سرویس سینمایی هنرآنلاین: تنها چهار روز دیگر تا اولین بازی تیم ملی فوتبال ایران در مسابقات جام جهانی باقی مانده است ولی هنوز سرنوشت پخش بازی‌ها در سالن‌های سینمایی مشخص نیست. 

در همین حال، غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: نحوه پخش، چگونگی پخش و بهای بلیت‌ها در شورا هنوز مشخص نشده است و باید منتظر تصمیم گیری و ابلاغ آن از سوی وزارت ارشاد باشیم.

نخستین بار هنگام برگزاری فوتبال جام جهانی 2010 بود که پای بازی‌های فوتبال به سینماهای کشور باز شد و استقبال خوبی هم از آن صورت گرفت و تجربه تماشای فوتبال در کنار خانواده بسیار لذت بخش بود. این ماجرا در سال بعد هم ادامه یافت ولی در زمان بازی‌های جام ملت‌های آسیا در سال 2011 پخش بازی‌ها در سالن‌های سینمایی از سوی نیروی انتظامی ممنوع اعلام شد.

در ادامه این ماجراها پخش بازی‌های فوتبال در سینما 5 سال قبل حواشی بوجود آورد و پخش فوتبال بدون حضور زنان و به صورت مجزا با بی رغبتی سینماداران مواجه شد و همین عامل باعث کاهش مخاطبان شد. به همین دلیل مدیر وقت اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی رسما مجوز پخش فوتبال را برای همه در سینماها صادر کرد و در حالیکه اداره اماکن با حضور بانوان مخالف بود و حتی دو سالن سینمایی نیز برسر همین ماجرا پلمب شدند، پخش مسابقات بار دیگر منتفی شد.

اما حالا در آستانه برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال در روسیه زمزمه‌هایی مبنی با پخش فوتبال در سالن‌های سینمایی به گوش رسید که حواشی نیز در پی داشت. این بار مخالفت از سوی سینماگران برای پخش فوتبال در سینماها بود.

هرچند که بسیاری موافق این اتفاق هستند و معتقدند به دلیل آنکه زنان حق ورود به ورزشگاه‌ها را ندارند اختصاص محیط‌های فرهنگی به این امر می‌تواند بخشی از این خلاء فرهنگی- ورزشی را در جامعه پر کند و خانواده‌ها می‌توانند در محیطی امن و فرهنگی به تماشای ورزش مورد علاقه خود بنشینند اما اجرای این طرح مخالفانی نیز دارد.

بسیاری از فیلمسازان معتقد هستند که پخش فوتبال در سالن‌های سینمایی باعث از بین رفتن فرصت اکران فیلم‌ها در آن زمان می‌شود. به طور مثال مصطفی کیایی در این مورد به ایسنا گفت: من اصلا با این موضوع موافق نیستم و به نظرم کار درستی هم نیست چون فوتبال و سینما هر کدام جای خود را دارند و قرار نیست در سالن سینما فوتبال پخش شود که اگر این طور باشد استادیوم آزادی را هم به ما بدهند تا در آن فیلم اکران کنیم.

البته حبیب اسماعیلی تهیه‌کننده و پخش‌کننده نیز در این زمینه نظر متفاوتی دارد و می‌گوید: به نظر می‌رسد اکنون تمام کسانی که فیلم روی پرده دارند از محدودیت سئانس و سالن سینمایی گله دارند، حالا می‌خواهد فیلم پرفروش باشد یا حتی متوسط. با این اوصاف قرار است تعدادی از سالن‌ها و سئانس‌ها هم به پخش بازی‌ها اختصاص پیدا کند، با این حال اگر به درستی برنامه ریزی شود شاید بتواند باعث رونق سینماها شود.

علی سرتیپی سینمادار و پخش‌کننده فیلم‌های سینمایی نیز بیان کرد: این اتفاقی است که هم می‌تواند جنبه مثبت داشته باشد و هم جنبه منفی. اگر در سالن‌های محدود و سانس‌های خاصی نمایش بازی‌ها صورت بگیرد می‌تواند مردم را از خانه‌هایشان خارج کند و فضای پرهیجان فوتبال را به سینماها هم بیاورد. ولی اگر این طرح به به درستی اجرا نشود و تمام سالن‌های نمایش فیلم را به خود اختصاص دهد ممکن است که در ابتدا به نفع سینماها شود اما در نهایت فیلم‌ها ضرر خواهند کرد.

در حال حاضر هرچند به گفته غلامرضا فرجی مجوز نمایش مسابقات جام جهانی روسیه در سالن‌های سینمایی از سوی وزارت ارشاد صادر نشده اما تنها صحبت از نمایش ۶ مسابقه شده است که از این ۶ مسابقه، ۳ مسابقه به بازی‌های ایران اختصاص دارد و ۳ بازی دیگر هنوز مشخص نشده است و قطعیت نیافته است.

اما برخی از سایت‌ها خبر از رایزنی‌های لازم با نیروی انتظامی داده‌اند که ظاهرا نیروی انتظامی موافقت و تمایل خود را برای برگزاری این برنامه در سینماها اعلام کرده است ولی همچنان مجوز رسمی و مکتوب نیروی انتظامی به دست سینما داران نرسیده است.

در این اخبار آمده است بر اساس تصمیم انجمن سینما داران و شورای صنفی نمایش همه سالن‌های سینما می‌توانند مسابقات را پخش کنند اما برای پردیس‌های سینمایی و سینماهایی که چند سالن دارند، سقف تعیین شده است. پردیس‌های سینمایی که مثلاً ۵ سالن دارند فقط می‌توانند در ۲ سالن فوتبال نمایش بدهند.

همچنین در سینماهای سرگروه، سالنی که به عنوان سرگروه اعلام شده، مسابقات فوتبال را نمایش نمی‌دهند و فقط در سالن‌های زیر گروه مسابقات پخش می‌شود. در پردیس‌های سینمایی نیز سالن سرگروه نباید مسابقات فوتبال را نمایش بدهد بلکه باید سالن دیگری به این امر اختصاص پیدا کند.

بلیت فروشی این مسابقات به‌صورت اینترنتی خواهد بود و زنان، مردان و خانواده‌ها می‌توانند در کنار یکدیگر به تماشای مسابقات فوتبال در سینماها بنشینند.

حال باید منتظر ماند و دید آیا مدیران ارشاد و نیروی انتظامی در این فرصت کوتاه می‌توانند به نتیجه مناسبی رسیده و در این زمان می‌توانند مجوزهای لازم را ابلاغ و هماهنگی‌ها را انجام دهند یا سینماداران خود به تنهایی دراین مورد تصمیم می‌گیرند.