سرویس استان‌های هنرآنلاین: آیین کتابت فرازهایی از قرآن کریم در شب قدر تحت عنوان "مشق شب قدر" توسط خوشنویسان شیرازی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، انجمن خوشنویسان شیراز و اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس در شب ٢١ ماه مبارک رمضان در "نگارخانه استاد چیزفهم " شیراز برگزار شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در حاشیه آیین کتابت فرازهایی از قرآن کریم که سالانه توسط خوشنویسان شیرازی انجام می‌شود، ضمن ابراز خرسندی از حضور در کنار خوشنویسان گفت: خوشنویسی به خاطر عرفانی بودنش هنری است که به تنهایی شکل می‌گیرد و یک کار فردی است که با قرآن و حدیث و اشعار ناب سر کار دارد و هر کسی که وارد عرصه خوشنویسی می‌شود، مطمئنا دل پاکی دارد.

صابر سهرابی ادامه داد: آن دل پاک باعث شده که خوشنویس به مرحله آخر خوشنویسی یعنی صفا و شان برسد زیرا او از ابتدا تا انتهای کارش با جملات و کلمات بسیار زیبا مانوس است و از همین رو است که جایگاه خوشنویسی بین تمام هنرها یک جایگاه والا و ارزنده است و هر جا جملات و کلمات زیبا می‌بینید در کنار آن خط زیبا را مشاهده می‌کنید.

خوشنویسی یکی از والاترین هنرهای قدسی است

سهرابی بیان کرد: خوشنویسی یکی از والاترین هنرهای قدسی است و از آنجا که همیشه با قرآن و شعر ارتباط دارد، از جایگاه و منزلت بالایی برخوردار است.

وی تاکید کرد: هنرمندان خوشنویسی باید به هنر و راهی که انتخاب کرده‌اند، ببالند زیرا این هنر؛ زیباترین، جامع‌ترین، کامل‌ترین و پاک‌ترین هنرها است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس جایگاه هنر خوشنویسی فارس را رفیع دانست و بیان کرد: در اداره کل ارشاد فارس تمام تلاش خود را می‌کنیم و با برگزاری برنامه‌هایی در راستای معرفی خوشنویسی این دیار و برگزاری جشنواره‌های ملی خوشنویسی همانطور که قزوین پایتخت خوشنویسی ایران معرفی شده، جایگاه فارس را در کشور با داشتن هنرمندانی نظیر میرزا نصرالله شیرازی، خاندان وصال شیرازی و ابن مقله بیضاوی شیرازی مبتکر هفت خط فارسی ایران، ارتقا دهیم و خوشنویسی فارس را در کشور با یک برنامه و خلاقیت نو معرفی کنیم.

مستندنگاری تاریخ شفاهی خوشنویسی در فارس

سهرابی با ابراز تاسف از اینکه در مورد جمع‌آوری تاریخ خوشنویسی فارس کاری نشده است، از پژوهشگرانی که می‌توانند در این زمینه همکاری کنند دعوت کرد و از حمایت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از آنان خبر داد و برمستند ساختن تاریخ شفاهی هنر خوشنویسی در فارس تاکید کرد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان فارس با اشاره به تاریخچه هنر خوشنویسی و اهمیت آموزش صحیح خوشنویسی اظهار کرد: مسلما اگر ما یک عقب‌گردی به نیم قرن پیش کنیم، می‌بینیم که تمام افرادی که در حوزه سواد کار می‌کردند، بنای اصلی را بر اساس آموزش صحیح خوشنویسی پیش می‌گرفتند. در میان نیکان و بزرگان‌مان نیز وقتی تفحص می‌کنیم، می‌بینیم که از هر ١٠٠ نفر ٩٠ نفر طبق اصول صحیح درست خوشنویسی کار می‌کردند.

وی تصریح کرد: به آموزش و پرورش توصیه می‌کنم از پتانسیل انجمن خوشنویسان شیراز و اساتید این هنر در فارس برای صحیح‌نویسی و درست‌نویسی به خصوص در دوره دبستان استفاده کنند زیرا داشتن خط زیبا باعث می‌شود شخص هر جا بخواهد چیزی بنویسد هم به زیبایی خط خود افتخار کند و هم با اعتماد به نفس بالا قلم را به دست بگیرد.

اتحاد و همکاری ادارات ارشاد و اوقاف برای رشد و تعالی قرآن بسیار موثر است

رییس اداره اوقاف ناحیه ٣ شیراز نیز در حاشیه این آیین، گفت: از نظر چارت اداری سازمان اوقاف و امور خیریه در واقع همسو با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و برنامه‌های معاونت قرآنی وزارت ارشاد با فعالیت‌های فرهنگ قرآنی اوقاف در اماکن مذهبی و بقاع متبرکه همسو و یکسان است.

حجت‌الاسلام و المسلمین رحیم صفری گرایی افزود: موسسات قرآنی که زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس است همکاری‌های خیلی خوب و بسزایی را در بحث برگزاری مسابقات قرآن کریم مرحله شهرستانی و استانی که در شیراز سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی برگزار می‌شود، دارند بنابراین ما وظیفه خود دانستیم در مناسبت‌های مختلف همچون شب قدر و شب شهادت مولای متقیان در برنامه‌های اداره کل ارشاد فارس و معاونت قرآن و عترت این اداره کل به خصوص در بحث "مشق شب قدر" همکاری‌هایی را از محل نیت واقفین خیراندیش داشته باشیم.

صفری گرایی با اشاره به برگزاری مشترک آزمون پایانی حفظ قرآن کریم در اسفند ماه سال گذشته توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و اداره کل اوقاف و امور خیریه این استان بیان کرد: برگزاری این ازمون به صورت مشترک گل سرسبد همکاری این دو اداره بود که در پی این همکاری شاهد حضور چشمگیر شرکت‌کنندگان در مسابقات بودیم و در یک زمان چهار هزار و ٨٠٠ شرکت کننده در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت احمد بن موسی الکاظم شاه‌چراغ(ع) با یکدیگر به رقابت پرداختند.

وی اظهار کرد: همه ساله اداره ارشاد و اداره اوقاف آزمون پایانی حفظ را جداگانه برگزار می‌کردند و این باعث می شد که افراد به صورت پراکنده شرکت کنند اما این اتفاق بسیار خوب، برای رشد و تعالی قرآن بسیار موثر بود.

صفری گرایی افزود: مربیانی که در حوزه اوقاف کار می‌کردند و موسسات قرآنی که در واقع داشتند با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس کار می‌کردند با یکدیگر همفکری کردند و در واقع در جهت ارتقای سطح قرآنی استان همفکری کردند و الحمدلله یکی از استان‌های برتر در بحث برگزاری مسابقات قرآنی شدیم که این به خاطر همفکری و تعاملی بود که این دو ارگان با هم داشتند.

وی تاکید کرد: اگر در برگزاری این مسابقات هر کدام راه خود را می‌رفتیم این توفیق به دست نمی‌آمد که البته اینها همه به برکت قرآن است زیرا قرآن هم ما را به وحدت و دوستی دعوت می‌کند و این اتحاد و همدلی به تعالی قرآن در سطح استان کمک می‌کند.

رییس اوقاف ناحیه سه شیراز یکی دیگر از موارد همکاری اداره اوقاف و ارشاد فارس را برگزاری نمایشگاه رمضانی قرآن در جوار آرامگاه حافظ عنوان کرد و گفت: امسال این نمایشگاه مدیون همان اتحاد ادارات قرآنی ارشاد و اوقاف بود که باعث شد نمایشگاه امسال بسیار پرمحتواتر و پربارتر از سال‌های گذشته برگزار شود.

صفری گرایی با اشاره به برگزاری آیین "مشق شب قدر" نیز گفت: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان فارس آمادگی دارد هر وقت دوستان ارشاد بخواهند، فضای این برنامه ارزشمند قرآنی و هنری را در بقاع متبرکه امامزادگان قرار می‌دهیم تا آیاتی را که مردم دوست دارند برای آنان توسط عزیزان هنرمند کتابت شود.

وی در پایان تاکید کرد: ما اعتقاد داریم زبان هنر بهترین و موثرترین و ماندگارترین زبان‌هاست و اگر نماز و قرآن و غیره را در هنر و فرهنگ بیاوریم این ارزش‌ها ماندگار می‌شوند.

فرازهای "ربنا" موضوع خوشنویسی ١٥٠ هنرمند در مشق شب قدر

رئیس انجمن خوشنویسان شیراز نیز در این آیین گفت: مشق شب قدر بیش از ١٥ سال است که توسط خوشنویسان برگزار می‌شود.

مجید چیزفهم دانشمندیان افزود: به منظور برگزاری این برنامه، طی فراخوانی در شبکه‌های ارتباطی از هنرمندان خوشنویس دعوت می‌شود دور هم جمع شوند و با انتخاب خود آیاتی را از کلام الله مجید در شب قدر کتابت نمایند.

چیزفهم به تفاوت این دوره از مشق قدر با دوره‌های گذشته نیز اشاره کرد و گفت: این برنامه در سال‌های گذشته در اماکن مختلفی برگزار می‌شد اما امسال تجربه‌های برگزاری برنامه‌های گذشته باعث شد این برنامه همچون سال پیش در یک مکان یعنی در فضای ساختمان شماره دو اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار شود و از لحاظ نور و مکان و امکانات تغییرات قابل ملاحظه‌ای را شاهد باشیم.

وی همچنین بیان کرد: امسال برخلاف سال‌های گذشته موضوع مشترکی را اعلام کردیم و با استخراج فرازهای ربنا از قرآن، آن را در اختیار ١٥٠ هنرمند شرکت کننده در این برنامه قرار دادیم تا آن فرازها را کتابت کنند.

الهه بهرامی