به گزارش هنرآنلاین، هنری و پژوهشی صبا- وابسته به فرهنگستان هنر، این نمایشگاه که عصر روز سه شنبه 25 اردیبهشت و هم‌زمان با همایش تخصصی- پژوهشی "سلطان محمد معمار یزدی" گشایش یافت، نخستین مجموعه کامل از روایت تصویری این شاهکار تاریخ معماری ایران و ساخته دست این معمار نام آور ایرانی است که به همت "داریوش محمدخانی" در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

این مجموعه تصاویر شامل 110 عکس رنگی است که در نوع خود اولین مجموعه کامل، منسجم و حرفه‌ای از این گنجینه بزرگ معماری و هنر ایرانی و این شاهکار هنر "سلطان محمد معمار یزدی"  به شمار می‌رود.

بازار، حمام، کاروانسرا، محوطه بازار، مسجد و آب انبار گنجعلیخانی کرمان، همه از دید عکاس، جلوه زیبایی‌ها و ظرافت‌ها و اصالت‌های معماری ایرانی است که پیش از این 31 نمایشگاه انفرادی از آثار عکاسی خود را برگزار کرده و این دومین پروژه عکاسی رنگی او محسوب می‌شود.

در گشایش این نمایشگاه، ابتدا حجت الاسلام والمسلمین دعایی نماینده ولی فقیه و سرپرست روزنامه اطلاعات با اشاره به خاستگاه کرمانی و یزدی خود- همچون معمار یزدی گفت: من با مجموعه گنجعلی خان از قدیم آشنا هستم و در آن بسیار سیاحت کردم و برایم تداعی بسیاری از خاطره‌های سراسر دوران عمر است.

آنگاه دکتر مهدی مکی نژاد پژوهشگر هنری و دبیر همایش سلطان محمد با بیان اهمیت مجموعه گنجعلی خان به عنوان یکی از آثار مهم دوره صفویه خاطرنشان کرد: این مجموعه هم به لحاظ شهرسازی و هم از جهات سیاسی، اقتصادی، جامعه شناسی واجد اهمیت بسیار است و این نمایشگاه هم از این جهت مهم است که ما تا به حال یک مجموعه منسجم تصویری و یک روایت حرفه‌ای از منظر هنر عکاسی از این فخر معماری ایرانی نداشته‌ایم و این نمایشگاه نخستین تجربه در کشور محسوب می‌شود .

وی افزود: مجموعه گنجعلی خان 11000 متر مربع مساحت دارد و به لحاظ تاریخی، پیش از میدان نقش جهان اصفهان ساخته شده و از جهت مطالعه‌ی توسعه و عمران شهری، تاریخ معماری، سنت فرهنگی، ساختار حکومتی و سیاسی و.... بسیار حائز اهمیت است.

این مدرس دانشگاه یادآور شد: مجموعه گنجعلی خان از بزرگ‌ترین پروژه‌های دوره صفویه و مثلثی متشکل از حاکمیت با درایت گنجعلی خان در کرمان ، موقعیت استراتژیک و سوق الجیشی کرمان که مرکزیت تجارت و ارسال محموله‌های ترانزیت بر سر راه جاده ابریشم بود، و انتخاب یک معمار چیره دست بنام سلطان محمد معمار یزدی است.که ویژگی‌هایی منحصر به فرد دارد و امضای او یک هویت در تاریخ معماری ماست.

پایان بخش این آیین، سخنان هنرمند عکاس این مجموعه؛ "داریوش محمدخانی" بود که با ذکر این جمله سخن آغاز کرد: ما سلطان محمدشناس داریم اما قرن‌هاست که سلطان محمد نداریم.

وی از: قرینگی، حس هندسی گرایی انتزاعی و خاص اسلامی و حس تشریفات به عنوان سه ویژگی مهم در کار این معمار بزرگ ایران و سبک منحصر به فرد او یاد کرد و از ضرورت الگو گرفتن از این سنت و میراث برای امروز سخن گفت.

این عکاس هدف خود را از این نمایشگاه این‌گونه عنوان کرد: سعی کردم بگویم معماری ایران و زیبایی‌هایش به همه دنیا می‌چربد اما ما ارائه نداریم. گنجعلیخان یک بخش کوچک از هنر و معماری ماست. نگاه کنید به این میراث عظیم و پهناور. حتی هنرمندان ما هم با آن آشنا نیستند. چه توقعی از عامه مردم داریم؟

وی آنگاه به بیان تجارب خود از آشنایی با شگفتی‌های معماری این مجموعه عظیم پرداخت و گفت: آموختم که ایرانی‌ها همه چیزشان را وسط می‌گذاشتند و قرینگی یک فلسفه در زندگی ما است و آموختم که در دل یک کویر هم می‌توان با رنگ و نقش و ذوق و خیال، یک بهشت کامل و خیره کننده خلق کرد.

گفتنی است روایت تصویری داریوش محمدخانی از مجموعه تاریخی گنجعلیخان کرمان تا31 اردیبهشت در نگارخانه "آینه" مجموعه صبا میزبان تمامی علاقه‌مندان خواهد بود.