به گزارش هنرآنلاین بهمن نامور مطلق ـ معاون پژوهشی و آموزشی خانه هنرمندان ایران ـ درباره این هنرمند در شروع مراسم گفت: برنامه برپایی نکوداشت زنده یاد عربعلی شروه یکی از برنامه هایی است که معاونت پژوهش، برای بزرگداشت هنرمندان در نظر گرفته است.

او افزود: یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد شروه چند وجهی بودن اوست، چرا که علاوه بر نقاشی در رشته‌های مجسمه سازی، سفال و ترجمه نیز به فعالیت می‌پرداخت و به ویژه در عرصه ترجمه قدم‌های بزرگی را برداشت و از این جهت نه تنها هنرمند و هنرشناس، که انسانی خلاق بود.

در ادامه مراسم عباس مشهدی‌زاده ـ هنرمند مجمسه‌سازـ نیز با مرور خاطراتش با زنده یاد شروه گفت: شروه به تنهایی به اندازه چند دانشگاه فعالیت داشت و از این جهت مجموعه نوشته‌های دیگر کسانی، که در زمینه هنر تالیف و ترجمه فعالیت کرده‌اند، به اندازه کتاب‌های او نیست.شروه به سختی رشد کرد و از سال ۱۳۴۸ در روستاهای زنجان به تدریس پرداخت و در چنین شرایطی تبدیل به «شروه» شد.

بهنام کامرانی ـ هنرمند معاصر ـ نیز در بخش دیگری از این برنامه نوشته‌های شروه و به ویژه ترجمه‌های روان او را برای همه افراد جامعه مورد استفاده دانست و گفت: شور، شگفتی و روحی که در کارهای شروه وجود دارد، در آثار دیگران کمتر دیده می‌شود و شاید همین دو نکته کافی باشد تا او برای همیشه در دل‌ها زنده بماند.

حبیب الهن درخشانی نیز بیان کرد: شروه در سه حوزه آفرینش، پژوهش و آموزش فعالیت داشت و از این جهت نمی‌توان، تالیفات او را در کنار آثار هنری‌اش نادیده گرفت. سفالینه‌ها و نقاشی‌های او دارای موضوعات اسطوره‌ای و دربرگیرنده دو دوره مدرن و پسامدرن است و به همین دلیل آثارش را نمی‌توان با دیگر هنرمندان معاصر مقایسه کرد.

معصومه قره داغی ـ همسر زنده یاد شروه ـ نیز در بخش پایانی برنامه از برگزار کنندگان مراسم تشکر و قدردانی کرد.

پخش مستندی درباره زندگی شروه و اجرای گروه موسیقی از دیگر بخش‌های این مراسم بود و در پایان مراسم نمایشگاهی یک روزه، از آثار این هنرمند با حضور علاقه‌مندان در نگارخانه زمستان خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

انتهای پیام/31