سرویس مد و لباس هنرآنلاین: طی روزهای اخیر کمپانی نایک اعلام کرد به دلیل تحریم آمریکا، هیچ کدام از بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران اجازه ندارند کفش‌های تولیدی این کمپانی را در جام جهانی بپوشند. دو هفته به آغاز رقابت های جام جهانی 2018 روسیه این خبر نقل محافل ورزشی شد و به نظر می‌آید تیم ملی ایران همانند لباس‌هایش، برای تامین کفش هم باید به کمپانی آلمانی آدیداس مراجعه کند.

هرچند که بهتر است در مسیر عزم حمایت از کالای ایرانی نسبت به این تحریم‌ها بی‌تفاوت بود اما رسم است که همه تیم‌های حاضر در جام جهانی که با یکی از برندهای معروف تولید پوشاک ورزشی قرارداد ببندند تا علاوه بر تامین لباس مبلغی از آن کمپانی‌ها پول هم دریافت کنند و البته طراحی پیراهن هر تیم ملی منحصر به همان کشور است و به طور طبیعی و به عنوان مثال آنچه که برای تیم‌هایی مثل اسپانیا، آلمان، ژاپن، مکزیک، کلمبیا و ... توسط آدیداس طراحی شده هیچ نمونه دیگری ندارد.

این در حالی است که پیراهن‌های ایران در جام جهانی 2018 از قسمت کالاهای موجود در ژورنال‌های آدیداس انتخاب شده است. پیراهن‌های سفید و قرمز همراه با سه خط آدیداس هستند. چیزی که آدیداس برای اولین بار اجازه داده از آن استفاده شود.

در سال‌های اخیر رقابت تنگاتنگی میان دو غول تهیه و تولید پوشاک و لوازم ورزشی آدیداس آلمان و نایک آمریکا وجود داشته و این رقابت در جام‌های جهانی به اوج خود می‌رسد.

شرکت آلمانی آدیداس در جام جهانی 2018 روسیه لباس 12 تیم را تهیه کرده در حالی که رقیب آمریکایی‌اش تهیه لباس 10 تیم را بر عهده داشته است. به این ترتیب قبل از شروع جام جهانی روسیه آدیداس می‌تواند خود را پیروز این نبرد بداند.

پس از آنکه نایک در جام جهانی 2014 برزیل، برای اولین بار تهیه لباس تیم‌های بیشتری را بر عهده گرفت، آدیداس جایگاه خود را پس گرفت و در سال جاری تهیه پوشاک 12 تیم از 32 تیم شرکت کننده در جام جهانی شامل تیم‌های قدرتمندی مانند آلمان و اسپانیا و روسیه میزبان را در دست گرفت.

نایک که فقط سال 1994 در جام جهانی ایالات متحده به شدت در فوتبال مشارکت کرد، در حال حاضر پیراهن 10 کشور، از جمله برزیل، فرانسه و انگلیس را تامین کرده است.

شرکت پومای آلمان هم با حمایت مالی از 4 تیم در رتبه سوم قرار دارد. این در حالی است که پوما در جام جهانی برزیل اسپانسر 8 تیم  بود.

نایک تا پیش از تحریم ایران، پیش‌بینی کرده بود 60 درصد از تمام بازیکنانی که راهی روسیه می‌شوند  کفش‌های این شرکت را بپوشند، از جمله تقریبا نیمی از تیم آلمان و اسپانیا و سه چهارم روس‌ها، اگرچه آنها پیراهن آدیداس را خواهند پوشید.