سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار هدی کاشیها با عنوان "تصادف با خورشید" در گالری اعتماد برپا است. در این نمایشگاه 17 تابلو در معرض دید مخاطبان قرار دارد که با استفاده از ایربراش، اکریلیک، رنگ روغن و اسپری نقاشی شده‌اند. کاشیها در گفت و گو با هنرآنلاین درباره این نمایشگاه گفت: دوست داشتم آثارم نشان دهنده لحظاتی واقعی و در عین حال فانتزی باشند. بنابراین در این تابلوها اتفاق‌هایی دیده می‌شود که ممکن است در واقعیت دیده نشوند اما ریشه در واقعیت دارند.

کاشیها ادامه داد: بیشتر اتفاقات در این تابلوها تلخ هستند اما با شیوه کار من طنز زیادی به آنها اضافه شده است. همه آنها یک لحظه خاص از زندگی افراد را ثبت کرده‌اند و واکنش آدم‌ها در آن لحظه دیده می‌شود. بعضی از کارها برگرفته از اتفاق‌های معمولی زندگی است که سعی کردم تخیل آنها را زیاد کنم تا غیرمعمولی شوند. بخشی از آثار هم با توجه به جمله‌هایی که در فضاهای مختلف توسط مردم استفاده می‌شود و با وجود ظاهر طنز خود در باطن تلخ هستند، شکل گرفته‌اند. می‌خواستم وقتی مخاطب این آثار را می‌بیند با وجود اینکه اتفاقات درون آنها واقعی نیستند با آنها همذات‌پنداری کند و به همین دلیل اتفاقاتی را به تصویر کشیدم که تجربه مشترک همه ما است.

او درباره نام نمایشگاه گفت: در یکی از تابلوها شخصی را می‌بینیم که سرش به خورشید برخورد کرده و درد گرفته است. بعد دیدم باقی آثار هم با این کار شباهت دارند، چون همه اتفاقات آنها مانند تصادف با خورشید، واقعی نیستند و در عین حال همه این تصادف‌ها در یک لحظه رخ می‌دهد. به همین دلیل تصمیم گرفتم نام "تصادف با خورشید" را بر این مجموعه بگذارم.

کاشیها با اشاره به فضای فانتزی و شاد آثارش گفت: دلم نمی‌خواست یک تراژدی تلخ بسازم. در کارهای هنرمندان ساکن تهران می‌بینیم که فضای آثار بسیار تلخ است، اما من می‌خواستم بگویم نباید اینقدر جدی باشیم و کمی طنز هم در کار هنری بد نیست. بعضی از هنرمندان می‌خواهند چیزی که می‌گویند خیلی جدی و فلسفی باشد اما نقاشی برای من به معنی ثبت لحظه‌هایی است که دوست دارم آنها را بکشم.

او با اشاره به اینکه استفاده از کاریکاتور به ایجاد این فضا در آثارش کمک کرده است افزود: همیشه در آثار من فضای کاریکاتوری و فانتزی وجود داشت اما این بار خیلی بیشتر شد. قبلا فکر می‌کردم که نباید این فضا را وارد نقاشی کنم اما در این مجموعه تصمیم گرفتم به فکر حرف دیگران نباشم و کاری که دوست دارم را انجام دهم.

کاشیها افزود: ما در فضایی بین واقعیت و خیال زندگی می‌کنیم. در دنیای مجازی ایموجی‌ها به بخشی از زندگی ما تبدیل شده‌اند و نمی‌توانیم از آنها دوری کنیم. این شکلک‌ها در عین اینکه فانتزی هستند به بخشی از واقعیت تبدیل شده‌اند. به همین دلیل دوست داشتم آثارم شبیه کارهای دیجیتال و فانتزی باشد چون زندگی همه ما به آن سمت پیش می‌رود. اما نمی‌خواستم کارم کیچ باشد و چون همچنان تاریخ هنر را دوست دارم بخش‌هایی از آن را انتخاب کرده و سعی کردم با شیوه و حس و حال خودم نمایش دهم.

این هنرمند درباره اینکه چرا از شیوه‌های دیجیتال در کار خود استفاده نکرده است گفت: هنوز نقاشی برایم جذاب است و می‌خواهم چالش‌های این کار را حفظ کنم. وقتی جلوی بوم می‌ایستم حرکات بدن، هماهنگی دست و ذهن و... برایم مانند مدیتیشن است، اما در زمان کار با کامپیوتر این طور نیست و جذابیتی برایم ندارد.

نمایشگاه آثار هدی کاشیها در گالری اعتماد

او درباره دلیل استفاده از ایربراش در آثارش گفت: در کارهای قبلی من تاش قلم دیده می‌شد اما احساس می‌کردم این تاش‌ها نوعی قدرت‌نمایی و نمایش توانایی دست نقاش است. از سال گذشته ایربراش را به کار گرفتم چون یک سطح صاف به وجود می‌آورد که نشانی از قدرت دست من در آن نیست و تنها ذهنیاتم را نشان می‌دهد. همچنین نمی‌خواستم فضا را از طریق پرسپکتیو کلاسیک شکل دهم، بلکه قصد داشتم عمق و فضا را با لایه‌های مختلف سطوح ایجاد کنم. وقتی رنگ اکریلیک یا رنگ روغن روی سطح صاف ایربراش می‌آید به نظر می‌رسد سطوح جلو و عقب هستند و پرسپکتیو آن با شکل کلاسیک متفاوت است.

کاشیها ادامه داد: در تابلوهای من رنگ‌ها زنده هستند چون می‌خواستم فقط یک لحظه را ثبت کنم، اما اگر از رنگ‌های خاکستری استفاده کنم انگار آن لحظه می‌میرد، در حالی که شارپ بودن رنگ‌ها حالت ناگهانی آن اتفاق را بیشتر نشان می‌دهد. همچنین شاد بودن رنگ‌ها در تضاد با اتفاقات بد تابلوها است. رنگ‌هایی مثل زرد و صورتی با اینکه زیبا هستند اما زیاد بودن آنها دل را می‌زند و من هم خواستم این کار را انجام دهم تا زننده باشد.

کاشیها ادامه داد: کار من اصلا غریزی و کودکانه نیست. آزادی در نقاشی برایم خیلی مهم است اما به شدت به منطق توجه دارم چون فکر می‌کنم نقاشی مثل ریاضی و حل کردن مساله است. رنگ‌های شاد و شکل‌های فانتزی نمی‌تواند نماد کودکانه بودن اثر باشد اما در ایران جا افتاده است که هر هنرمندی کار آزاد با فرم‌های راحت و تخیلی انجام دهد به او لقب کار کودکانه می‌دهند. اما در آثار من رسیدن به منطق تصویری جدی اهمیت زیادی دارد.

نمایشگاه آثار هدی کاشیها با عنوان "تصادف با خورشید" تا 29 خردادماه در گالری اعتماد به نشانی خیابان هفت تیر٬ مفتح جنوبی٬ بن بست شیرودی، پلاک ۲۵ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.