سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "میر عشق" به نویسندگی امیر دژاکام و کارگردانی احسان عباسی از امروز 14 خردادماه ساعت 18 در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می‌رود و بازیگران و گروه فرم این اثر نمایشی راضیه دهپایینی، رسول حق‌شناس، سمیه کیادربندسری، علیرضا کاظم‌زاده، حامد عرب، مرجانه هوشمند، عاطفه خدام، محمدامین پازکی، فواد منیرزاده، محمد حسین بروجردی، سارا خردمند، سمیرا سلیمی، مهدی محمدیان، محمد جواد اردستانی رستمی، محمد تاجیک خا‌وه، دانیال کریمی، فاطمه سلگی، ریحانه فدایی اردستانی، زهرا مرسلی، کلثوم بهرامی، محسن بندی، علی نور محمدیان، مهران تقوی، ‌محمد نودهقان، علی اصغر حق شناس، سهیل باجمالو، ‌ستایش باجمالو، نازنین زهرا شیبانی، علی یار عمرانی، علی عمرانی، مهرداد مهرابی، علی مهرابی، انسیه فرهادی، علیرضا علیپور، آزاده پوراکبر و مریم رضوی هستند.

احسان عباسی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره شکل‌گیری نمایش "میر عشق" گفت: این اثر نمایشی در سال 80 به کارگردانی هادی مرزبان روی صحنه آمد و پس از آن نیز در فرهنگسرای بهمن اجرا شد که من در آن زمان بازیگر این نمایش بودم. مدتی به گرگان برای تجربه عرصه بازیگری و کارگردانی رفتم و سپس برآن شدم که این اثر نمایشی را که درباره حضرت علی (ع) است و برای من نوستالژی داشت را از نگاه خودم به روی صحنه آورم.

او در ادامه افزود: سال 93 نمایش "میر عشق" را با طراحی حرکت و کارگردانی خودم در استان گلستان اجرا کردم که خوشبختانه با استقبال چشمگیری از سوی مخاطبان مواجه شد؛ ضمن اینکه از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و حوزه هنری مورد تقدیر قرار گرفت. از آنجا که علاقمند به زندگی علی‌وار هستیم و دوست داریم با خط و مشی این امام زندگی کنیم تصمیم گرفتم این اثر نمایشی را در تهران روی صحنه آورم.

این کارگردان درباره موضوع و مضمون نمایش "میر عشق" عنوان کرد: این اثر نمایشی از زمان جاهلیت اعراب، بت‌پرستی‌‍‌شان، بعثت پیامبر اکرم (ص)، تولد حضرت علی (ع) تا عید غدیرخم و جنگ‌های امیرالمومنین و حضرت محمد (ص) و ضربت خوردن حضرت علی (ع) را به صورت شعر و اصوات با حرکات فرم توسط دو راوی روایت می‌کند.

عباسی ضمن بیان اینکه در طراحی صحنه از تصویر و ویدئو پروژکشن استفاده شده است، یادآور شد: با توجه به امکانات مطلوبی که فرهنگسرای نیاوران دارد در اجرای مجدد این اثر نمایشی تصاویر را تکمیل‌تر کردیم. این نمایش اثری بزرگ و عظیم است که در آن نزدیک به 35 نفر به صحنه می‌آیند.

او درباره سبک و شیوه اجرایی نمایش "میر عشق" اظهار داشت: از آنجا که این اثر نمایشی موضوعی مذهبی دارد و امکان آن است که نسل جدید به شیوه قدیمی اجراهای گذشته از آثار مذهبی که قصه‌هایی تکراری دارد تمایل و گرایشی نداشته باشند برآن شدم تا نوآوری در اجرای نمایش ایجاد کنم. به نظرم اجرای نمایش‌های مذهبی باید به سبک و سیاقی  باشد تا جوان‌ها با میل و علاقه به تماشای آن بنشینند.

این طراح حرکت در ادامه افزود: بر این اساس تصمیم گرفتم آن را با موسیقی و حرکات روی صحنه آورم تا برای مخاطب با توجه به تصاویر و زرق و برق آن جذابیت بصری ایجاد شود. نمایش "میر عشق" به شیوه پرفورمنس به صحنه می‎آید. صداها و نریشن‌های کار ضبط شده است که راوی‌ها آن را اجرا می‌کنند.

احسان عباسی ضمن اشاره به اینکه این اثر نمایشی بسیار هزینه‌بر بوده است، تصریح کرد: از آنجا که فرصت ما برای اجرای این اثر نمایشی کم بود امکان آن که از سوی ارگانی کمک هزینه‌ای دریافت کنیم، فراهم نشد. آقای مصطفی محمدی که مدیریت موسسه‌ خیریه‌ای را دارد به مدت 5 شب برای ثواب و امر خیری که در اجرای این اثر است، هزینه‌های آن را برعهده گرفته است. نمایش به صورت رایگان برای مخاطبان اجرا می‌شود و در صورتی که تماشاگری بخواهد، می‌توانند به صورت همت عالی مبلغی را پرداخت کند. نمایش "میر عشق" با حضور هنرمندان باسابقه در عرصه تئاتر روی صحنه است.

دیگر عوامل نمایش "میر عشق" عبارتند از: تهیه کننده: مصطفی محمدی، طراح حرکت:علی عمرانی و مدیر تولید: افسون شکاری.