سرویس سینمایی هنرآنلاین: جرج کلونی بامداد جمعه به‌وقت ایران در مراسمی در دالبی تیه‌تر در هالیوود جایزه یک عمر دستاورد موسسه فیلم آمریکا (AFI) را دریافت کرد. بازیگر، فیلمنامه‌نویس، کارگردان و تهیه‌کننده برنده اسکار چهل و ششمین دریافت‌کننده این جایزه است.

کلونی 57 ساله پس از دریافت جایزه موسسه فیلم آمریکا گفت: عشق می‌کنم که بخشی از این صنعت هستم. به تغییراتی که در این صنعت می‌بینم افتخار می‌کنم. این تغییرات خیلی زودتر از این‌ها باید صورت می‌گرفت.

به گزارش هالیوود ریپورتر، کلونی همچنین از پدر و مادر و همسرش امل کلونی تشکر کرد. قرار بود جایزه یک عمر دستاورد را جولیا رابرتز – همبازی کلونی در فیلم‌های "یازده یار اوشن" و "هیولای پول" -  به او اعطاء کند، اما رابرتز به خاطر تداخل کاری نتوانست در مراسم شرکت کند. در عوض شرلی مک‌لین که در نسخه اول "یازده یار اوشن" بازی کرد و خودش در 2012 از سوی AFI تقدیر شد، این جایزه را به کلونی داد.

بیل موری، دایان کیتن، نیک کلونی پدر جرج کلونی که قبلا گزارشگر تلویزیون بود، هوارد استرینگر رئیس هیئت‌امنای موسسه فیلم آمریکا، جنیفر آنیستن، کورتنی کاکس، جولیانا مارگولیس، دان چیدل، امل کلونی، آنا کندریک و ریچارد کایند، جزو چهره‌هایی بودند که در این مراسم درباره کلونی صحبت کردند. مایلی سایرس خواننده نیز با حضور در مراسم و اجرای آهنگ " I Am a Man of Constant Sorrow" از فیلم "ای برادر، تو کجایی" با بازی کلونی به او ادای احترام کرد. باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا هم با یک پیام ویدیویی از کلونی تقدیر و از او به عنوان "یک مرد خوب، یک دوست خوب، یک شهروند خوب" یاد کرد.    

جیمی کیمل کمدین و مجری برنامه‌ "زنده‌ جیمی کیمل" و مجری دو دوره اخیر جوایز اسکار با حضور روی صحنه به شوخی گفت: من اینجا نیامده‌ام که از کارهای سینمایی جرج کلونی تعریف کنم. راستش را بگویم، هیچ‌کدام از فیلم‌هایش را ندیده‌ام. "مردان آثار ماندگار" آن‌قدر بد بود که وادارم کرد هوادار هیتلر شوم!

کیمل همچنین به تعدادی از شوخی‌های معروف کلونی با همکارانش اشاره کرد و گفت: در همه این سال‌ها فکر می‌کردیم که جرج بتمن است. واقعیت این است که او جوکر است.

کلونی تاکنون هشت بار نامزد اسکار شده است. او در 2012 در مقام یکی از تهیه‌کنندگان "آرگو" برنده اسکار بهترین فیلم شد. کلونی در 2006 نیز برای فیلم "سیریانا" اسکار بهترین بازیگر مرد مکمل را دریافت کرد. او برای فیلم‌های "مایکل کلیتن"، "روی هوا" و "فرزندان" هم نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد بوده است. کلونی در 2006 برای فیلم "شب بخیر و موفق باشید" درباره ادوارد آر. مارو مجری معروف تلویزیونی، نامزد اسکار بهترین کارگردانی و فیلمنامه غیراقتباسی شد. او در 2011 نیز برای فیلم "نیمه ماه مارس" به کارگردانی خودش شانس دریافت جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی را داشت.

کلونی در دهه 1980 با بازی در نقش دکتر داگ راس در سریال "ER" به شهرت رسید. "خارج از دید"، "سه پادشاه"، سه‌گانه "اوشن"، "جاذبه"، "درود بر سزار!" از دیگر فیلم‌های او در مقام بازیگر است. او اولین بار با فیلم "اعترافات یک ذهن خطرناک" روی صندلی کارگردانی نشست. درام/کمدی جنایی "سابربیکن" به کارگردانی او سال گذشته در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز نمایش داده شد. پروژه بعدی او سریال کوتاه "Catch-22" است که برای شبکه Hulu تهیه و کارگردانی می‌کند. او همچنین در این مینی سریال با هیو لوری و کایل چندلر همبازی می‌شود.

موسسه فیلم آمریکا همچنین با اعطای مدال فرانکلین جی. شفنر از ریچل موریسن فیلمبردار تقدیر کرد. این نشان به یک فارغ‌التحصیل کنسرواتوار AFI اعطاء می‌شود. موریسن سال گذشته شد با نامزدی در بخش اسکار بهترین فیلمبرداری برای "Mudbound"، اولین فیلمبردار زن لقب گرفت که در تاریخ 90 ساله آکادمی در این بخش نامزد شده است.  

جان فورد در 1973 اولین دریافت‌کننده جایزه یک عمر دستاورد موسسه فیلم آمریکا بود. AFI در 20 سال اول بیشتر از غول‌های سینمایی بازنشسته مانند فورد، آلفرد هیچکاک، بت دیویس و فرانک کاپرا تقدیر می‌کرد، اما در دو دهه اخیر چهره‌هایی چون استیون اسپیلبرگ، کلینت ایستوود، مارتین اسکورسیزی، مریل استریپ، استیو مارتین، جین فوندا و جان ویلیامز که هنوز فعال هستند، مورد تقدیر قرار گرفتند.