سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار چندرسانه‌ای نگار کامخواه با عنوان "گذر شقایق" در گالری طراحان آزاد برپاست. کامخواه در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: در این نمایشگاه 22 اثر عکاسی و کلاژ ، 2 ویدئو و یک چیدمان اشیاء به نمایش درآمده است. این مجموعه که در مدت یک سال و نیم شکل گرفت به طور کلی به رابطه میان انسان، خاطرات او و زمان می‌پردازد.

کامخواه افزود: در آثار این مجموعه شرایط مختلفی مانند فراموش شدگی، به یاد آوردن خاطره، مقابله با اضمحلال خاطره و... دیده می‌شود. موضوع این پروژه زمانی شکل گرفت که در اسپانیا زندگی می‌کردم و دغدغه حضور نزد عزیزان برایم مهم شده بود. با توجه به این موضوع عکس‌های خانوادگی قدیمی را جمع‌آوری کردم و روی آنها دوخت‌های مختلف انجام دادم. این دوختن مانند دوختن خودم به آن خاطرات است و نخ‌های قرمزی که روی عکس‌ها دیده می‌شود مانند رگ‌هایی هستند که من را به نزدیکانم وصل می‌کنند.

او درباره ویدئوی به نمایش درآمده در این نمایشگاه گفت: در عکس‌ها و کلاژها بیشتر به وصل شدن به خاطرات توجه داشتم اما در ویدئوها بار دیگر با استفاده از عکس‌های خانوادگی سعی کردم پروسه کمرنگ شدن و از بین رفتن خاطرات را نمایش دهم. در بخش چیدمان نیز اشیائی را که متعلق به اشخاص حاضر در عکس‌ها بودند انتخاب کردم تا کامل کننده مجموعه باشند.

کامخواه ادامه داد: وقتی این پروژه شروع شد خیلی خصوصی به موضوع نگاه می‌کردم ولی وقتی کار پایان گرفت و به نمایش درآمد متوجه شدم می‌توان از دید عام به این مجموعه نگاه کرد. ممکن است یک عکس برای من مفهوم یا داستان خاصی داشته باشد اما به وضوح دیدم که بازدیدکنندگان هم به آثار احساس نزدیکی می‌کردند و می‌گفتند با تصاویر مشابهی خاطره دارند. حتی زمانی که این مجموعه در اسپانیا به نمایش درآمد دغدغه این را داشتم که تفاوت فرهنگ‌ها باعث شود مخاطبان اسپانیایی درکی از کار نداشته باشند، اما دیدم که آنها هم توانستند با آثار ارتباط برقرار کنند.

او که کارشناسی ارشد عکاسی را در اسپانیا دریافت کرده و نمایشگاه‌هایی در خارج از ایران داشته است درباره مدیوم به کار رفته در این نمایشگاه گفت: انتخاب مدیوم بستگی به این دارد که هنرمند قصد دارد چه چیزی را به مخاطب منتقل کند و برای انتقال آن مفهوم چه رسانه‌ای را به کار می‌گیرد. موضوع این نمایشگاه هم به این نیاز داشت که با راه‌های مختلف به مخاطب نزدیک شود.

گفتنی است نمایشگاه آثار نگار کامخواه با عنوان "گذر شقایق" تا 13 خردادماه در گالری طراحان آزاد به نشانی میدان فاطمی، میدان گلها، میدان سلماس، شماره 5 میزبان علاقمندان است.