محوی ایفای نقش می‌کنند.

روزبه اختری در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره شکل‌‌گیری این اثر نمایشی گفت: حدود دو سال پیش تصمیم گرفتم کمدی از نیل سایمون را که مخاطبان با این نمایشنامه‌نویس آشنایی بیشتری دارند را روی صحنه آورم. یکی از دوستان نمایشنامه "کله‌پوک‌ها" را پیشنهاد داد و آن را خواندم و از آنجایی که این متن اثری پر پرسوناژ و در فضایی بیرونی بود، بر آن شدم که آنرا به صحنه آورم.

او در ادامه افزود: چون اتفاقات این نمایشنامه در محیط اجتماعی رخ می‌دهد دست را برای اقتباس از این اثر باز می‌گذارد. در بازنویسی خط داستانی حفظ شده است و اتفاقات کمدی و موقعیت‌هایی به آن اضافه شده که متفاوت از متن نیل سایمون است. موقعیت‌های نمایش متفاوت است؛ درجاهایی فضای کار تاریخی، در موقعیتی بخشی از فیلم "قیصر" مسعود کیمیایی و قسمتی از نمایش هم شباهت‌هایی با آثار بهرام بیضایی دارد.

این بازیگر تئاتر درباره سبک و شیوه اجرایی نمایش "سرزمین تهی سران" خاطرنشان کرد: این اثر نمایشی براساس کمدی موقعیت اجرا می‌شود. اخیراً چندین نمایش را دیدم که بدون استثنا از کمدی‌های سخیف استفاده می‌کردند، من نمی‌گویم با اینگونه طنزها مخالفم اما بسیار تکرارشونده شده است و انگار کمدی تنها همین است. 90 درصد طنز این نمایش براساس موقعیت و دیالوگ است و به سبک کمدی کلاژ است. یعنی ما در این اثر از سبک‌های مختلف کمدی استفاده کرده‌ایم و کلاژی از کمدی در قالب مفهوم اصلی متن نیل سایمون را روی صحنه آوردیم.

اختری همچنین درباره طراحی‌های این اثر نمایشی یادآور شد: از آنجا که در نظر داشتیم اثری یک دست را به صحنه آوریم، طراحی صحنه، لباس و گریم سبکی فانتزی دارد و مخاطب با جهانی غریب و در عین حال آشنا روبرو می‌شود که بسیار نزدیک به آدم‌ها، حرف‌ها و اتفاقات جامعه خودمان است.

او درباره موسیقی نمایش تصریح کرد: به دلیل اینکه اعتقاد دارم در یک اثر نمایشی همه عناصر باید یک دست باشند و شلختگی در کار نباشد، انتخاب کلاژی از موسیقی‌های ایران و جهان داشته‌ایم که ترکیب آن‌ها با کار هارمونی دارد.

روزبه اختری در پایان صحبت‌هایش گفت: نمایش داستانی جهان شمول دارد. جامعه، سیاست، مدرسه و ... باورهایی به انسان‌ها می‌دهد که به این باورها ایمان می‌آورند و اختیار و تعقل خود را از دست می‌دهند. ما با اینکه در نامطلوب‌ترین ماه سال، ساعت و روز، نمایش‌مان را اجرا می‌کنیم با این حال تاکنون استقبال خوبی از این اثر شده است و مخاطبان‌مان با آثار نمایشی که بعد از افطار و با بازیگران چهره روی صحنه می‌روند، برابری می‌کند.

در خلاصه داستان نمایش آمده است: دهکده ایست که همه بر اثر نفرینی خودخواسته دیوانه شده‌اند. به درخواست یکی از اهالی دهکده معلمی به روستا دعوت شده تا به دختری درس بدهد... معلم به نفرین پی برده و درصدد باطل کردن نفرین بر می‌آید اما خود هم دچار نفرین می‌شود...

دیگر عوامل نمایش "سرزمین تهی سران" عبارتند از: مدیر تولید، دستیار کارگردان و برنامه ریز: دانیال چاووشی، گروه کارگردانی: حسین جعفریان و امیرحسین زمانی، منشی صحنه: معصومه عبادپور، طراح صحنه: وحید لاری، طراح گریم: احمد نگهبان، مدیر اجرایی: محمدرضا بهشتیان، دستیارطراح صحنه:عرفان سیف الهی، مشاور رسانه: مینا قاسمی، تبلیغات: آرزو صالحی و مروارید ابراهیمی، مدیر روابط عمومی: رضا پورزارعی، نقاشی و رنگ دکور: محمد اسدی روشن، دستیار لباس: شیما علوی فرد، مجریان گریم آقایان: شهراد زندیه، رضا نادى، محمد معینى و مهدى علیمردانى، مجریان گریم بانوان: مژده زادمهر، نازنین محمودى، زهرا عرب اسدى، نسترن افشارى و هانیه بنی اسد و با تشکر از سید امین میرى. طراح پوستر و بروشور: سجاد نجفی، مدیران صحنه: حمید بیدقی و محمد جواد ملک زاده، دستیاران صحنه: سیده سلاله موسوی، سما صادقی، مریم مرتاضی و حامد امید و ساخت دکور چوبی: عبدالله احمری آبی، بهروز جوادی، امین احمد زاده و افشین جعفری.

علاقمندان می‌توانند بلیت این اثر نمایشی را از سایت تیوال تهیه کنند.