به گزارش هنرآنلاین، احمد آریامنش هنرمند خوشنویس و مبدع خطوط کرشمه و سفیر در نشست خبری خود درباره تازه‌ترین نمایشگاه آثارش که هشتم اردیبهشت‌ماه در گالری ساربان گشایش خواهد یافت، توضیح داد.

آریامنش در این نشست درباره ابداع خط کرشمه گفت: اولین خط ایرانی را با نام کرشمه در سال ۷۰ پایه‌گذاری کردم که رسم‌الخط تازه‌ای از حروف فارسی است و از خط میخی برگرفته شده است. در طراحی این خط از موتیف‌های ایرانی و هنر معماری ایران استفاده شده و نام آن‌ را نیز با تفألی به دیوان حافظ انتخاب کردم.

این هنرمند خوشنویس که معتقد است خط کرشمه بعد از ۵۰۰ سال از ابداع خط نستعلیق پدید آمده است در ادامه درباره ویژگی‌های این خط اظهار کرد: خط کرشمه یک خط فیگوراتیو و پر هیجان است.

آریامنش درباره ابداع خط سفیر هم گفت: خط سفیر ۱۵ سال بعد، از دل خط کرشمه استخراج شد که به معنای پیام رسان است.

وی درباره برخورد جامعه خوشنویسان نسبت به ابداع این دو خط گفت: ابتدا خیلی استقبال نشد البته من جز نستعلیق‌نویسان صاحب‌سبک بودم و به همین دلیل برخی از خوشنویسان معروف از من می‌خواستند که همان مسیرم را در زمینه خط نستعلیق ادامه بدهم اما من احساس ‌کردم که در این زمینه رسالتی دارم. چون بعد از قرن ۷ و ابداع خط نستعلیق روند ابداع خط متوقف می‌شود و برای من جای تعجب داشت . بنابراین سال‌ها بعد احساس کردم که زمان آن رسیده است که خط جدیدی ابداع شود و بعد از آن نیز کمتر خوشنویسی از آن استقبال کرد چرا که بیشتر خوشنویسان به آن چه می نوشتند عادت کرده‌اند، این برخورد در واقع من را یاد نیما و شعر نو انداخت که شاعران در آن زمان استقبالی از شعر نو نکردند با این حال تغییرات جدیدی در شعر و موسیقی اتفاق افتاد و جایگاه خود را یافت اما در هنر خوشنویسی این اتفاق نیفتاد.

آریامنش گفت: البته استقبال از این دو خط در میان غیر خوشنویسان بسیار خوب بود تا حدی که از من خواسته شد در زمینه «خط در گرافیک» در دانشگاه ها تدریس کنم.

او کاربرد خط کرشمه را برای کارهای انتزاعی، تجریدی و طراحی لوگوتایپ عنوان کرد و گفت: خط کرشمه و سفیر هم مثل خوشنویسی سنتی ما هنر محسوب نمی‌شوند و من در واقع یک وسیله ساخته‌ام که می‌توان از آن استفاده هنری کرد.

وی خط سفیر را در مقایسه با خط کرشمه بسیار مظلوم خواند و گفت: چون خط سفیر از دل کرشمه پدید آمده است و خالق آن دو هم یک نفر بوده اند، خط دوم تحت شعاع خط اول قرار گرفت اما این دو خط بسیار با هم متفاوتند و ماهیت آن‌ها با هم فرق می‌کند، خط کرشمه دنیای بی‌خودی و عشق است اما دنیای خط سفیر دنیای عقل و هندسه است، کرشمه با هیجان حرکت می‌کند و به هر سمتی می‌رود، اما سفیر آکادمیک و حساب‌شده است.

این هنرمند خوشنویس خط سفیر را دارای ویژگی‌های دو خط نسخ و ثلث عنوان کرد و گفت: دو خط نسخ و ثلث هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند، ‌خط نسخ مناسب کتابت است و موتیف‌های آن جذابیت بصری را ندارد اما در کتابت هیچ خطی به پای آن نمی‌رسد، در خط ثلث هم که در پیام رسانی بسیار ضعیف است اما از نظر گرافیک و فیگوراتیو،‌ طنازی و فضای مثبت و منفی خوبی را ایجاد می‌کند که خط سفیر هر دو این ویژگی‌ها را در دو خط نسخ و ثلث داراست.

وی افزود: هدف من از ابداع این دوخط ساخت رسم‌الخطی ایرانی بود که هم در کتابت توانایی خط نسخ را داشته باشد و هم در اوج طنازی، فضاهای تجریدی‌تر از ثلث بسازد.

او در ادامه با تأکید بر این که دو گل به گلستان خوشنویسی ایران افزوده است،‌ از ابداع خط دیگری در زمینه خوشنویسی خبر داد و گفت: این خطوط ابداعی قرار نیست جای هیچ خط دیگری را بگیرند،‌ بلکه هر کدام جایگاه خاص خود را دارند.

احمد آریامنش که قرار است ۸ اردیبهشت‌ماه تازه‌ترین آثار خوشنویسی و خط نقاشی خود را در گالری ساربان به نمایش بگذارد،‌درباره این نمایشگاه توضیح داد: نمایشگاهی که در این ماه برگزار می کنم پر از اتفاقات غافلگیرکننده در خط نقاشی است که تاکنون دیده نشده است.

وی در توضیح این آثار گفت: من تکرار کردن کار دیگر هنرمندان را دوست ندارم و برای این نمایشگاه نیز چند ایده تازه دارم که یکی از آن‌ها مجموعه آثار «بیرنگی» است که شامل مجموعه‌ای از آثار خط نقاشی مینی‌مال است و در مقابل آثاری که در خط نقاشی به دنبال رنگ و زرق و برق آن می‌روند،‌آثاری را خلق کرده‌ام که هیچ رنگی ندارند اما قوام تصویری بسیار خوبی دارند.

آریامنش گفت: در آثار خط نقاشی بیشتر آثار دکوراتیو،‌ تزئینی و انتزاعی هستند اما آثاری که من به نمایش خواهم گذاشت دارای مفهوم خاص خود هستند.

این هنرمند از رونمایی یکی از تابلوهای خود به صورت ویژه خبر داد و گفت: در جریان برگزاری این نمایشگاه یکی از تابلوهای ویژه خود را که ترکیبی از خط با دیگر هنرهاست رونمایی خواهم کرد.

این هنرمند خوشنویس در نمایشگاه خود ۳۰ اثر تازه با استفاده از خطوط نستعلیق،‌سفیر و کرشمه به نمایش خواهد گذاشت.

او از نقد و بررسی آثار این نمایشگاه با حضور هنرمندانی چون جواد بختیاری، حبیب‌الله صادقی و بهمن نامورمطلق خبر داد و گفت: در مدت زمان برگزاری این نمایشگاه ورک‌شاپی همراه با موسیقی خواهیم داشت که نوعی بداهه نوازی و همجواری خط و موسیقی است.

بزرگترین اثر آریامنش در این نمایشگاه ۸ متر و کوچکترین آن در ابعاد ۵۰ در ۷۰ ارائه می‌شود و قیمت‌گذاری آثار نیز از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۲۵ میلیون تومان خواهد بود.

انتهای پیام/31/32