سرویس مد و لباس هنرآنلاین: تاریخ چند هزار ساله آسیای مرکزی (از هزاره دوم قبل از میلاد تا قرن هجدهم میلادی) را می‌توان در رابطه بین مردمان و چادرنشینی و یکجانشینی خلاصه کرد. آسیای مرکزی این وضعیت چادرنشینی خود را تا سال‌ها حفظ کرد در حالی که در این مدت تمدن‌های بزرگی در خاورمیانه و چین به وجود آمدند.

مردمان آسیای مرکزی نیز مانند تمامی مردمان کوچ‌نشین به پرورش اسب و گوسفند مشغول بودند و در قالب قبیله و طایفه زندگی می‌کردند. آنها گرچه یکجانشین نبودند، روابط نزدیک تجاری با یکدیگر داشتند و در تجارت کاروانی با هم مشارکت می‌کردند.

از جمله آنکه پس از فروپاشی شوروی، جمهوری قزاقستان در سال 1991 به استقلال رسید و از آن پس این کشور مقصد تبعید بسیاری از فعالان سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شد و با توجه به آن بستری مناسب در راستای گردهمایی اقوام مختلف از سراسر جهان فراهم شد.

مجمع اقوام قزاقستان همه ساله به ریاست رئیس جمهور این کشور برگزار می‌شود و نمایندگانی از قومیت‌های کشورهای در آن گرد هم آمده و به تبادلات فرهنگی میپردازند.

از ایران هم یک نماینده در این رویداد با طراحی لباس محبوبه بلندی به همت مؤسسه توسعه هنرهای معاصر حضور به هم رسانده است. نماینده ایران "سعیدا بکبودی" نام داشته که پدربزرگ او از فرقه دموکرات وارد شوروی شده و در جنوب قزاقستان سکنی گزیده است.

او از جانب پدری یک ایرانی محسوب می‌شود و مادرش روس است اما او خود را یک ایرانی می‌داند و در چنین محافلی با حجاب اسلامی حاضر می‌شود.

بلندی، طراح لباس سعیدا بکبودی نیز هنرمند جوانی است که حداقل طی سال‌های اخیر با حضور پرنگ در اکسپوهای خارجی، شایستگی خود را در عرصه مد اسلامی و ایرانی به اثبات رسانده است و بسیاری او را به عنوان یکی از بهترین طراحان لباس عروس در ایران قبول دارند.

در ادامه تصویری از لباس بانوی ایرانی حاضر در مجمع اقوام قزاقستان 2018 را ببینید:

 

photo_2018-04-30_15-48-30