به گزارش هنرآنلاین روز گذشته همزمان بود با درگذشت هنرمندی که شاید بیشتر مردمان این دیار با شعرهایش او را به یاد می آورند اما واقعیت این است که سهراب سپهری نقاش چیره دستی بود که تابلوهایش به حراجی های دنیا سفر می کند و در آخرین سفر یکی از همین آثارش در دوازدهمین حراج کریستیز حضور داشت.

وی در نقاشی زیبایی شناختی شرق و غرب را در هم می آمیخت و در نقاشی به شیوه‌ای نیمه انتزاعی دست یافته بود و مشخص نبود او شاعری است که نقاشی هایش را از شاعرانگی اش وام می گیرد یا شاعری است که نقاشی هایش را شعر می کند. سپهری آخرین نمایشگاه نقاشی هایش را سال 57 در گالری سیحون برگزار کرد و مانند همیشه پای نقاشی هایش امضایی به خط نستعلیق دیده می شد.

از آثار او می‌توان به «طبیعت بیجان» ۱۳۳۶، «شقایقها، جویبار و تنه درخت» ۱۳۳۹، «علفها و تنه درخت» ۱۳۴۱، «ترکیب بندی با نوارهای رنگی» ۱۳۴۹، «ترکیب بندی با مربعها» ۱۳۵۱ و «منظره کویری» ۱۳۵۷ اشاره کرد.

شعر هنرمند را برای عبور کلمه هوشیار نگه می دارد

اما به مناسبت سالروز درگذشت وی به سراغ "محمد ابراهیم جعفری" ،نقاش معاصر رفتیم که دستی هم در شاعری دارد .او در گفت و گو با هنرآنلاین در مورد میزان تاثیرگذاری آثارنقاشی و شهر سهراب بر یکدیگر گفت :فاصله میان شعر و نقاشی

تاثیر سهراب بر حس زندگی ام از حافظ هم بیشتر است

بسیار نزدیک است و این خاصیت شعر است که هنرمند را برای عبور کلمه هشیار نگه می دارد. گاهی از پله ها بالا می روم تا نقاشی کنم ولی شعر به سراغم می آید و شعر می سرایم. به همین دلیل نمی توان به آثار سهراب این گونه نگاه کرد که شعرهایش بر نقاشی هایش تاثیر گذاشته یا برعکس.

سهراب از دوران جوانی نقاشی می کرده و شعر می گفته اما از زمانی که سهراب با شعرهایش معروف شد قیمت نقاشی هایش بالاتر رفت. چرا که شعر تاثیرگذاری بیشتری دارد. شعر های سهراب همه از دل برآمده و خالص است. وقتی به سهراب نگاه می کنیم می بینیم که اثر هنری نتیجه هنرمندانه زیستن سهراب است.

وی با یاد آوری یکی از خاطرات خود با سهراب سپهری گفت: آخرین خاطره ای که از سهراب سپهری دارم مربوط به زمانی است که از وی خواسته شده بود تا در دانشکده هنر آن زمان تدریس کند. با اصرار زیاد یک روز از صبح تا ظهر در دانشکده حضور پیدا کرد. بعد از چندساعت که فعالیت دانشجویان را تماشا کرد رو به من کرد و گفت: من را اینجا آورده اید که دیگر نه نقاشی کنم و نه شعر بسرایم. بچه ها دارند نقاشی می کشند اگر من به آنها تدریس کنم دیگر مثل خودشان نقاشی نمی کشند بلکه مثل استادشان کار می کنند.

وی در ادامه گفت: تاثیری که سهراب بر حس زندگی ام گذاشته است حتی اشعار حافظ هم نداشته است. اما متاسفانه نه تنها در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان که در سطح دانشگاه هم اشعار سهراب را برای دانشجویان تحلیل نمی کنند.

گفتنی است با کلیک بر فایل ضمیمه می توانید آثاری از سهراب سپهری را مشاهده کنید.

انتهای پیام/31/34