سرویس سینمایی هنرآنلاین: روز چهارشنبه فیلم ایتالیایی "مرد سگی" (Dogman) به کارگردانی ماتیو گارونه به عنوان یکی از 21 فیلم بخش مسابقه این دوره جشنواره کن برای اولین بار روی پرده رفت.

فیلم جدید کارگردان گارونه که از آن به عنوان "یک وسترن شهری" یاد شده است. برداشتی آزاد از جنایتی هولناک است که در دهه 1980 ایتالیا را تحت تأثیر قرار داد. داستان درباره یک آرایشگر سگ به نام مارچلو (با بازی مارچلو فونته) است که در حومه شهر رم زندگی می‌کند. مارچلو مردی کوچک و آرام است و به نظر زندگی ساده‌ای دارد، اما وقتی خود را درگیر ارتباطی توام با انقیاد با یک مشت‌زن سابق می‌یابد که کل محله را به وحشت انداخته است. در تلاش برای این که شرافت خود را بار دیگر مورد تاکید قرار بدهد، به شکلی غیرمنتظره دست به خشونت می‌زند و...

گارونه کار روی فیلمنامه "مرد سگی" را 12 سال پیش شروع کرد و در تمام این سال‌ها چند بار سعی کرد، آن را مقابل دوربین ببرد. به گفته خود گارونه، یک سال پیش بعد از ملاقات با مارچلو فونته کاملاً متوجه شد که چطور می‌تواند چنین موضوع خشن و تیره‌ای را مقابل دوربین ببرد.

گارونه با "مرد سگی" برای چهارمین بار برای دریافت جایزه نخل طلای کن رقابت می‌کند. کارگردان 49 ساله ایتالیایی در 2008 برای فیلم "گومورا" درباره نفوذ گسترده مافیا در جنوب ایتالیا، برنده جایزه بزرگ داوران کن شد. او در 2012 با "واقعیت" و در 2015 با "قصه قصه‌ها" در بخش مسابقه کن حضور داشت و در 2002 نیز فیلم "مومیاگر" به کارگردانی او در کن روی پرده رفت.

فیلم کره‌ای "سوختن" (Burning) به کارگردانی لی چانگ-دونگ دیگر فیلمی بود که روز گذشته در بخش مسابقه کن نمایش داده شد. این فیلم با بازی یو آه-این، استیون یون و جون جونگ-سو درباره اتفاقی مرموز است که زندگی سه جوان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. جانگسو مأمور تحویل کالا با هائمی دختری که زمانی در محله او زندگی می‌کرد، روبرو می‌شود. هائمی از جانگسو می‌خواهد وقتی او به آفریقا سفر می‌کند مراقب گربه‌اش باشد. هائمی از سفر برمی‌گردد و یک مرد جوان اسرارآمیز به نام بن را که در سفر با او آشنا شده است، به جانگسو معرفی می‌کند. یک روز بن با جانگسو درباره نامعمول‌ترین سرگرمی خود صحبت می‌کند.

لی چانگ-دونگ در 2010 با فیلم "شعر" در جشنواره کن جایزه بهترین فیلمنامه را برد. "آفتاب پنهان" دیگر ساخته او نیز در 2007 در بخش مسابقه کن رقابت کرد و "آب‌نبات نعنایی" (1999) به کارگردانی او هم در این جشنواره روی پرده رفت.

روز گذشته همچنین مستند "ویتنی" (Whitney) به کارگردانی کوین مک‌دانلد درباره ویتنی هیوستن خواننده در بخش نمایش‌های نیمه‌شب پخش شد. به مناسبت چهلمین سال اکران فیلم موزیکال "گریس" (1978) با بازی جان تراولتا نیز این فیلم با حضور تراولتا و رندال کلایزر کارگردان فیلم در بخش کلاسیک‌های کن به نمایش درآمد.

هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن 8 تا 19 مه (18 تا 29 اردیبهشت) برگزار می‌شود.