به گزارش هنرآنلاین، درابتدای این مراسم دکتر شالویی رئیس شورای سیاست گذاری دوسالانه گفت: حدود ۴ سال پیش موضوع برپایی دوسالانه خوشنویسی در دستور کار قرار گرفت و در افتتاحیه نمایشگاه بزرگان خوشنویسی یا قدمای خوشنویسی ایران که با همکاری حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی ایران، موزه هنرهای معاصر و مرکز هنرهای تجسمی برگزار و این موضوع به صورت خیلی جدی مطرح شد. اگر چه آن روزها خیلی جدی گرفته نمی شد و عده ای گمان می بردند که برپایی دوسالانه در چنین زمانی غیر ممکن است اما با همت هنرمندان این رویداد مهم ۲ سال پیش در استان قزوین با بزرگداشت استاد مرحوم میرعماد برگزار و حرکت جدیدی در این عرصه شکل گرفت.

وی ادامه داد: سابقه هنر خوشنویسی نسبت به هنرهای دیگر از قدمت بالایی برخوردار است. با وجود تشکل های خوشنویسی در کشور اما متاسفانه سابقه برگزاری رویدادهای مهم خوشنویسی به صورت رسمی چندان قابل توجه نیست و طبق آمار مهمترین رویداد این هنر درسال ۷۵ با نمایشگاه خوشنویسی جهان اسلام شکل گرفت و بعد از آن به صورت منسجم تا ۴ سال پیش رویداد دیگری برگزار نشد. درسال ۸۷ اولین نمایشگاه بزرگ نستعلیق در موزه هنرهای معاصر برپا شد و دراین ایام عده‌ای هم برپایی چنین نمایشگاهی را به نقد کشیدند.

مدیر سابق مرکز هنرهای تجسمی گفت: خوشحالم که درمدت حضورم در مرکز هنرهای تجسمی توانستم چندین نمایشگاه مختلف از جمله کارگاه های خوشنویسی به مناسبت ارتحال امام خمینی(ره) ، کارگاه های خوشنویسی در نمایشگاه قرآن، حضور در جشنواره تجسمی کودک و نوجوان، حضور درجشنواره جوانان در گرگان صورت گرفته و برپایی ۴ دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر با هنر خوشنویسی در گسترده ترین و وسیع ترین سطح خود به عنوان یک اصل مهم لحاظ شده و مورد استقبال قرار گرفته است. از سوی دیگر برگزاری دوسالانه موجب نزدیکی بیشتر جامعه خوشنویسی با هم خواهد شد.

شالویی افزود: به نظر می رسد هرچه به هنر خوشنویسی بیشتر پرداخته شود جایگاه و منزله خود را دارد و به کهنگی و فرسودگی کشیده نخواهد شد و هنری است که از گذشته راه خود را به آینده یافته و نسل جوان و نوپا به این هنر بسیار علاقمندند و ظرافت های آن برای همیشه ماندگار خواهد بود. همچنین موفقیت استادان ایرانی درنمایشگاه ها و حراجی های بین المللی و قیمت های بعضا شگفت انگیز در بازار جهانی بیانگر مورد توجه قرار گرفتن این هنربه صورت بین المللی است.

رئیس شواری سیاست گذاری دوسالانه خوشنویسی اظهارکرد: دومین دوسالانه خوشنویسی با گرامیداشت درویش عبدالمجید طالقانی ۲۳ اردیبهشت ماه در قزوین برگزار می شود. تاکنون ۸۸۰ اثر از ۶۳۲ هنرمند به دبیرخانه دوسالانه ارسال شده است که در بخش های رقابتی و غیررقابتی به نمایش گذاشته خواهند شد. درادامه این نشست محمد حسین شفیعی ها دبیر دومین دوسالانه خوشنویسی گفت: بنا داریم دوسالانه خوشنویسی به عنوان معتبرترین رخداد هنر خوشنویسی ایران بر غنای آن بیفزاید و موجب تحولات ارزشمندی دراین زمینه شود. این فضا محقق شده و هنرمندان خوشنویس از گرایش ها و سلایق مختلف دراین دوسالانه حضور یافته و در عرصه رقابت و نمایشگاهی حاضر می شوند.

وی ادامه داد: دراین دوره از دوسالانه شاهد تغییرات و تحولاتی بودیم از جمله بنا به نظر شورای راهبردی قرار شد هنرمندانی که در بخش رقابتی حضور دارند آثارشان در بخش نمایشگاهی به نمایش در نیاید به همین دلیل از نظر کمی نسبت به دوسالانه قبلی آمار کمتری دیده میشود. در بخش مسابقه نیز هر هنرمند تنها می تواند با یک اثر شرکت کند. نکته بعدی هنرمندانی که در بخش مسابقه حضور دارند باید آثارشان صرفا خوشنویسی بوده و بدون از هرگونه زیبا سازی ارائه شود تا داوری با عدالت بیشتر ودقیق تری انجام شود.

شفیعی‌ها تصریح کرد: دوسالانه در قدم اول می خواهد این هنر را تقویت و گام های بیشتری بردارد که امیدوارم ثمربخش باشد.دبیر دوسالانه خوشنویسی افزود: درکنار بخش داوری اساتید، بخش دیگری نیز به عنوان بخش مردمی خواهیم داشت و به برگزیده این بخش نیز جایزه ای تعلق خواهد گرفت. وی تصریح کرد: از مجموع ۸۸۰ اثر ۱۶۳ اثر به بخش رقابتی راه یافتند که از این بین ۸۲ اثر نستعلیق،۵۶ اثر شکسته نستعلیق و ۲۵ اثر نسخ و ثلث است. ضمن این که نقاشیخط در بخش رقابتی حضور نداشته و در بخش نمایشگاهی به نمایش در می آید.همچنین ۲۴۶ اثر نیز از پیشکسوتان، اساتید و مدعوین در بخش نمایشگاهی در مجموعه تاریخی سعد السلطنه قزوین به نمایش در می آید.

شفیعی ها تاکید کرد: در دومین دوسالانه خوشنویسی ازدرویش عبدالمجید طالقانی یاد خواهد شد و ۴۰ اثر از آثار وی که شکسته نستعلیق هستند به نمایش در می آید. غرفه دیگری نیز برای خوشنویسان برتر استان قزوین در نظر گرفته شده است، ضمن این که یک روز از ایام برگزاری نیز اختصاص به بخش بیداری اسلامی دارد که اساتید به اجرای زنده خوشنویسی خواهند پرداخت و ورک شاپی هم دراین زمینه برگزار خواهد شد و به برگزیدگان این بخش نیز جوایزی اهدا می‌شود.

دبیر دوسالانه ادامه داد: در بخش بین الملل نیز هنرمندانی از خارج از کشور خواهیم داشت که به دلیل رایزنی ها آثارشان هنوز به دستمان نرسیده و تا اواخر اردیبهشت این کار انجام و در دوسالانه به نمایش در می آید ضمن این که دو داور خارجی نیز درکنار دیگر داوران آثار بخش رقابتی را داوری خواهند کرد.

انتهای پیام/31/32