سرویس مد و لباس هنرآنلاین:  "گلخانه مخفی" عنوان یک نمایشگاه در عرصه مد و لباس است که به زودی در آکادمی برارا در شهر میلان در ایتالیا برپا می‌شود.

قرار است آثار هنرجویان علی بلوچ از هنرمندان فعال در زمینه‌های مختلف طراحی و هنرهای تجسمی که روایتگری با مدیوم دیزاین و ایجاد تعامل با مخاطب از ویژگی‌های کار اوست، در این نمایشگاه به نمایش درآیند.

بلوچ پس از فارغ‌التحصیلی در رشته طراحی مد از دانشگاه پلی تکنیک میلان، همزمان با فعالیت حرفه‌ای، دوره‌های آموزشی متعددی نیز در ایران برگزار کرده است و اینبار آثار هنرجویانش را در کشور ایتالیا به نمایش می‌گذارد.

مهناز سیداختیاری هنرمند جوان و آوانگارد که آثاری هنری در زمینه مد خلق می کند و کیوریتوری این نمایشگاه را بر عهده دارد، از برپایی این نمایشگاه در روزهای 28، 29 و 30 خردادماه خبر داده است.

سیداختیاری یادداشتی را در ارتباط با نمایشگاه "گلخانه مخفی" در اختیار هنرآنلاین قرار داده است که در ادامه می‌خوانید:

"پروژه "گلخانه مخفی" با الهام از فرهنگ ژاپن و رویکردی مدرن با رمانتیسیسم در ارتباط است. از طریق تاریخ مد دنیایی رمزآلود و عمیق را کشف می‌کنیم که طراحان بسیاری سعی در تفسیر آن کرده‌اند.

"گلخانه مخفی" حاصل ورکشاپ های علی بلوچ و شاگردان جوان اوست که در تهران برگزار شده است. عکس‌های این ورکشاپ به زودی در آکادمی هنرهای زیبای بررا به نمایش در خواهد آمد تا ملاقاتی بین فرهنگ های مختلف را رقم بزند.

رمانتیسیم، طبیعت و گذشته را ستایش کرده و در عین حال سنت های ملی و میراث فرهنگی را مجددا ارزیابی می‌کند. پرداختن به فرهنگ ملی و مطالعه ریشه های آن به معنی توجه به تاریخ است. 

در تفکر رمانتیسیسم، هنر دری برای دستیابی به آگاهی است. در واقع دروازه ای می شود به سوی فرهنگ های مختلف که منجر به غنی شدن فرد می شود. از این رو در این پروژه گفتگو با ژاپن و رمانتیسیسم اروپایی در جستجوی تلفیقی بین گذشته و حال، شرق و غرب انتخاب شده است.

photo_2018-05-30_14-35-27

عنصر گل، سمبل حس و احساسات است. رمانتیسیم سفری به سوی سرزمین های ناشناخته وقلمروی خیال و رویا است. پروژه "گلخانه مخفی" چون سفری خیالی و بدون مرز ، عهده دار ملاقات فرهنگی شرق و غرب است. سفری از ژاپن تا ایران و از ایران تا ایتالیا.

در رمانتیسیم، رویا، برانگیختن احساسات و توجه به فردیت شخص، اهمیت ویژه ای دارد. مد نیز به نوبه خود زبانی است که فرد با آن خود، رویاها و آرمان هایش را بیان می کند. اهمیت این موضوع یکی دیگر از دلایل انتخاب این جنبش فرهنگی به عنوان منبع الهام این پروژه است.

در این کارها به نوعی فرم طبیعی بدن تغییر شکل یافته و عوض شده است تا مرز بین واقعیت و خیال را نمایش دهد و ورای واقعیت محسوس رفته و دنیای درون و رویا را بیان کند.

photo_2018-05-30_14-01-55

تضاد میان احساسات رمانتیک و منطق زره جنگی، بیانگر مفهوم پروژه است که همان نقطه تقابل احساسات و تفکر رمانتیک و تاریخ غنی ژاپن با دنیای مدرن امروز است. کنتراستی که در تصاویر به نظر آرام و متعادل  می رسد ولی بسیار پررنگ هستند.

در رویا، هیچ محدودیتی برای تجسم و تجربه وجود ندارد و این همان چیزی است که این لباس ها نقل می کنند. لباس ها راوی کنجکاوی گروهی از جوانان ایرانی است که با نگاه به گذشته و گفتگو با دنیاهایی که به ظاهر از هم دورند سناریویی مدرن، غیر منتظره و سرشار از رمانتیسیسم را می‌سازند."