سرویس مد و لباس هنرآنلاین: ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک تهران طی اظهاراتی در رسانه ملی از تعطیلی بیش از 70 درصد تولیدی‌های پوشاک خبر داده است.

به گفته او، با رصد میدانی انجام‌شده ۳.۴ درصد پوشاک موردنیاز داخل از تولید داخلی و ۱.۴ درصد با واردات خارجی تأمین می‌شود.

شیرازی با تأکید بر اینکه تولیدکننده باید در بازار جهانی سهم داشته باشد، گفته است که در کشور 50 هزار تولیدکننده و بنگاه کوچک و بزرگ داریم و اگر موانع را برداریم ظرفیت خالی پوشاک پر می‌شود و نیازی به واردات نیست.

شیرازی با پیشنهادی به وزارت صنعت برای رفع مشکلات بازار پوشاک خواستار ممنوعیت ورود کالای خارجی و منع هزینه‌های سربار دولتی مانند حذف مالیات بر ارزش افزوده و 30 درصد حق بیمه شد.

اما گلنار نصراللهی مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز دراین‌باره آماری ارائه کرده است.

نصراللهی با بیان اینکه 510 هزار تن ظرفیت تولید پوشاک داریم، اذعان داشته که در سال 95 و 96 واردات رسمی 60 میلیون دلار بود در حالی که در سال گذشته 3 هزار تن و در سال 95 شش هزار تن واردات داشتیم و این نشان‌دهنده کاهش واردات وزنی و بالا رفتن واردات ارزشی است.

او درباره میزان قاچاق پوشاک در کشور نیز گفته است که 20 هزار تن معادل 2.5میلیارد دلار واردات قاچاق پوشاک در کشور صورت می‌گیرد.

به گفته مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت، 30 درصد از پوشاک خارجی از ترکیه و مابقی از کشورهای چین و امارت وارد کشور می‌شوند.

این در حالی است که علی‌رغم وجود مشکلات بسیار در بازار پوشاک کشور، بسیاری از فعالان این حوزه از کیفیت پوشاک تولید داخل حمایت می‌کنند.

الیاسی تولیدکننده پوشاک با دفاع از کیفیت پوشاک تولید داخل اذعان داشته است که از نظر حجم و کیفیت تولید پوشاک، مشکلی نداریم و تولیدکننده داخلی می‌تواند همه نیاز داخلی را تأمین کند. تولیدکننده با یک پنجم ظرفیت واقعی تولید می‌کند زیرا در کشور باز و برندهای خارجی به بازار داخلی هجوم آورده است.

و اما نکته مهمی که اغلب تولیدکنندگان به آن اشاره دارند این است که بیشتر کالاهایی که به نام خارجی در بازار داخل به فروش می‌رود تولید ایران است و به نام خارجی به فروش می‌رسد.

این در حالی است که به ظن برخی از صاحبان برند، دولت از ترس قاچاق تعرفه واردات را بسیار پائین آورده و باعث شده است پوشاک خارجی به‌صورت قانونی و به‌وفور وارد شود و به دلیل پائین بودن تعرفه واردات تولید داخل توان رقابت با نمونه خارجی را ندارد.

بیشتر فعالان صنعت پوشاک بر این عقیده‌اند که "نه به واردات پوشاک" بهترین راه برای حمایت از کالای ایرانی در این عرصه است.