سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "چشم‌اندازی در مه" به نویسندگی و کارگردانی ابوالقاسم معارفی با یادی از مرحوم داود رشیدی از 18 خردادماه ساعت 21 در تماشاخانه شانو روی صحنه است و بازیگران این اثر نمایشی علیرضا درویش‌نژاد، شقایق مسافر، قدرت‌الله دلاوری، فروغ بهرامی، حمیدرضا سعیدپور، فرداد صفاخو و صادق توکلی هستند. این نویسنده و کارگردان سال 94 نمایش "خرمالوهای گس" را در تماشاخانه استاد جمشید مشایخی اجرا کرده است.

ابوالقاسم معارفی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره موضوع و مضمون این نمایش گفت: قصه این اثر در لایه‌هایی مطرح می‌شود. داستان از این قرار است که وراث برای تقسیم سهم‌الارث هر کدام خواسته‌ای دارند. زمین بزرگی از گذشته برایشان به عنوان ارث مانده است که تبدیل به ویرانه‌ای شده است. بعضی از آنها خواهان آن هستند که زمین به باغ تبدیل شود و برخی دیگر درنظر دارند در این زمین ساخت و ساز انجام دهند. مجادله‌ای بین‌ آنها روی می‌دهد و درگیری‌های‌شان  منجر به جنایتی می‌شود.

او ضمن بیان اینکه تمرینات نمایش سه ماه به طول انجامید، درباره سبک و شیوه اجرایی نمایش "چشم‌اندازی در مه" عنوان کرد: نمایشنامه کاملاً رئال است و در اجرای آن نیز به جز یک قسمت کوتاه در پایان که سبکی سورئال دارد، مابقی نمایش به شیوه رئال اجرا می‌شود. از آنجا که نمایش دارای لایه‌های زیرینی است در پایان تابلو کوتاهی ساخته شده است.

این نویسنده و کارگردان تلویزیون درباره طراحی صحنه این اثر نمایشی خاطرنشان کرد: تلاش‌مان بر این بوده که حیاط خانه قدیمی را بازسازی کنیم. در طراحی با توجه به امکانات سالن نمایشی سعی شده به فضای رئال نزدیک شویم.

او همچنین درباره موسیقی نمایش اظهار داشت: برای این اثر نمایشی موسیقی‌ها ساخته شده است و به صورت پلی بک پخش می‌شود. منهای به جز یک بخش که ملودی ایرانی دارد مابقی موسیقی‌ها با بهره از سازهای جهانی است.

معارفی درخصوص اجرا در تماشاخانه شانو یادآور شد: اجرای این نمایش در این تالار نمایشی به صورت تصادفی پیش آمد. چندین بار برای اجرای نمایش در تئاترشهر اقدام کردم و آخرین باری که به این منظور به آنجا مراجعه کردم مدیر تئاترشهر که از دوستان قدیمی من بود گفت برنامه امسال اجراها پر است و می‌توانیم برای سال‌های آینده اقدام کنیم به صورت تصادقی دکتر قطب‌الدین صادقی را دیدم و زمانی‌که مسئله را با او در میان گذاشتم ایشان پیشنهاد اجرا در شانو را به من دادند.

او در ادامه افزود: امکانات تماشاخانه تازه تاسیس شانو قابل قبول است اما با توجه به صحنه کوچکی که دارد، شرایط برای نصب و اجرای برخی دکورها دشوار است.

ابوالقاسم معارفی درباره کم  کاری‌ اخیرش در عرصه تئاتر گفت: چندان با شرایط تئاتر امروز ارتباط برقرار نمی‌کنم. در گذشته سه نوع تئاتر شامل تئاتر عامه‌پسند، تئاتر جدی و حرفه‌ای و تئاتر دانشجویی بود که محل اجرای هر کدام مشخص بود و تماشاگر تکلیفش روشن بود و بنا به انتخابش به سالن اجرای نمایش مورد علاقه‌اش مراجعه می‌کرد. متاسفانه اکنون با تاسیس سالن‌های خصوصی تعریف مشخصی برای این سه دسته وجود ندارد.

او در ادامه افزود: اکثر آثار نمایشی با ورود چهره‌های مطرح سعی در جذب تماشاگر دارند و متاسفانه تئاتر واقعی گم شده است و برخی از نمایش‌ها اسم‌شان تئاتر نیست.

دیگر عوامل نمایش "چشم اندازی در مه" عبارتند از: مدیر روابط عمومی: رسول قنبری، طراح صحنه: تقی بهلولی و آهنگساز: علیرضا معارفی.  

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.