به گزارش هنرآنلاین، نمایشگاه "طراحی به مثابه زندگی" با آثاری از علی اکبر صادقی، منوچهر معتبر، فرشید ملکی، منوچهر صفرزاده، فرشید مثقالی، بهزاد شیشه گران، علی نصیر، کریم نصر، علی خسروی، نیلوفر قادری نژاد، شهرام کریمی، مهدی حسینی، نعمت لاله یی، محمدعلی بنی اسدی، احمد وکیلی، داود شهیدی، علی ذاکری، معصومه مظفری، شهرام انتخابی، بهرام کلهرنیا، کیومرث کیاست، ثمیلا امیرابراهیمی، فرح ابوالقاسم، رحیم مولاییان، محمد همزه، شیده تامی، بهنام کامرانی، حسین تمجید، داریوش حسینی، فریدون امیدی، علی راشکی، پژمان رحیمی زاده، فرشید شفیعی، سعید رفیعی منفرد، احمد مرشدلو، علی پیروز، عیسی جباری، آیدین خانکشی پور، یاشار صلاحی، مرتضی خسروی، مسلم خضری، جواد مدرسی، سوده داوود، مهدی راحمی، کیان وطن، زرتشت رحیمی، سعید نودهی، ژاله طالب پور، مریم طباطبایی، نجوا عرفانی، فتانه فروغی، آتنا فریدونی، مرتضی قنبری، امیر مخبر، سهراب نبی پور، صادق همتی، حجت اعظم پور، مسیب زارع، غلامحسین سهرابی، سارا صابری فومنی، جعفر صادقی، محسن انجم شعاع، پونه اوشیدری، محبوبه پرنیان، پوریا پرهیزکار و افشین حسین‌زاده در خانه هنرمندان ایران برپاست.

 

حسین تمجید درباره این نمایشگاه گفت: نمایشگاه طراحی به مثابه زیستن، پیام بسیار مهمی به من مخاطب جدی طراحی می‌دهد که ما بیش از ۶۰ سلیقه تایید شده در طراحی داریم. طراحانی که هر یک مسیر خود را پیدا کرده‌اند و تماشای آثار این نمایشگاه برای خود من بسیار راه گشا بود.

حسین تمجید درباره ششمین نمایشگاه مهمانی هنر با عنوان "طراحی به مثابه زیستن" گفت: تا جایی که من در خاطر دارم تاکنون آن گونه که باید به طراحی در کشور ما بهاء داده نشده و نمایشگاهی که دربرگیرنده سیلقه و تکنیک‌های مختلف طراحی باشد برپا نشده است. برپایی نمایشگاه طراحی به مثابه زیستن آن هم در تمام فضای نمایشگاهی خانه هنرمندان ایران اتفاق خوشایندی به شمار می‌رود. در این نمایشگاه شاهد نمایش آثار سه نسل از طراحان هستیم. هنرمندانی که یک صاحب سبک و تکنیک هستند.

تمجید ادامه داد: نمایشگاه طراحی به مثابه زیستن، پیام بسیار مهمی به من مخاطب جدی طراحی می‌دهد که ما بیش از ۶۰ سلیقه تایید شده در طراحی داریم. طراحانی که هر یک مسیر خود را پیدا کرده‌اند و تماشای آثار این نمایشگاه برای خود من بسیار راه گشا بود.

این هنرمند نقاش درباره مجموعه طراحی که در نمایشگاه طراحی به مثابه زیستن در معرض دید مخاطبان گذاشته است گفت: قریب به دو ماه است که روی این مجموعه کار می‌کنم و چون این نمایشگاه برایم اهمیت داشت و می‌خواستم بازخورد کارم را بینم وقتی از من دعوت شد که در این نمایشگاه شرکت کنم، به جای نمایش آثار پیشینم تصمیم گرفتم تعدادی از طراحی‌های اخیرم را ارائه بدهم.

او درباره این مجموعه گفت: سال گذشته خیلی اتفاقی در انباری خانه‌ام یکی از دفترهای سال‌های پیشم را پیدا کردم و مشغول ورق زدن شدم به صفحه‌ای برخوردم که چند گل خشک در کنار نوشته‌ای چسبانده بودم، آن صفحه جرقه‌ای در ذهنم زد که در آثارم از خط استفاده کنم و برهمین اساس و ایده‌ای که از دفتر قدیمی‌ام گرفتم مجموعه‌ای نقاشی شکل گرفت که در ماه‌های گذشته آن را در قالب نمایشگاهی در گالری هما به نمایش گذاشتم که اتفاقا با اقبال نیز مواجه شد.

تمجید ادامه داد: پس از آن شروع به کار کردم و این مجموعه جدید طراحی‌ام شکل گرفت، در این  مجموعه  همچون مجموعه‌های پیشینم هیچ مرزی میان طراحی و نقاشی نمی‌بینم. در این مجموعه که بسیار متنوع است از خط به عنوان عنصری مخدوش کننده استفاده کرده‌ام و اصلاً قصد ندارم خطوطم خوانا باشد.

 

ضرورت برگزاری نمایشگاه طراحی به صورت مداوم در خانه هنرمندان ایران احساس می‌شود

بهزاد شیشه‌گران گفت: برپایی نمایشگاهی تحت عنوان طراحی در مجموعه گالری‌های خانه هنرمندان ایران اتفاق مهمی در حوزه طراحی به شمار می‌رود و من از برگزارکننندگان این نمایشگاه قدردانی می‌کنم.

او افزود: سال‌ها بود که نمایشگاهی با عنوان طراحی و با حضور هنرمندان و آثار پرشمار شاهد نبودیم و برگزاری این نمایشگاه را باید به فال نیک گرفت و باید امیدوار بود که توجه و التفات به طراحی در دستور کار نه تنها خانه هنرمندان ایران که مجموعه مهمی به شمار می رود، بلکه سایر مجموعه‌های فرهنگی و هنری نیز قرار گیرد.

این هنرمند طراح ادامه داد: اما باید قبول کرد هر نمایشگاهی که برپا می‌شود با نقدهایی همراه است و باید این نقدها را به گوش جان شنید و در پی آسیب شناسی آن بود. به نظر من یکی از مهم‌ترین انتقادهایی که به نمایشگاه طراحی به مثابه زندگی وارد است، معاصر نبودن برخی از آثار است.

او افزود: با اینکه آثاری که در این نمایشگاه در معرض دید قرار گرفته‌اند از آثار هنرمندان هم عصر ما انتخاب شده‌اند و بیشتر هنرمندان این مجموعه زنده هستند اما زنده بودن هنرمند، دلیلی بر معاصر بودن نگاه و اثری که تولید می‌کند نباید دانست. شاید اثری هم ۵۰۰ سال پیش خلق شده باشد اما وقتی به آن نگاه می‌کنیم گویی هنرمند آن هم عصر ماست.

شیشه‌گران خاطر نشان کرد: امیدوارم اگر این رویداد در سال‌های آتی نیز برگزار شد و همچنان برگزارکنندگان آن نگاه محبت آمیز به طراحی از خود نشان دادند، در انتخاب آثار به معاصر بودن توجه کنند و باید این توجه تداوم پیدا کند و هنرمندان نیز از آن حمایت کنند.

به گفته این طراح، در ایران نقاشی و پس از آن طراحی بسیار مهجور هستند. طراحی یک هنرناب است که در فضای دانشگاهی‌مان نیز آن را جدی نمی‌گیرند. باید از هر اقدامی که کمک می‌کند این هنر ناب جدی‌تر گرفته شود، حمایت کرد.

او درباره اثرش که در نمایشگاه مهمانی هنر به نمایش درآمده گفت: این طراحی از مجموعه‌ای از فیگورهایم که با تکنیک میکس‌مدیا زغال و پاستل سفید در سال ۱۳۸۸ کار شده است، انتخاب شد. در سال ۱۳۸۸ تمرکزم بر روی فیگورهایی با خصلت و خصوصیت خاصی بود. این فیگورها متشکل ازسر، بدن و تعدادی خط بود. که سرها با تاش سیاه، بدن‌ها یک تاش سفید و باقی اجزا از چند خط شکل گرفته‌اند.

شیشه‌گران درباره خطی که در این طراحی و سایر آثارش از آن استفاده می‌کند، گفت: این خط، خط فارسی و خوانا نیست و من با استفاده از خط در طراحی‌هایم قصد نوشتن ندارم. من از خط در آثارم به عنوان یک عنصر تجسمی استفاده می‌کنم. در هنرهای تجسمی خط، رنگ، بافت و سطح داریم و این خط نیز روحیه و خصلت تجسمی دارد و این خط بنا به موقیعت‌ها و بیان‌های مختلف فیگورها تغییر روحیه می‌دهد.

او درباره مجموعه طراحی‌هایش که به انتراع گرایش دارند، گفت: من همواره در فیگورهایی که می‌کشم به انتزاع گرایش دارم و برای طراحی یک فیگور اهل ساخت و ساز و کشیدن تمام جزییات نیستم و این ویژگی را در همه فیگورهایی که تاکنون کشیده‌ام می‌توانید مشاهده کنید.

 

نمایشگاه طراحی به مثابه زیستن ذوق زده‌ام کرد

علی ذاکری درباره ششمین نمایشگاه مهمانی هنر با عنوان "طراحی به مثابه زیستن" گفت: برگزاری نمایشگاه طراحی به مثابه زیستن اتفاق مهمی در هنر تجسمی به شمار می‌رود و هرجا که اسمی از طراحی به میان می‌آید٬ من ذوق‌زده می‌شوم. وقتی از من برای شرکت در این نمایشگاه دعوت شد٬ با کمال میل پذیرفتم.

او افزود: نمایشگاه طراحی به مثابه زیستن دربرگیرنده بیش از ۶۰۰ طراحی از هنرمندان سه نسل است و هم نشینی این آثار در کنار هم فرصتی را پیش روی ما می‌گذارد تا به نوعی شاهد تجربه‌های هنرمندان هم به صورت مجزا و هم در مقایسه با یکدیگر باشیم.

این هنرمند ادامه داد: برگزاری نمایشگاه‌های طراحی هم به بالاتر رفتن توانایی هنرمندان طراح کمک می‌کند و هم موجب می‌شود که یاد بگیریم چگونه بهتر یک طراحی را از زوایای مختلف ببینیم.

به گفته این هنرمند٬ طراحی در مقایسه با سایر شاخه‌های هنر تجسمی از نظر اقتصادی در موقیعت خوبی قرار ندارد و کمتر پیش می‌آید گالری‌دارها به این هنر ناب بها بدهند. باید امیدوار بود در دوران بی‌مهری به طراحی٬ فرصت‌های بیشتری برای دیده شدن این هنر فراهم شود.

ذاکری درباره اثرش گفت: اثری که در نمایشگاه طراحی به مثابه زیستن در معرض دید مخاطبان قرار گرفت از مجموعه‌ای انتخاب شده که در سال ۱۳۸۸ آن را شروع کردم و این مجموعه یک سال و نیم طول کشید تا کامل شد.

او افزود: موضوع این مجموعه انسان است و عنصر تصادف در شکل‌گیری مجموعه نقش دارد و برای خلق این مجموعه از قیر و زغال بر روی کاغذ استفاده کرده‌ام. بعدها وقتی دوباره خواستم که از این تکنیک برای خلق مجموعه دیگری استفاده کنم دیدم که جواب نمی‌دهد. گویی این تکنیک تنها مختص به همان زمان و این مجموعه بود.

این هنرمند افزود: در این مجموعه انسان‌های عصیان زده‌ای را تصویر کرده‌ام که هر یک در حال چالش رنج کشیدن و دست و پا زدن هستند و راه به جایی ندارند.

 در نمایشگاه طراحی به مثابه زیستن بیش از 200 اثر از 66 هنرمند در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است و این آثار به نوعی رنگ‌های مختلف از طراحی را به نمایش می‌گذارد.

نمایشگاه مهمانی هنر تا 22 خرداد در خانه هنرمندان ایران دایر است.