سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "گرونیکا" با نویسندگی و دراماتورژی رضا مرشد و طراحی و کارگرانی عرفان عشوریون از 22 اردیبهشت‌ماه ساعت 18 در عمارت روبرو، روی صحنه است و بازیگر این اثر نمایشی که براساس نقاشی گرونیکای پیکاسو اجرا می‌شود پوریا طهرانی است.

عرفان عشوریون در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره شکل‌گیری نمایش "گرونیکا" گفت: "گرونیکا" یک تجربه تئاتری از گروه آزمایشگاهی "دیونیسوس" است و از جایی شکل گرفت که من تصمیم گرفتم فرم تصویری نقاشی معروف پیکاسو را در قالب یک اجرا به نمایش بگذارم. اتفاقی که افتاد این بود که گروه با چالش‌های جدیدی روبه‌رو شد که مهم‌ترین‌اش رویکرد به بیان و دیالوگ، رویکرد به طراحی تصویر و نور و .... بود.

او در ادامه افزود: مهم‌ترین تصمیمی که گرفته شد جابه‌جایی پرسش دراماتیک از قالب متن و کلام محور به نقاشی بود. به گونه‌ای که هر چه در زمان جلو می‌رویم انگار این تکه‌های ناقص پازل، نقاشی‌ است که مخاطب انتظار تکمیلش را می‌کشد. این اتفاق چه در فرم بدنی بازی بازیگر چه در فرم سایه‌ها و ... افتاده است.

این کارگردان درباره عنوان گروه که "آزمایشگاهی" نام دارد، خاطرنشان کرد: ما در این اجرا جایگزینی نقاشی به جای روایت متن محور را آزمایش، آزمون و خطا کردیم که در فرم بدن چه اتفاقی باید رخ دهد. تا زمانی‌که فرم چندین بار ساخته و تخریب شد، فرم سایه‌ها نیز بارها عوض شد و ما به این فرآیند تئاتر آزمایشگاهی می‌گوییم.

او درخصوص ایفای نقش بازیگر مرد در جایگاه یک زن، عنوان کرد: این اتفاق نوینی در تئاتر نیست و در تئاتر "کابوکی" ما بارها می‌بینیم که نقش زن را یک مرد بازی می‌کند اما در این مثال خاص، ما تلاش‌مان بر فاصله‌گذاری برای مخاطب از حس لحظه‌ای‌اش نسبت به بازیگر به فرم بدنی و "آن" لحظه‌ای دیالوگ‌ها بود چراکه دیگر روایتی برای بررسی وجود ندارد و هر چه هست آن حس لحظه‌ای بازیگر در خرده روایت‌ها و آن فرم بدنی بازیگر است.

عرفان عشوریون درباره استفاده از سایه‌بازی در آثار نمایشی‌اش، یادآور شد: سایه برای من اتفاقی جذاب و موهمی است. سایه از جنس اوهام و رویدادهایی سورئال است. سایه بازی جزیی قدیمی از تئاتر ایران است و برای من ابزار بسیار مناسبی جهت ایجاد تئاتری طراحی محور است و قائدتاً اگر در کارهای بعدی گروه این بافت تئاتری نیاز باشد استفاده می‌کنیم.

 دیگر عوامل نمایش "گرونیکا" عبارتند از: پرفورمر: سوده کریمی و فرهنگ اسکندری، دستیار کارگردان: فائزه منوچهری، عکاس: مبینا بیات، انتخاب لباس: صفا کوشا، گریم: آرمیتا فنائی، عکاس: مبینا بیات، مدیر روابط عمومی: رومینا داوری.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.