سرویس مد و لباس هنرآنلاین: هفتاد و یکمین دوره جشنواره فیلم کن از ۸ تا ۱۹ مه در کن فرانسه در حال برگزاری است و همه روزه مراسم فرش قرمز و فوتوکال فیلم‌های مختلف از سراسر جهان شاهد حضور گروه‌های سازنده فیلم در این مراسم است.

جشنواره کن همچون دیگر رویدادهای جهانی نه تنها یک رویداد سینمایی مهم درعرصه سینما به شمار می‌رود بلکه مد و لباس نیز از مظاهر مهم در آن محسوب می‌شود و نه فقط در زمان برگزاری آن که تا مدت‌ها بعد، حرف و حدیث‌های بسیاری درباره پوشش سلبریتی‌ها نقل محافل است.

شاید هزاران تصویر در فضای مجازی و مجلات تصویری منتشر می‌شود و مردم هر کشور هم بسیار مشتاقند که سطح سلیقه هنر جهانی در ارتباط با موضوع پوشش را رصد کنند.

بطور مثال لباس مرضیه رضایی، یکی از بازیگران فیلم "سه رخ" در مراسم فروش قرمز این فیلم، یکی از داغ‌ترین سوژه‌های فضای مجازی در روزهای اخیر بود، کامنت‌های متعددی را از سوی مخاطبان گرفت و اکثر افراد با نگاهی نقادانه، انتخاب او را برای یک مراسم رسمی جهانی مناسب ندانستند.

06 Marzieh Rezaei

این امر حاکی از آن است که هنرمندان ایرانی و به ویژه بانوان از این امر مستثنی نبوده و به ویژه طی سال‌های اخیر با گسترش شبکه‌های اجتماعی، حساسیت‌های بسیاری بر روی انتخاب لباس هنرمندان برای حضور در  رخدادهای رسمی جهانی وجود داشته و دارد.

بازیگران فیلم "سه رخ" به کارگردانی جعفر پناهی در این دوره از جشنواره، چهره‌های شاخص ایرانی بر روی فرش قرمز و مراسم فوتوکال بودند و بانوان هنرمندی همچون بهناز جعفری، مرضیه رضایی و مستانه مهاجر در مقابل لنز دوربین عکاسان در کن 2018 قرار گرفته‌اند.

03 Marzieh Rezaei_ Behnaz Jafari

همانطور که گفته شد یکی از بحث برانگیزترین لباس‌های گروه‌های ایرانی در کن 2018 ، لباس مرضیه رضایی، بازیگر فیلم "سه رخ" جعفر پناهی بود.

سبک پوشش و طراحی مدل لباس این بازیگر، سلیقه طیف محدودی از مخاطبان است البته بدون شک مدلی که او برای لباس پیچیده و کلاسیک خود در زمان حضور بر روی فرش قرمز جشنواره کن انتخاب کرده دارای یک پشتوانه فکری است اما استفاده از تور سیاه در قسمت یقه، سر آستین و دامن اینروزها چندان باب طبع افراد برای به کارگیری در لباس‌هایشان نباشد.

09 Solmaz Panahi_ Marzieh Rezaei_ Behnaz Jafari_ Amin Jafari_ Mastaneh Mohajer

ضمن اینکه بهتر بود این بازیگر و بهناز جعفری برای حضور در فرش قرمز از مدل‌ لباس‌های نزدیک به هم استفاده می‌کردند که این مسئله تنها در انتخاب رنگ مشکی صدق می‌کرد. در حقیقت لباس این دو بازیگر هیچگونه همخوانی باهم نداشت و بدون شک این حجم از تضاد در طرح و نقش در نگاه نخست چندان جذاب و جالب نبود.

092 Behnaz Jafari

البته عوامل فیلم "سه رخ" در مراسم فوتوکال کن 2018 انتخاب مناسب‌تری داشتند و لباس‌های آنها در عین پوشیدگی، زیبایی‌های خاصی داشت، هر چند تناسب رنگ و طرح در این بخش به چشم خورد، اما همچنان جای خالی یک طراحی ویژه و خاص برای یک مراسم رسمی به چشم آمد و انتخاب بازیگران نقدهایی را در پی داشت.

و در خاتمه ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بانوان ایران همچون همیشه باوقار در یک رویداد جهانی حضور به هم رساندند و بهناز جعفری به عنوان چهره شاخص عرصه بازیگری  هم برای فرش قرمز و هم فوتوکال این نکته را در انتخاب لباس خود لحاظ کرد هر چند شاید بهتر بود حداقل در امر طراحی لباس حساسیت بیشتری به خرج دهد تا بتواند سفیری چند جانبه از فرهنگ و تمدن ایران زمین در این رویداد جهانی باشد.

04 Marzieh Rezaei_ Behnaz Jafari