غلامعلی طاهری ضمن بیان مطلب فوق به هنرآنلاین گفت: چند سالی است که درجهت رونق اقتصاد کشور گام های بلندی برداشته می شود؛ چه از لحاظ تولید، سرمایه گذاری و چه از نظر تلاش برای بالا بردن کیفیت محصولات داخلی و ... . درکنار این حرکت گسترده و عمومی در کشور این اتفاق درحوزه هنر هم باید بیفتد.

وی افزود: به نظرم برگزاری چنین حراجی هایی(دومین بازار نقاشی) باید در دو بخش مجزا انجام شود، یک بخش اختصاص یابد به آثار صرفا هنری که به لحاظ سطح کیفی، درجه، اعتبار و جایگاه هنرمند ونوع اثری که ارائه می شود بالا باشد و درحد حرفه ای، تخصصی و بین المللی برگزار شود که نیازمند یک برنامه ریزی جامع و اساسی است و بخش دیگر نیز به اثاری که بیشتر جنبه مردمی دارد و به لحاظ قیمت نازل و قابل خرید برای عموم مردم که ترغیب به خرید شوند و فرهنگ سازی شود و به خانه آنها راه یابد.

طاهری ادامه داد: درعرصه هنرهای تجسمی ما تحصیلکرده های بسیاری داریم که نیازمند بازار کار هستند و باید از این راه ارتزاق کنند که با فروش آثار هنری این امر میسر است. دولت می تواند برای اینکه آحاد هنرمندانی که آثارشان به حراجی های بین المللی راه نمی یابد و یا گالری ها آثارشان را نمی پذیرند اکسپو برگزار کند.

از سوی دیگر برای برگزاری این اکسپوها باید از مدت ها قبل روی آن کار شود و با نیروها و شرکت های دولتی رایزنی شود تا بودجه خرید یک دهم درصدی که در نظر گرفته شده است از سوی وزارتخانه ها صرف خریدآثار هنری شود. بنابراین دراین اکسپوها و بازارهای فروش نباید فقط اکتفا به دعوت از گالری دارها کرد بلکه باید تمام هنرمندان به صورت جدی بتوانند حضور پیدا یابند و این باید شامل حال کسانی که عضو هیچ انجمنی هم نیستند و مستقل فعالیت می کنند و کارهای خوبی هم دارند شود و با شناسایی آنها اکسپو و حراجی فراگیری داشته باشیم و مطمئن باشیم به این که تقریبا تمام هنرمندان به صورت مساوی حضور می یابند.

وی اظهار کرد: باید حدالامکان جلوی جریان سازی و گروه گرایی در اکسپوها گرفته شود و شاهد جریانی نباشیم که تنها آثار یک هنرمند خاص یا گالری خاص خریداری شود. باید بودجه به صورت مساوی بین تمام هنرمندان تقسیم شود و نماینده ای که برای خرید آثار از سوی مراکز دولتی معرفی می شود زیر نظر شورا هم در قیمت گذاری آثار و تعداد اثر هنرمندان یکسان باشد و عدالت برقرار شود و باسلیقه خریدار آثار به فروش برسد.

این هنرمند نقاش تصریح کرد: انجمن هنرمندان نقاش یک انجمن رسمی است و فعالیت خوبی هم دارد و هنرمندان زیادی عضو آن هستند اما این انجمن فراگیر نیست و از همه هنرمندان برای شرکت در بازار نقاشی دعوت نمی شود. بسیاری از هنرمندان هستند که انجمن از آنها دعوت نمی کند چرا که عضو انجمن نیستند.

وی خاطرنشان کرد: طبق آمار مرکز هنرهای تجسمی و وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی از سال ۶۱ به بعد چیزی حدود ۱۰ هزار هنرمند عرصه تجسمی در این عرصه فعال هستند که بیش از ۴ هزار نفر از آنها نقاش هستند و بسیاری از آنها نیز عضو انجمن خاصی نیستند که دراین بین استعدادهای بسیار خوبی هم دیده می شود. برگزاری چنین حراجی هایی که برای عده معدودی باشد خوشایند نیست و جامعه هنری را راضی نمی کند.

طاهری درباره قیمت گذاری 200 هزار تومانی روی تابلو های حاضر در بازار گفت: در برگزاری چنین اکسپوهایی اگر ملاک دسترسی مردم به اثار هنرمندان با قیمت پائین باشد رویکرد خوبی است که آمار فروش بالا برود اما از سوی دیگر هنرمندانی که ارزش مالی آثارشان بیشتر است به دلیل حمایت از جریان مردمی در این بازار و حراجی ها شرکت می کنند و تعدادی اثر ارائه می دهند دراین بین نیز عده خاصی از قبل آماده می شوند مانند مجموعه داران و بلافاصله آثار هنرمند را می خرند و نگه می دارند و کمی بعد با قیمت اصلی می فروشند. در واقع با این حرکت به نوعی به سمت دلال بازی می رویم که البته با یک برنامه ریزی درست می توان جلوی این امر را گرفت. اثر یک هنرمند به دلیل حمایت از اقتصاد هنر نباید مورد سوء استفاده قرار گیرد.وی ادامه داد: ما می توانیم با جدا کردن بخش های اکسپو از هم ازهنرمندان جوان و نوپا حمایت کرده و آثارشان را به فروش برسانیم و ازسوی دیگر نیز با برگزاری اکسپوی تخصصی و حرفه ای جلوی لطمه خوردن به قیمت هنرمندان درجه یک را گرفته و جلوی نازل شدن قیمت آثار هنری را هم بگیریم. که با یک برنامه ریزی درست مجموعه داران و موزه داران و کسانیکه به دنبال ارزش افزوده آثار هنری و ناب هستند نیز می توانند در اکسپوهای حرفه ای خرید اثار هنری را انجام دهند.

این هنرمند نقاش معتقد است: اگر مردم بپذیرند اثر هنری یک هنرمند جوان و تحصیلکرده می تواند ارزشمند باشد و علاوه بر جنبه تزیینی، جنبه هنری هم داشته باشد این اثر هم می تواند ارزش افزوده داشته و درآینده با قیمت بالا بفروش برسد. وی در پایان خاطر نشان کرد: معتقدم باید شان هنرمند درجه یک حفظ شود. می توان با تبلیغات درست مردم را دعوت به خرید کرد و جامعه هدف را هنرمندان جوان قرار دارد که نیازمند بازار فروش هستند چرا که هنرمندان شناخته شده بازار فروش خود را دارند و دیگر نیازی به این اکسپوهای نازل نیست. هفته آینده دومین بازار نقاشی و اکسپوی فروش آثار هنری هفت نگاه برگزار می شود و این در حالی است که اکسپو فروش آثار هنری توسط معاونت هنری نیز در خرداد ماه برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/31/32