سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم آمریکایی "سولو: داستانی از جنگ‌های ستاره‌ای" (Solo: A Star Wars Story) به کارگردانی ران هوارد که با الهام از سری فیلم‌های "جنگ‌های ستاره‌ای" ساخته شده است، روز سه‌شنبه برای اولین بار در سطح بین‌المللی در بخش خارج از مسابقه جشنواره فیلم کن روی پرده رفت.

هوارد و ستاره‌های فیلم جدید شرکت‌های دیزنی و لوکاس‌فیلم شامل آلدن ارنرایک، وودی هارلسن، امیلیا کلارک، دونالد گلاور، تندی نیوتن، فیبی والر-بریج، یوناس سوتامو و پل بتانی همین‌طور شخصیت‌های نمادین سری فیلم‌های "جنگ‌های ستاره‌ای" از جمله استورم‌تروپرها و چوباکا روی فرش قرمز حضور داشتند، در حالی که موسیقی جان ویلیامز (با تنظیم جان پاول) نواخته می‌شد.

فیلم 135 دقیقه‌ای "سولو: داستانی از جنگ‌های ستاره‌ای" ماجراهای هان سولو جوان (با بازی ارنرایک) و چوباکا را دنبال می‌کند. ارنرایک با بازی در نقش سولو، پا جای پای هریسن فورد گذاشته است که در سری فیلم‌های "جنگ‌های ستاره‌ای" این نقش را ایفاء کرد. قطعاً ران هوارد وقتی در 1973 در کنار هریسن فورد در فیلم "دیوارنوشته‌های آمریکایی" به کارگردانی جرج لوکاس بازی می‌کرد، فکرش را هم نمی‌کرد 45 سال بعد فیلمی درباره جوانی‌های شخصیتی بسازد که با بازی فورد در دنیای سینما جاودانه شده است.

واکنش‌ منتقدان به "سولو: داستانی از جنگ‌های ستاره‌ای" خیلی توام با اشتیاق نبود، هرچند در پایان فیلم تماشاگران چهار دقیقه به طور ایستاده عوامل فیلم را تشویق کردند. یوناس سوتامو بازیگر قد بلند فنلاندی که قبلاً بسکتبالیست بوده است، در فیلم برای سومین بار نقش چوباکا همراه همیشگی سولو را بازی کرده است. حضور چوباکا با استقبال بسیار روبرو شد. البته بدل سوتامو با لباس و گریم چوباکا روی فرش قرمز آمد و سوتامو خود در کنار دیگر عوامل فیلم قرار گرفت.

"سولو: داستانی از جنگ‌های ستاره‌ای" تنها فیلم پرهزینه آمریکایی است که امسال در کن به نمایش درآمد. این فیلم از 25 مه (4 خرداد) در آمریکای شمالی روی پرده می‌رود.

روز گذشته همچنین فیلم آمریکایی "زیر دریاچه‌ نقره‌ای" (Under The Silver Lake) به کارگردانی دیوید رابرت میچل در بخش مسابقه کن نمایش داده شد. اندرو گارفیلد، رایلی کیو و تافر گریس در این کمدی-درام نئونوآر بازی می‌کنند که از 22 ژوئن در آمریکای شمالی اکران عمومی می‌شود.

داستان فیلم درباره سام یک مرد جوان مهربان، اما بی‌هدف با بازی گارفیلد است که عاشق سارا (کیو) همسایه زیباروی خود شده است. وقتی سارا ناپدید می‌شود، سام راهی سفری سوررئال در لس آنجلس می‌شود تا به راز ناپدید شدن او پی ببرد، سفری که او را به تیره‌ترین اعماق معما، رسوایی و توطئه در شهر می‌کشاند.

فیلم فرانسوی "در جنگ" (At War) به کارگردانی استفان بریز دیگر فیلم بخش مسابقه این دوره جشنواره کن است که روز گذشته روی پرده رفت. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: با وجود فداکاری‌های مالی سنگین نسبت به کارگران و یک سال مالی رکوردشکن، مدیریت صنایع پرن تصمیم می‌گیرد یک کارخانه را ببندد. 1100 کارگر به رهبری سخنگوی خود لورن آمدئو (با بازی ونسان لندون) تصمیم می‌گیرند رودرروی این تصمیم بی‌رحمانه بایستند. آن‌ها برای نجات شغل‌های خود آماده هر کاری هستند.

بریز تا پیش از "در جنگ" دو بار دیگر نیز در جشنواره کن رقابت کرده است. سال 2015 فیلم "حد یک مرد" (The Measure of a Man) به کارگردانی او جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره کن را ونسان لندون به همراه داشت. " Le bleu des villes" اولین فیلم بریز در 1999 در کن نمایش داده شد.

روز گذشت همچنین جان تراولتا بازیگر کهنه‌کار آمریکایی اولین جایزه نماد سینمایی نشریه ورایتی را دریافت کرد. ستاره فیلم‌های "تب شنبه شب"، "گریس"، "داستان عامه‌پسند" و "تغییر چهره" امروز چهارشنبه در کن یک کارگاه پیشرفته برگزار می‌کند.

هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن 8 تا 19 مه (18 تا 29 اردیبهشت) برگزار می‌شود.

علی افتخاری