سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "به کفشهات نگاه کن" به نویسندگی منوچهر اکبرلو و کارگردانی حمیدرضا ملاحسینی از 20 خردادماه ساعت 17:30 در سالن شماره سه پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است و بازیگران آن حامد زحمتکش، رضا بهرامی و حمیدرضا ملاحسینی هستند. این اثر نمایشی کودک و نوجوان سال 92 در تالار هنر با بازتاب بسیار خوبی روی صحنه آمد و همچنین برنده ۸ جایزه از  بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان و برگزیده چهاردهمین جشن کانون ملی منتقدان تئاتر ایران در بخش کودک و نوجوان بوده است.

حمیدرضا ملاحسینی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره تغییرات اجرای این نمایش گفت: دور اجرای جدید نمایش "به کفشهات نگاه کن" در پردیس تئاتر شهرزاد با تغییرات بسیاری در ساختار و تکنیک همراه است. در اجرای جدید این اثر نمایشی از تکنیک سایه‌بازی و ویدئو پروژکشن استفاده شده است و نمایش تغییرات بسیاری در طراحی صحنه و لباس دارد.

او در ادامه افزود: پس از 5 سال که تصمیم به اجرای این نمایش گرفتم بر آن شدم تا تغییراتی پرداختی در آن بشود که خوشبختانه این اتفاق افتاد. در اجرای پیشین این نمایش مجید نصیری یکی از بازیگران بود که در دور جدید خودم به جای او بازی می‌کنم.

این کارگردان تئاتر کودک و نوجوان زندگی بدون جنگ را مضمون نمایش "به کفشهات نگاه کن" عنوان کرد و خاطرنشان کرد: این اثر نمایشی در مدت زمان 50 دقیقه و بدون کلام اجرا می‌شود و براساس حرکت، موسیقی و خلاقیت فردی بازیگران پیش می‌رود. "به کفشهات نگاه کن" درباره انتخاب پوشیدن کفش نظامی است که آیا این تصمیم درست است یا اشتباه؟

ملاحسینی با بیان اینکه شالوده اجرایی این نمایش براساس تکنیک و موسیقی شکل گرفته است، درباره طراحی صحنه نمایش عنوان کرد: صحنه نمایش که توسط حامد زحمتکش و رضا بهرامی دو بازیگر اثر طراحی شده، بسیار ساده است و پرسپکتیوی از رنگ سفید به دست آمده که با توجه به استفاده از تکنیک سایه بازی به صورت کاربردی مورد استفاده است و رنگ سفید تداعی‌کننده صلح است. تنها قاب پرسپکتیوی در صحنه به منظور زیبایی شناختی به وجود آورده‌ایم.

او ضمن اشاره به اینکه موسیقی همسان با نمایش است، گفت: موسیقی نمایش را مرتضی طباطبایی ساخته است و به صورت پلی بک پخش می‌شود. موسیقی و حرکت در مدت زمان 50 دقیقه بر کل کار احاطه دارد. تمامی موسیقی‌های نمایش شاد نیست و براساس شکل‌گیری هر آیتم از نمایش شکل گرفته است. بخش‌هایی از این نمایش کودک را شاد و قسمت‌هایی از آن غمگین‌شان می‌کند.

حمیدرضا ملاحسینی در پایان صحبت‌هایش با انتقاد نسبت به کم‌توجهی به تئاتر کودک و نوجوان تصریح کرد: در صورتی‌که نمایشی بزرگسال با موضوع دفاع مقدس تولید می‌شد مورد حمایت مخاطبان و مسئولان قرار می‌گیرد اما در همان سال 92 این اثر نمایشی ضد جنگ و بدون کلام را به صحنه آوردیم و با اینکه جوایز بسیاری دریافت کردیم و با بازخورد خوب مخاطبان و منتقدان روبرو بودیم اما مورد هیچ‌گونه حمایتی قرار نگرفتیم. مدیران و مسئولان به تماشای آثار بزرگسال می‌نشینند اما هیچ‌یک مخاطب آثار کودک و نوجوان نبوده‌اند و این حوزه به شدت مورد بی‌توجهی واقع شده است.

دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: آهنگساز: مرتضی طباطبایی، طراح صحنه: رضا بهرامی و حامد زحمتکش، طراح لباس: زیبا موسوی، دستیارکارگردان: راشین فروتن، طراحی پروژکشن: رامین بهادری، روابط عمومی و تبلیغات: ریحانه مطهری، تبلیغات مجازی: میلاد زرگری و عکاس: احسان مجیدی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش کودک و نوجوان را از سایت تیوال تهیه کنند.