سرویس معماری هنرآنلاین، دبیرخانۀ جایزۀ جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، بیست‌ و‌ ششمین دورۀ این جایزه را با هدف شناسایی و معرفی کتاب‌های ارزشمند در دو حوزه مطالعات اسلامی و مطالعات ایرانی، در سه بخش تألیف، ترجمه و تصحیح که برای نخستین بار طی سال گذشتۀ میلادی (۲۰۱۷) به زبان‌های گوناگون در کشورهای مختلف (غیر از ایران) چاپ شده است، در بهمن‌ماه ۱۳۹۷ برگزار می‌کند.

بر این اساس دبیرخانۀ جایزۀ جهانی کتاب سال؛ از تمامی ناشران، پدیدآورندگان و صاحب‌نظران دعوت می‌کند، یک نسخه از کتاب مورد نظر خود را برای شرکت در این دورۀ جایزه، به نشانی دبیرخانه ارسال نمایند.

در این بخش مطالعات اسلامی این فراخوان علاوه بر هنر و معماری بخش‌های مطالعات اسلامی شامل: کلیات، معارف اسلامی، تاریخ اسلام، رجال، اخلاق، علوم قرآنی، حدیث، ترجمۀ متون اسلامی، قرآن‌ پژوهی و تفسیر، فقه و حقوق اسلامی، علم کلام، فلسفه، تصوف و عرفان، تاریخ علم در اسلام، فرهنگ و تمدن اسلامی، اقتصاد اسلامی، مطالعات اسلام معاصر و ... نیز حضور دارند.

همچنین در بخش  مطالعات ایرانی موضوعاتی چون: کلیات، زبان و زبان‌شناسی ایرانی، مردم‌شناسی، تاریخ علم در ایران، شعر و ادب فارسی، تاریخ ایران، هنر و معماری ایرانی، تاریخ و تمدن ایران باستان، ترجمۀ آثار اندیشمندان ایرانی و ... مد نظر قرار دارد.

آثار ارسالی به این فراخوان باید علاوه بر برخورداری از ابتکار و خلاقیت در ارائه بینش اسلامی و تحقیقات و مطالعات ایرانی، دارای بهره‌مندی از ارزش فرهنگی بسیار درخور توجه و منطبق با معیارهای تحقیقی و پژوهشی و استناد به منابع معتبر و علمی نیز باشند.

همچنین تناسب حجم کتاب با محتوا، فصل‌بندی موضوع‌ها، رعایت هماهنگی فصول و یک‌دستی مطالب، ذکر فهارس فنی، اهتمام به ویراستاری، آرایه مناسب کتاب و نداشتن اغلاط ؛ رعایت معیارهای اساسی ترجمه در کتاب‌های ترجمه شده و رعایت آداب و قواعد تصحیح انتقادی متون به همراه توضیحات و حواشی لازم، و ارائه نسخ بدل به حد کافی در کتاب‌های تصحیح‌ شده نیز در پذیرش آثار ارسال مورد توجه قرار دارد.

علاقه‌مندان به حضور در این فراخوان می‌توانند تا 31 شهریور ماه سال جاری آثار خود را به دبیرخانه این رویداد واقع در تهران، میدان هفتم تیر، خیابان قائم مقام فراهانی، ابتدای خیابان فجر، ساختمان شماره ۷، طبقه پنجم، دبیرخانه جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران ارسال کنند و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن: ۸۸۸۶۱۳۲۰  تماس حاصل نمایند.

همچنین امکان ارسال آثار به دبیرخانه این رویداد از طریق ایمیل: bookaward@ketab.ir نیز امکان‌پذیر است.

بر اساس این گزارش، بیست و ششمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران بهمن‌ماه سال جاری برگزار می‌شود.