سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی آیلار شهبازی با عنوان "تعیین طول و عرض جغرافیایی و ارتفاع از سطح دریا 35.44’37.6° N, 51.23’59.6° E" در گالری پروژه‌های آران، نمایشگاه آثار مقداد لرپور با عنوان "دریابار" در گالری زیرزمین دستان، نمایشگاه آثار چاپ مارسین بیالاس با عنوان " اتاقی با چشم انداز" در گالری شیرین و نمایشگاه آثار احسان‌اله زرگری‌پور با عنوان "دیو" در گالری آ  سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

کنکاش در جغرافیای شهر

نمایشگاه نقاشی آیلار شهبازی با عنوان "تعیین طول و عرض جغرافیایی و ارتفاع از سطح دریا 35.44’37.6° N, 51.23’59.6° E" در گالری پروژه‌های آران برپاست. شهبازی در این مجموعه آثاری را به نمایش گذاشته است که به فضای شهری و حضور انسان در این فضا می‌پردازد. تهران از گذشته تا امروز در این مجموعه به نمایش درآمده است، از یک سو نشانه‌هایی آشنا مانند برج میلاد به چشم می‌آید و از سوی دیگر نمادهایی نوستالژیک مانند کافه نادری و بلدیه تهران را می‌بینیم که نمادی از تهران قدیم هستند.

اما آثار شهبازی با آنچه معمولا در نقاشی مناظر شهری مشاهده می‌کنیم متفاوت است. بخشی از آثار شهبازی شامل ورقه‌های آلومینیومی هستند که مانند ماکت، اما در ابعاد بزرگ روی زمین ایستاده‌اند و نمایی از ساختمان‌ها به سادگی و با خطوط سیاه روی آنها رسم شده است. در این مجموعه برخورد با انسان هم مشابه ساختمان‌ها است. انسان بر سطح دو بعدی و با خطوطی ساده به تصویر کشیده شده است، اما ابعاد غیر طبیعی فیگورها باعث شده جایگاهی برابر با ساختمان‌ها داشته باشند.

نمایشگاه نقاشی آیلار شهبازی در گالری پروژه‌های آران

معماری ایرانی در قالب ساختمان‌هایی قدیمی در بخشی از گالری قابل مشاهده است و مخاطب می‌تواند میان ساختمان‌ها گردش کند. در بخش دیگری هم برج‌های کج و معوجی قرار دارند که تسلط آنها بر انسان خودنمایی می‌کند و مخاطب در برابر ارتفاع زیاد آنها کوچک به نظر می‌رسد.

بخش دیگری از آثار شهبازی نقاشی‌های روی بوم و طراحی‌های روی کاغذ هستند که این بار فضای داخلی ساختمان‌ها را به شکل گسترده نمایش می‌دهند. زندگی پر دغدغه با شلوغی و هرج و مرج گریز ناپذیر آن، از فضای شهر به داخل خانه‌ها رسوخ کرده و گاه زندگی را بر ساکنان خانه دشوار می‌کند. این فضای آشنا که همزمان احساس بیزاری و علاقه را در انسان زنده می‌کند، روایتی از تجربیات مشترک ساکنان تهران امروز  و وابستگی‌های آنان است.

نمایشگاه نقاشی آیلار شهبازی تا 18 خرداد در گالری پروژه‌های آران برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان نوفل‌لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک 5، ورودی حیاط مراجعه کنند.

 

انسان در پی راز و رمز طبیعت

نمایشگاه آثار مقداد لرپور با عنوان "دریابار" در گالری زیرزمین دستان برپاست. مناظر غریب لرپور اگرچه همگی شکل گرفته از عناصری معمولی و آشنا هستند، اما نحوه قرار گرفتن آنها در کنار یکدیگر فضایی رازآمیز را ایجاد کرده که مخاطب را به واکاوی تصاویر وادار می‌کند.

درخت و آب دو عنصر مشترک در بیشتر تابلوها است اما درخت‌های خشک و بی‌باری را در این تصاویر می‌بینیم که گویی هیچ گاه برگی نداشته و نخواهند داشت. در واقع درخت‌ها مانند ستون‌هایی به نظر می‌رسند که در میان دشتی خشک ردیف شده‌اند و انتظار هیچ تغییر و دگرگونی در آنها نیست. اما در میان این محیط خالی از زندگی، گاه نشانه‌ای از حضور انسان به چشم می‌رسد. میزی که یک میوه روی آن قرار گرفته است، یا قسمتی از یک صندلی که در گوشه کادر دیده می‌شود، حضورِ غایب انسان را نمایان می‌کند.

نمایشگاه آثار مقداد لرپور درگالری زیرزمین دستان

دریا هم در کادرهای متفاوت کوچک و بزرگ، سوژه تعدادی از این آثار است. در یک تابلو می‌توان دریایی آرام را با موج‌های کوچک دید که آسمان صاف بالای سر آن با رنگ خاکستری لکه‌دار شده است. اما در بعضی دیگر از تابلوها فقط سطح مواج آب را در کادری کوچک می‌بینیم. نحوه استفاده از فضای تابلو در این آثار قابل توجه است. لرپور گاه سطح تخت رنگ را روی منظره قرار داده و به این شکل بخشی از تصویر را پوشانده است تا مخاطب در کنجکاوی برای یافتن ادامه تصویر باقی بماند.

نحوه استفاده از رنگ نقش مهمی در تاثیر تصاویر بر بیننده دارد. رنگ‌های خاموش و یکنواختِ به کار رفته در نقاشی‌ها به تداعی فضای سرد و ساکن موجود در تابلوها کمک می‌کند. لرپور در چیدمان آثارش نیز فضایی متفاوت را به وجود آورده است. گاهی تابلو با فاصله کمی از زمین قرار گرفته است تا مخاطب را وادار به خم شدن و تماشای آن کند و در جای دیگر میزی مشابه آنچه در تابلو دیده می‌شود قرار گرفته و روی آن نیز حجمی شبیه آنچه در نقاشی هست وجود دارد. به این ترتیب هنرمند توانسته است مخاطب را بیشتر به آثارش نزدیک کرده و امکان حضور او در فضای اثر را فراهم کند.

نمایشگاه آثار مقداد لرپور تا 11 خرداد در گالری زیرزمین دستان ادامه دارد. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان فرشته، خیابان بیدار، شماره 6 مراجعه کنند.

 

چشم‌اندازی از شهرهای نوین

نمایشگاه آثار چاپ مارسین بیالاس با عنوان "اتاقی با چشم انداز" در گالری شیرین برپاست. این هنرمند لهستانی در زمینه چاپ دستى و طراحی فعال است و در این نمایشگاه مجموعه‌ای از آثار خود را به نمایش گذاشته که سوژه آن شهر و ساختمان‌های متنوع آن است. در آثار بیالاس شاهد سازه‌هایی عظیم و مهندسی شده هستیم که گاه نشان دهنده قدمتی زیاد هستند و گاه بناهایی مدرن و حتی آینده‌نگر را نمایش می‌دهند.

اهمیت فراوان طراحی و توجه به خطوط در آثار بیالاس کاملا مشهود است و می‌توان وضوح طراحی و توجه به جزییات را در حکاکی‌های او مشاهده کرد. شیوه چاپی او در ذات خود با طراحی، حکاکی، صیقل دادن و کلیشه‌سازی سر و کار دارد و هنرمند را با سوژه مورد نظرش بیشتر درگیر می‌کند. او تنها به ثبت تصویریِ یک اثر معماری نمی‌پردازد، بلکه کار او مانند سیر و سلوکی در این مکان‌ها است. در این آثار دیگر یک بنا یا سازه به عنوان اثر معماری یا صنعتی محض به چشم نمی‌آید، بلکه با فضایی انتزاعی مواجه می‌شویم که عظمت آن بدون قیاس با هیچ فرم و ابعاد آشنایی، قابل درک است.

نمایشگاه آثار مارسین بیالاس در گالری شیرین

خالی بودن فضاها از حضور انسان به عنوان سازنده و استفاده کننده این سازه‌ها، نوعی احساس جاودانگی به وجود می‌آورد و حسی شمایل‌گونه به این بناها می‌بخشد. تقلید و بازنمایی صرف بناها هدف هنرمند نیست، بلکه او می‌خواهد حجم‌ها به‌طور ویژه در اثرش دیده شوند. حتی گاه توهمی در آثار به وجود می‌آید که ناشی از تداخل سطوح و حجم‌ها است و آثار فراواقع‌گرای موریس اشر را به یاد می‌آورد.

بخشی از آثار او هم مطالعاتی در معماری و اجزای ساختمان است. خطوط به هم فشرده یا موازی نمادی از تیرآهن‌ها، پله‌ها، دیوارها و... هستند که تغییر و تحولات مداوم مناظر شهرى و ساختمان‌ها را بازنمایی می‌کنند و امکان ایجاد سازه‌هایی غیر طبیعی را نیز بررسی می‌کنند.

نمایشگاه آثار چاپ مارسین بیالاس با عنوان " اتاقی با چشم انداز" تا 2 خرداد در گالری شیرین برگزار می‌شود. علاقه مندان می‌توانند به آدرس خیابان کریم خان زند، خیابان سنایی، کوچه 13 شماره 5 مراجعه کنند.

 

حضور تاریخی دیو

نمایشگاه آثار احسان‌اله زرگری‌پور با عنوان "دیو" در گالری آ برپاست. زرگری‌پور در این مجموعه که با آب مرکب روی کاغذ انجام شده است به بررسی جایگاه دیو در اسطوره‌ها و نمادهای کهن پرداخته و از سوی دیگر جایگاهی امروزین و همیشگی برای دیو قایل شده و آن را به عنوان عنصر درونی انسان به تصویر کشیده است.

لابه لای خطوط و سطوح درهم رفته می‌توان فیگورهای انسانی و یا موجودات مختلف مانند سگ، بز و... را دید که در فضایی ناشناخته و مبهم سرگردان هستند. آنچه از نام دیو به ذهن مخاطب می‌رسد تحت تاثیر داستان‌های کهن، چهره‌ای زشت و ترسناک است، اما در آثار زرگری‌پور نشانی از این چهره‌ها نیست. او به شیوه‌های گوناگون چهره دیوها را پوشانده است و آنچه برای مخاطب قابل دیدن است تنها فیگور انسانی آنها است.

نمایشگاه آثار احسان‌اله زرگری‌پور در گالری آ

رنگ در این مجموعه حضور چندانی ندارد، اما در کنار سیاهی خطوط گه‌گاه رنگ اکر یا قهوه‌ای هم به چشم می‌آید که در قالب سطوح حائل، باعث دور ماندن دیوها از چشم مخاطب می‌شوند. با وجود این می‌توان پیکرهایی را تشخیص داد که نوع پوشش آنها متعلق به جغرافیا یا مقطعی خاص از تاریخ است و به این شکل هنرمند قصد دارد رخدادهای تاریخی و تاثیرات آن را نیز در آثار خود نشان دهد.

نمایشگاه آثار احسان‌اله زرگری‌پور تا 1 خرداد در گالری آ به نشانی خیابان کریم خان زند، خیابان عضدی(آبان جنوبی)، کوچه اردشیر ارشد، شماره 7 برقرار است.