سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مهپاره اکبری مدرس دانشگاه، محقق و پژوهشگر لباس‌ اقوام ایرانی، انواع سوزن‌دوزی، دوخت‌های سنتی و دارنده کلکسیونی از لباس اقوام ایرانی است.

اکبری درباره جدیدترین فعالیت‌های خود به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: در تمام سال‌های فعالیتم در حوزه مد و لباس تلاش کردم که نیم نگاهی به سایر هنرهای دستی نیز داشته باشم، اما از آنجا که علاقه من بیشتر در زمینه دوخت‌های سنتی و سوزن دوزی‌ها بود تمرکزم را بیشتر بر لباس اقوام و طراحی و دوخت آن‌ها برای مناسبت‌های مختلف گذاشته‌ام.

او در ادامه، ایران را کشوری کم نظیر در زمینه تنوع و تعدد لباس اقوام بر شمرد و تصریح کرد: در کشور ما گنجینه‌ای از میراث فرهنگی و هنری وجود دارد که جایگاه مشخص و رفیعی را همواره از آن خود کرده و این وظیفه ما فعالان حوزه مد و لباس است که برای حفظ ماهیت و هویت لباس اقوام ایرانی تلاش کرده و عناصری همچون رنگ و طرح را حتی در شرایط بازتولید و بروز رسانی تغییر ندهیم.

اکبری با اشاره به اینکه باید اصالت لباس اقوام حفظ شود اظهار داشت: شکل و شمایل لباس اقوام ایرانی هر کدام دارای فلسفه خاصی است پس نمی توان بدون در نظر گرفته این پیشینه به تغییر در لباس ها دست بزنیم.

او در ادامه به دوخت لباس اقوام مختلف برای مناسبت‌های مختلف اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر، برپایی بسیاری از مراسم افتتاحیه و اختتامیه با پوشیدن لباس اقوام همراه بوده و این مهم نشان از اهمیت یافتن توجه به موضوع لباس اقوام در میان سایر نهادها دارد.

این محقق و پژوهشگر لباس‌های اقوام ایرانی با تأکید بر اینکه در فرهنگ ایرانی همواره امر پوشش از جایگاه رفیعی برخوردار بوده است اذعان داشت: یکی از مهم‌ترین اهداف و چشم‌اندازهای من در زمینه توجه به حفظ و احیای لباس اقوام ایرانی، استفاده هر چه بیشتر از این دست پوشاک در میان سایر مردم است. نه فقط بانوان که آقایان، کودکان و نوجوانان با هر جنسیتی نیز باید از به تن کردن این لباس‌ها استقبال و به این پوشش افتخار کنند.

اکبری در خاتمه از طراحی و دوخت مجموعه متنوعی از لباس اقوام به مناسبت هفته عفاف و حجاب خبر داد و گفت: به سفارش معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، 100 صد لباس برای ویژه‌برنامه‌ای طراحی کرده‌ام که قرار است همزمان با هفته عفاف و حجاب برگزار شود. قرار است دختران، پسران، بانوان و آقایان با قومیت‌های مختلف این 100 دست لباس را بر تن کرده و در ویژه‌برنامه‌ای که اواخر تیرماه برگزار می‌شود نمایشی زیبا از لباس اصیل اقوام ایرانی را در معرض دید عموم قرار دهند.