سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی آیلار شهبازی با عنوان "تعیین طول و عرض جغرافیایی و ارتفاع از سطح دریا 35.44’37.6° N, 51.23’59.6° E" در گالری پروژه‌های آران برپاست. شهبازی در گفتوگو با هنرآنلاین گفت: این مجموعه شامل آثار نقاشی، طراحی و چیدمان است که نقطه مشترک آنها موضوع موقعیت جغرافیایی است. در همه کارها با تکنیک‌های مختلف به بررسی موقعیت جغرافیایی و تاثیرات آن بر زندگی انسان پرداخته‌ام. من چند دوره مختلف در زندگی خود داشتم که در محل‌های متفاوتی زندگی می‌کردم و این موضوع باعث شد فکر کنم که چقدر نحوه زندگی و رفتارهای انسان تحت تاثیر محل زندگی او تغییر می‌کند.

شهبازی درباره بخشی از این مجموعه که اینستالیشن تهران است گفت: ایده اولیه این مجموعه زمانی شکل گرفت که پس از پایان تحصیلاتم از ارمنستان به تهران بازگشتم. همه ما تهران را به دلیل ریشه داشتن در آن و خاطرات خود دوست داریم، اما در عین حال به دلیل مشکلات و کمبودهایی که دارد از آن بدمان می‌آید. زندگی ما با این شهر گره خورده است اما نتوانسته‌ایم با دردسرهای آن کنار بیاییم. فکر کردم تهران را جلوی خود بگذارم و به آن نگاه کنم، خوبی‌ها و بدی‌ها، زشتی‌ها و زیبایی‌های آن را دیدم و همه آنها را در قالب معماری و فضای شهری نشان دادم.

شهبازی افزود: در این چیدمان ساختمان‌های قدیمی و جدید تهران به چشم می‌آید و فیگورهای سمبولیک افرادی که در این شهر زندگی می‌کنند در کنار آنها دیده می‌شوند. برای ساخت آنها از ورقه‌های آلومینیوم کامپوزیت استفاده کردم که امروزه در همه جای دنیا در نمای ساختمان‌ها به کار می‌رود و استفاده از آنها در تهران اغلب شکل بسیار زشتی دارد. این ورقه‌ها را برش دادم و روی آنها با دست نقاشی کردم. این طرح‌ها هم شبیه اسکیس‌های معماری هستند.

او با اشاره به وجود نمای ساختمان‌های قدیمی در این آثار گفت: بخشی از تهران که برای ما خیلی دوست داشتنی است در این آثار دیده می‌شود. هر وقت این شهر برای ما ترسناک و خفقان‌آور می‌شود به بخش تاریخی آن پناه می‌بریم که نوستالژیک و زیباست. وقتی به این بخش‌های دوست داشتنی نگاه می‌کنیم به نظر می‌رسد که تهران خیلی زیباست، اما واقعیت این است که این بناها هیچ نقشی در زندگی ما ندارند و همیشه فقط نمای خارجی آنها را می‌بینیم. این نماهای زیبا مانند صحنه نمایش به نظر می‌رسند و این نمایشی بودن ماجرا برایم بسیار مهم است چون همه این زیبایی‌ها در نهایت به عناصری توخالی تبدیل شده‌اند.

او درباره نقاشی‌های این مجموعه گفت: این آثار متعلق به دوره‌های مختلف کاری من است و هر کدام مربوط به یک شهر و یا مربوط به محل‌های مختلف در تهران است. مکان‌های مختلف به دلیل اتفاقاتی که در آنها افتاده و یا زمان‌هایی که اهمیت خاص داشته‌اند، در ذهن من مانده‌اند و در این آثار احساس من نسبت به آن مکان‌ها دیده می‌شود.

شهبازی درباره نام نمایشگاه خود گفت: وقتی در گوگل مپ به جست و جوی یک محل خاص بپردازید، یک کد مشاهده می‌کنید که فاصله آن محل از طول و عرض جغرافیایی را نشان می‌دهد. نام این نمایشگاه برگرفته از این موضوع است و عددی که دیده می‌شود کد محل زندگی خود من است.

شهبازی افزود: در کنار ماجرای جغرافیا، چیزی که باعث شد این آثار تبدیل به یک مجموعه شوند دغدغه‌ای بود که درباره روزمرگی داشتم. همه آدم‌ها در هر محلی که زندگی کنند دچار روزمرگی می‌شوند و دنبال راه‌هایی برای رفع آن هستند. سفر کردن یکی از این راه‌ها است ولی ما نمی‌توانیم با سفرهای دائم از روزمرگی خارج شویم. در نتیجه اگر بتوانیم در همان روزمرگی دیدگاه خود را عوض کنیم و یک دید جدید به چیزهای عادی زندگی داشته باشیم از روزمرگی رها شده و از زندگی لذت می‌بریم.

گفتنی است نمایشگاه نقاشی آیلار شهبازی تا 18 خرداد در گالری پروژه‌های آران به نشانی خیابان نوفل‌لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک 5، ورودی حیاط برگزار می‌شود.