سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: تا به حال دوست داشتید بدانید فلوبر، بالزاک، موراکامی، ونه گات یا فرانتس کافکا چه ساعتی از روز را به نوشتن اختصاص می‌دادند؟ سایت "شورت لیست" در نموداری ساعات خواب و همین طور کار خلاقه بعضی از نویسندگان مشهور از جمله بالزاک، هاروکی موراکامی، کورت ونه گات، چارلز دیکنز و فرانتس کافکا  را  به نمایش درآورده است.

بالزاک نویسنده شناخته شده فرانسوی ساعت کار کاملا غیر معمولی داشت. او از یک بامداد شروع به کار می‌کرد تا 8 صبح و بعد از یک ساعت و نیم استراحت دوباره شروع به کار می‌کرد تا ساعت سه و نیم بعد از ظهر. بالزاک البته از 6 بعد از ظهر می‌خوابید تا تقریبا یک صبح فردا و دوباره این روال تکرار می‌شد.

هاروکی موراکامی، نویسنده معروف ژاپنی که کتاب‌هایش در اینجا و آنجا حسابی پرفروش است و همیشه مورد توجه و استقبال  قرار گرفته است معمولا از 4 صبح شروع به کار می‌کند تا ساعت 12 ظهر. موراکامی 9 ساعت بعد در ساعت 21 می‌خوابد تا ساعت 4 صبح فردا.

اما کورت ونه گات نویسنده مشهور آمریکایی که علاقه‌مندان ادبیات داستانی در ایران نیز با آثارش آشنا هستند از 5 و نیم صبح شروع به کار می‌کرد تا ساعت 8 و بعد از نیم ساعت دوباره آغاز به کار می‌کند تا 10 صبح. ونه گات همان طور که ساعات زیادی از روزش را به کار خلاقه اختصاص نمی‌داد، آنچنان هم نمی‌خوابید؛ او از 10 و نیم شب می‌خوابید تا 5 صبح.

دیکنز، ناباکوف و توماس مان

اما چارلز دیکنز، نویسنده بنام انگلیسی چه وقت کار می‌کرد و چه وقت می‌خوابید؟دیکنز برنامه‌ریزی ساده‌ای داشت؛ از  صبح 9 تا 2 عصر مشغول بود و از ساعت 12 نیمه شب هم می‌خوابید تا 7 صبح.

ولادیمیر ناباکوف، نویسنده کتاب "خنده در تاریکی" که در ایران توسط امید نیک فرجام برگردانده شده است به صورت چند پاره کار می‌کرد؛ به این صورت که یکبار از 10 صبح تا 11، یکبار از 11 و نیم تا 12 و نیم ظهر و نهایتا از 2 تا 6 عصر مشغول به کار می‌شد. ناباکوف از 11 و نیم شب به تخت خواب می‌رفت تا هفت و نیم صبح.

نویسنده بزرگ آلمانی، توماس مان ابتدا از 9 صبح تا سه ساعت بعد از آن کار می‌کرد و بعد از وقفه‌ای کوتاه از ساعت 12 و نیم دوباره آغاز به کار می‌کرد تا 4 بعد از ظهر.توماس‌مان کم هم نمی‌خوابید: 12 نیمه شب تا 8 صبح و بعد یک ساعت هم از 4 تا 5 بعد از ظهر.

گوستاو فلوبر و فرانتس کافکا

نویسنده بعدی گوستاو فلوبر است؛ نویسنده "مادام بواری"،"تربیت احساسات" یا "سالامبو" که البته هر سه این‌ها  و بخش دیگری از آثارش به فارسی برگردانده شده است. او هم مثل نویسنده هموطنش بالزاک  تا حدودی ساعات غیر معمولی را برای کار انتخاب می‌کرد؛ از 10 شب تا 3 صبح و بعد از 2 بعد از ظهر تا 7. فلوبر از 3 صبح می‌خوابید تا ساعت 10 که البته دیگر نمی‌شود گفت صبح.

اما فرانتس کافکا چطور؟ کافکا هم کار شبانه را ترجیح می‌داد. او از 11 شب تا 6 صبح کار می‌کرد و بعد از آن دو ساعت و نیم می‌خوابید و بعد از ظهر هم البته حدود 4 ساعت از 3 تا 7 می‌خوابید.