سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم اسکاندیناویایی ترسناک "مرز" (Border) به کارگردانی علی عباسی جایزه اصلی این دوره بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن را گرفت که برندگان آن جمعه شب معرفی شدند.

امسال 18 فیلم در بخش نوعی نگاه، دومین بخش مسابقه جشنواره کن رقابت کردند که به استعدادهای نو اختصاص دارد.

به گزارش ورایتی، دومین فیلم بلند داستانی عباسی کارگردان متولد ایران و مقیم دانمارک از روی داستانی کوتاه نوشته یون آیویده لیندکیست نویسنده سوئدی خالق "بگذار فرد مناسب وارد شود" ساخته شده و متمرکز بر یک مأمور گمرگ سوئدی است که حس بویایی غیرعادی دارد. او گرفتار یک سرگردانی اخلاقی و شخصی درمورد یک مسافر مشکوک می‌شود و به این شکل دنیایی که می‌شناسد از هم می‌پاشد. "مرز" در همان روزهای اول جشنواره روی پرده رفت و خیلی زود یکی از پرسروصداترین فیلم‌های بخش نوعی نگاه از منظر منتقدان و تماشاگران شد.

هرچند عباسی در مراسم اعطای جوایز حضور نداشت، اما این کارگردان و نویسنده 37 ساله در 2016 برای اولین کار خود فیلم ترسناک هنری "شلی" که اولین بار در برلیناله نمایش داده شد، مورد توجه قرار گرفت. "مرز" یک موفقیت آشکار دیگر برای اوست.

از سوی دیگر، جایزه بهترین کارگردان به یک سینماگر مطرح رسید: سرگئی لوزنیتسا کارگردان اوکراینی که فیلم جدید او "Donbass" آغازگر این دوره بخش نوعی نگاه کن بود. این فیلم مطالعه‌ای درباره تقابل بین ملی‌گرایان اوکراینی و جمهوری خلق دونتسک در روسیه است. لوزنیتسا سال گذشته با "یک مخلوق دلنشین" در بخش مسابقه کن رقابت کرد. لوزنیتسا هم امسال در مراسم اعطای جوایز نوعی نگاه حضور نداشت.

سومین برنده غایب، ویکتور پولستر ستاره 16 ساله فیلم بلژیکی "دختر" (Girl) به کارگردانی لوکاس هونت بود که جایزه بهترین نقش‌آفرینی را برد. او در این فیلم نقش یک ترنسجندر را دارد که می‌جنگد تا به آرزوی خود برسد و یک بالرین شود.

مریم بن مبارک نویسنده و کارگردان مراکشی برای اولین فیلم بلند داستانی خود "سوفیا" (Sofia) جایزه بهترین فیلمنامه را برد. داستان فیلم در کازابلانکا روی می‌دهد و درباره زنی 20 ساله است که بعد از به دنیا آوردن یک فرزند نامشروع بازداشت می‌شود.

در همین حال، جایزه داوران بخش نوعی نگاه به ژوا سالاویزا و رنی نادر مسورا زوج پرتغالی – برزیلی برای فیلم "مرده و دیگران" (The Dead and the Others) رسید که داستانی زیبا درباره رسم و رسوم بومی و اسطوره‌شناسی در شمال برزیل است.

بنیسیو دل تورو بازیگر پورتوریکویی برنده اسکار رئیس داوران این دوره بخش نوعی نگاه بود. او خود 10 سال پیش برای فیلم "چه" به کارگردانی استیون سودربرگ جایزه بهترین بازیگر این مرد این بخش را برد.

آن ماری جاسر کارگردان و نویسنده فلسطینی، کانتمیر بالاگوف کارگردان روسی، ویرژین لیدوایان بازیگر فرانسوی و جولی هانتسینگر مدیر اجرایی جشنواره فیلم تلوراید از آمریکا دیگر داوران این بخش بودند.  

هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن 8 مه (18 اردیبهشت) آغاز شد و شنبه شب با معرفی برندگان بخش مسابقه اصلی به کار خود پایان می‌دهد. کیت بلانشت رئیس داوران این بخش است.