سرویس معماری هنرآنلاین، سهراب رفعت، معمار برجسته، با اشاره به جریان عرصه معماری کشور به سمت مدرنیته به خبرنگار هنرآنلاین گفت: بومی بودن یا حرکت معماری سنتی به سمت مدرنیته بسیار بحث پیچیده‌ای است، زیرا معماری مدرن نیازمند فرهنگی است که باید مردم ما به آن دست یابند به همین خاطر نمی‌توان گفت کارهایی که در حال حاضر اجرا می‌شوند، بسیار مدرن هستند اما قطعاً ما به این سمت در حال حرکت هستیم و کمی به این سو رفته‌ایم.

او افزود: به طور حتم حرکت معماری ما به سمت مدرنیته صد در صد نبوده و نتوانسته‌ایم به خوبی آن را جا بیاندازیم اما اتفاقاتی در حال شکل گرفتن است.

معمار و طراح پروژه تقدیر شده "خانه‌ای به یاد رستم" و عضو هیئت داوران جایزه ساختمان سال تأکید کرد: در مسابقه ساختمان سال ما بر روی کارهایی که در این رویداد شرکت داشتند، قضاوت کردیم بنابراین ممکن است برخی کارهای بسیار قوی که در سطح کشور، اجرا شده‌اند، داخل این مسابقه شرکت نکرده باشند لذا ما صرفاً بر روی آثاری که حضور پیدا کردند نظر دادیم و از بین آن‌ها انتخاب کردیم.

رفعت برگزاری مسابقات معماری را گامی مثبت در راستای بهبود این عرصه خواند و تصریح کرد: قطعاً ما نسبت به دهه‌های قبل شاهد رشد در عرصه معماری بوده‌ایم و هر سال پیشرفت کرده‌ایم زیرا شاهد حضور معماران بسیار خوب و کارهایی بهتر از قبل در این مسابقات هستیم.

او ادامه داد: برگزاری مسابقات عرصه معماری سبب رشد در این عرصه شده است زیرا توانسته با نمایش آثار بهتر و معرفی آنان نوعی فرهنگ‌سازی را در بین مردم ایجاد کند که متعاقب آن دیدگاهی تازه در بین کارفرمایان ایجاد شده است.

این معمار برجسته بیان کرد: مسابقاتی چون ساختمان سال نسبت به دوره‌های قبل بسیار قوی‌تر عمل کرده است به همین خاطر شاهد بودیم که کارهای بسیار بهتری در این دوره حضور دارند البته این مسئله به نحوه برگزاری مسابقه و برخوردی که با این انتخاب‌ها شده است، نیز مرتبط است زیرا ما در این رویداد شاهد داوری شفافی بودیم.

رفعت توضیح داد: در این مسابقه ما شاهد بودیم که برای نخستین بار، معماران صاحب اثر، فرصت دفاع و صحبت درباره آثارشان را یافتند. همچنین بازدید اساتید و داوران از پروژه و بررسی عین به عین طرح از نزدیک نیز جزء اتفاقات بسیار خوب این عرصه بود که به رشد کیفی مسابقه بسیار کمک کرد.

او  خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی‌های دقیقی که در مسابقه ساختمان سال شد، مواردی بود که در مسابقات برجسته کشور ما نیز دیده نشد زیرا صرفاً قضاوت‌ها بر اساس شیت‌های ارسالی از سوی معماران بود. این نوع قضاوت بر روی آثار همواره آسیب‌هایی را به دنبال داشته و حتی خود من نیز از چنین رویدادهایی کناره گرفتم زیرا به نظر من حق مطلب ادا نمی‌شود.

این معمار برجسته تأکید کرد: هر مسابقه‌ای دارای حسن و معایبی است اما من فکر می‌کنم که فواید رویدادهای رقابتی بسیار بیشتر از معایب آن است زیرا چنین برنامه‌هایی سبب ساز ایجاد رقابت و انگیزه در بین معماران جوان‌تر می‌شود. در واقع این نوع اقدامات انگیزه‌ای در بین معماران جوان ایجاد می‌کند که علاوه بر ایجاد دلگرمی بین آنان سبب می‌شود که بازار بهتری برای فعالیت داشته باشند. این در حالی است که ما در گذشته شاهد بودیم که صرفاً اساتید از استعداد جوان‌ترها مطلع بودند و فضایی برای بروز این استعدادهای تازه وجود نداشت بنابراین من به شخصه از چنین اقداماتی دفاع می‌کنم و معتقدم که نکات مثبت مسابقات معماری به خصوص از نوع اصولی آن بسیار بیشتر از نکات منفی آن است.

رفعت کاهش میزان کپی آثار معماری را وابسته به فرهنگ‌سازی در این عرصه دانست و گفت: کپی کاری‌هایی که امروز در سطح کشور می‌بینیم، بیشتر مربوط به فرهنگ ماست.

او ادامه داد: من چندی پیش، کاری از خودم را دیدم که عیناً اجرا شده بود. این در حالی است که کار کپی شده مقام آورده و به نام من ثبت شده است اما این اثر که در مجلات نیز منعکس شده، عیناً در همین تهران کپی شده است لذا بحث‌های این‌چنینی به فرهنگ ما مربوط است.

این معمار برجسته افزود: معماری درست باید با توجه به شرایط روز، اجتماع و فرهنگ دوران خود شکل بپذیرد البته به نظر من، معماری کشور ما در حال حرکت هر چند آرام به این سمت است و ما با توجه به شرایط موجود و درخواست‌هایی که وجود دارد، آرام آرام به این سمت حرکت می‌کنیم.

رفعت تصریح کرد: من به آینده معماری کشور امیدوارم زیرا روند فعالیت معماران در حال تغییرات مثبتی است.