سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی آرش امدادیان با عنوان "دوباره" در گالری آتبین برپاست. امدادیان در گفت‌وگو با هنرآنلاین با اشاره به اینکه 8 تابلو با تکنیک اکریلیک روی بوم در این مجموعه به نمایش درآمده است گفت: حدود 6 سال پیش با آثار یک فتو ژورنالیست سوئیسی به نام جورج گِستر آشنا شدم که سال 1975 به ایران آمده و با هلی کوپتر از ارتفاع 1000 تا 4000 پایی به عکاسی از شهرهای مختلف ایران پرداخته بود. از این عکاس چند کتاب چاپ شده که به نظر من شاخص‌ترین آنها کتاب عکس‌های ایران است.

امدادیان افزود: وقتی آن کتاب را دیدم خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم. جدا از اینکه آن زمان هلی‌کوپتر در دسترس همگان نبود و امروزه به سادگی می‌توان با ابزارهای کوچکی این کار را انجام داد، اما چیزی که برایم جذابیت داشت مرز واقعیت و انتزاع در این آثار است. به لحاظ دیدگاه به وجه مشترکی بین این عکس‌ها و نقاشی‌های خودم پی بردم و آن استفاده از فضای انتزاع و فیگوراتیو در عکس‌های گستر بود.

این هنرمند افزود: در کارهای من همیشه یک فیگور انسانی به شکل کاملا واقعی وجود داشت در حالی که فضای اطراف او آبستره بود. این تضاد را در عکس‌های گستر هم دیدم و احساس کردم که بازآفرینی بخشی از این آثار در قالب نقاشی می‌تواند وجه انتزاع برگرفته از طبیعت را بیشتر برای بینده القا کند.

او با بیان اینکه مطالعه آثار این هنرمند و تولید دوباره آنها در قالب نقاشی تجربه‌ای نو و جذاب برایم بود، افزود: بعضی از عکس‌های او خیلی به فضای انتزاع نزدیک می‌شود و احساس کردم در صورتی که نقاشی شوند کاملا به یک تابلوی آبستره تبدیل می‌شوند. این آثار را در ابعاد بزرگ کار کردم و روی آنها با اضافه کردن خاک، بافت ایجاد کردم. در طول کار سعی کردم اصالت عکس‌ها را از بین نبرم و در عین حال آنچه خواسته خودم بود را هم به آنها اضافه کنم.

امدادیان افزود: نظر بسیاری از هنرمندان این است که انتزاع برگرفته از طبیعت است. وقتی با کار آبستره روبه رو می‌شویم شاهد یک برداشت از طبیعت هستیم که از فیلتر ذهنی گذشته و شکل جدیدی را به ما نشان می‌دهد. در بسیاری از این آثار عناصر آشنا از زاویه‌ای دیگر به ما نشان داده می‌شود که چون برای‌مان آشنا نیست فکر می‌کنیم با تصویری انتزاعی مواجه هستیم. در این عکس‌ها هم چنین خاصیتی وجود دارد و فاصله زیاد از زمین باعث شده است تصاویر ناشناس به وجود آیند که مخاطب نمی‌تواند تشخیص دهد چه چیزی و متعلق به چه جایی هستند.

او با اشاره به تغییراتی که در تصاویر ایجاد کرده است گفت: ابعاد کارها را تغییر دادم و در بعضی از آنها یک بخش کوچک را که برایم جالب بود انتخاب کرده و بر سطح بوم آوردم. بعضی از تصاویر را خلاصه کردم و رنگ‌ها را تغییر دادم تا فضایی تیره و تلخ به وجود آوردم. حتی در بعضی از آثار که مکان‌های آشنایی مانند مقبره کوروش وجود دارد آن بخش را رئال نقاشی کرده و فضای اطراف را بسیار ساده کردم. در مجموع سعی کردم انرژی خودم در کارها باشد اما نمی‌خواستم آنقدر تصاویر را دست کاری کنم که از ماهیت اصلی آنها دور شوم.

گفتنی است نمایشگاه نقاشی آرش امدادیان تا 8 خردادماه در گالری آتبین ادامه دارد. این گالری در خیابان ولیعصر، قبل از چهارراه پارک وی، کوچه خاکزاد، پلاک 42 قرار دارد.