سرویس تجسمی هنرآنلاین: نشست خبری تشریح روند بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران با حضور مجید ملانوروزی مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی محمد زارع سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران، مسعود معمار سرپرست دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن عقابی مجری طرح بازسازی و احمد طالبی‌نژاد مشاور طرح بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه در محل این موزه برگزار شد.

علی محمد زارع در آغاز این نشست گفت: پس از سال‌ها که نوید تعمیر و بازسازی موزه هنرهای معاصر را داده بودیم، سرانجام این موقعیت فراهم شد تا پس از 40 سال این کار انجام شود. در چند سال اخیر دولت دوازدهم پی‌گیری‌های جدی انجام داد و مشاوران و پیمانکاران خوبی برای این کار در نظر گرفته شد. نیازهایی که به دفتر عمرانی وزارت ارشاد اعلام کردیم مورد قبول واقع شد تا بازسازی موزه انجام شود.

پس از آن مجید ملانوروزی با اشاره به اینکه موزه هنرهای معاصر تهران یکی از 10 موزه برتر دنیا است گفت: اهمیت این موزه برای همه ما قابل درک است و به همین دلیل در تمام طول بازسازی از دوستان در موزه می‌خواهم هر 10 روز گزارش کاری بازسازی را به رسانه‌ها ارائه دهند.

ملانوروزی ادامه داد: پیش از این دو مرحله مرمت در موزه انجام شده است. در دهه 70 کف پوش‌های موزه عوض شد و در سال 80 دو بخش از سقف موزه به صورت شتابزده تعمیر شد که تاثیری در رفع رطوبت سقف نداشت و باید این کار جدی‌تر انجام شود. از 5 سال پیش برای تامین بودجه این کار نامه نگاری با دفتر ریاست جمهوری انجام شد و حتی قرار بود نمایشگاه مسافران برلین برای تامین این بودجه برگزار شود. سرانجام این کار به نتیجه رسیده و دفتر ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه توانستند بودجه‌ای را به بازسازی موزه اختصاص دهند.

ملانوروزی درباره وضعیت گنجینه موزه گفت: عده‌ای عقیده دارند برای افزایش ظرفیت گنجینه باید آثار را به فضایی خارج از موزه منتقل کنیم، اما دوستان در موزه هنرهای معاصر تهران پافشاری کردند که حتی یک عدد از آثار گنجینه از محل موزه خارج نشود. بنابراین در زمان مرمت فضای گنجینه هم آثار از موزه خارج نمی‌شوند و 2 گالری موزه به محل نگهداری آثار اختصاص می‌یابد. برای این کار ابتدا دو گالری کاملا ترمیم شده و از نظر رطوبت سالم‌سازی می‌شوند. بعد از آن آثار در شرایط امنیتی کامل در آنجا قرار گرفته و سالن‌ها پلمپ می‌شوند.

او ادامه داد: نگرانی‌هایی وجود داشت که شاید در جریان ترمیم موزه تغییری در فرم و ظاهر آن ایجاد شود، اما نیازسنجی‌هایی انجام شده و 10 شرکت دعوت شدند تا طرح‌های خود را ارائه دهند و در نهایت یک شرکت برای انجام این کار انتخاب شد. در طول 6 ماه بازسازی موزه هم چند تیم مستندساز تمام مراحل کار را ثبت می‌کنند تا پاسخگوی همه دغدغه‌ها باشند. همچنین شورایی برای نظارت بر روند بازسازی در نظر گرفته شده است.

مسعود معمار هم درباره مرمت موزه گفت: از اواخر سال ۹۲ بحث بازسازی بنای موزه هنرهای معاصر تهران را مورد بررسی قرار دادیم و با توجه به اعتبارات تخصیص یافته، سعی کردیم از وارد آمدن آسیب به آثار موزه جلوگیری کنیم. در این مدت بازسازی سیستم برودتی، برق اضطراری و سینما تک موزه  انجام شد و هیچ آسیبی به موزه وارد نشد.

معمار افزود: در اواخر سال ۹۶ با تلاش‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر طرح‌های عمرانی، اعتبارات لازم برای بازسازی موزه تخصیص یافت و چندی پیش پیمانکاران معرفی شدند و کار مرمت آغاز شد که امیدواریم تا پایان شهریورماه مراحل بازسازی تمام شود.

در بخش دیگری از برنامه احمد طالبی‌نژاد گفت: این موزه یک بنای معاصر است که بیش از 40 سال عمر دارد و به همین دلیل برخورد با آن می‌تواند هم ساده و هم پیچیده باشد. این موزه یک اثر معاصر است که باید ساختار آن را بشناسیم و بر اساس آن تصمیم بگیریم چه کار باید انجام دهیم.

طالبی‌نژاد گفت: مهم‌ترین کار ما این است که آنچه در سال‌های گذشته به دیوار بنای موزه الحاق شده است را رفع کنیم. پس از آن نواقص فنی مانند رطوبت مطرح می‌شود که باید منشاء آن پیدا شده و رفع شود. البته گفتنی است که این بنا هیچ مساله جدی ندارد و سازه آن کاملا پابرجا است. نکته سوم آن است که باید به اصالت بنا توجه شود و با زبان و سبک خود بنا با آن رفتار کنیم. در نهایت باید ساماندهی فضا انجام شود. در فضای خارج از گالری‌ها که به بخش اداری اختصاص دارد هر قسمتی از موزه به کاری اختصاص داده شده اما باید بر اساس فرم کلی بنا این بخش‌ها تغییر کنند.

او درباره افزایش گنجایش گنجینه موزه گفت: افزایش فضای گنجینه تا حدی که امکان داشته باشد رخ می‌دهد و با افزودن سالن خدمات نمایشگاهی به گنجینه، این فضا تا حداکثر ۵۰ درصد اضافه خواهد شد. همچنین گنجینه پس از بازسازی با سیستم‌های جدید و الکترونیک و کاملا پیشرفته ساماندهی خواهد شد. یک نکته مهم این است که گنجینه دارای سیستم حرارت، نور و تاسیسات مجزا از موزه شود تا دما و شرایط گنجینه مناسب شرایط آن باشد.

محسن عقابی نیز با اشاره به اینکه آخرین فعالیت شرکت مدیریت توسعه در زمینه بازسازی بناها، بازسازی موزه سرای شهید بهشتی بوده و این پروژه به عنوان پروژه برتر سال 96 انتخاب شده است گفت: میراث معماری معاصر به بناهایی گفته می‌شود که تاریخی نیستند اما ارزش و اصالت آنها ثبت شده است. در ایران 2 هزار ساختمان و بنا از این دست وجود دارد که بازسازی 20 عدد از آنها را من انجام داده‌ام.

عقابی گفت: موزه هنرهای معاصر تهران اصالت خاصی دارد و جدا از ارزش آثار و مخاطبان آن، خود ساختمان ارزشمند است مورد توجه جهانی قرار می‌گیرد. ارزش این موزه به حیاتی است که در آن جریان دارد و ما در جریان بازسازی باید به این موضوع وفادار باشیم.

مجید ملانوروزی درباره نقش سازمان میراث فرهنگی در بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران گفت: سازمان میراث فرهنگی زمانی جزء وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و الان به صورت مجزا فعالیت دارد. از طرف دیگر وضعیت موزه‌های کشور بر عهده سازمان میراث فرهنگی است و نماینده این سازمان نیز از مراحل بازسازی موزه بازدید کرد. کار میراث فرهنگی با آثار بالای 100 سال مربوط می‌شود با این حال چون در قانون مسئولیت این سازمان در ارتباط با موزه‌ها قید شده است، ارتباط بین ما و میراث فرهنگی وجود دارد و از حضور نمایندگان این سازمان در بحث نظارت بر مراحل بازسازی موزه استقبال می‌کنیم.

زارع نیز در ادامه گفت: تصمیم گرفتیم یک بار مرمت موزه انجام شود و تا سال‌های سال نیازی به تغییر و مرمت نباشد. بنابراین محدودیتی برای بودجه در نظر گرفته نشده و قرار است از بهترین مواد و تکنولوژی استفاده شود. 6 میلیارد تومان از اعتبارات سال 96 در اختیار ماست و اگر نیازی باشد از اعتبار سال 97 موزه نیز استفاده خواهد شد.

ملانوروزی نیز درباره ارتباط طراح اصلی موزه با پروژه مرمت گفت: ما در سال‌های گذشته در جشنواره‌های مختلف با آقای کامران دیبا ارتباط داشتیم و از دغدغه‌های ایشان نسبت به موزه باخبر هستیم. به عنوان مثال کف‌پوش جلوی موزه، آرم موزه و... چیزهایی بود که با من مطرح کردند. در حال حاضر نیز با وجود اینکه ایشان نقشی در این پروژه ندارند هر زمان که نیاز به مشاوره باشد با ایشان ارتباط خواهیم داشت.