سرویس سینمایی هنرانلاین: دهمین جشنواره منطقه‌ای فرهنگ بومی فیلم و عکس ژیار عصر روز پنج شنبه 20 اردیبهشت با حضور بهمن مرادنیا استاندار سنندج، فرشادان نماینده مجلس، جلال قلعه شاخانی مدیر کل ارشاد استان، سید صادق موسوی رئیس انجمن سینمای جوان ایران، آیدا پناهنده، مجید برزگر، مهرداد اسکویی و جمعی از هنرمندان فیلمساز و عکاس از استان‌های مختلف در تالار فجر این استان برگزار شد.

در حالی که اجرای این برنامه را دو تن از مجریان بومی منطقه برعهده داشتند، سالم صلواتی دبیر این دوره از جشنواره به روی سن آمد و طی سخنانی گفت: گزارش چندانی ندارم، هر چه بود دیدید. عکس‌ها، فیلم‌ها و فیلمنامه‌ها بدست ما رسید. از این میان 39 تک عکس، 5 مجموعه عکس و 69 فیلم در بخش‌های مستند، کوتاه و انیمیشن طی مدت سه روز به نمایش درآمد.

وی ادامه داد: برای من این دوره خیلی سخت گذشت، چرا که همیشه در آن سو بودم و یا جایزه می‌گرفتم یا برای دوستانم دست می‌زدم اما دوستان در این دوره به من اعتماد کردند و من در این سمت حضور یافتم. ما شبانه روز در دبیرخانه کار کردیم و بچه‌ها بی دریغ در این مدت تلاش کردند.

دبیر جشنواره دهم ژیار اظهار کرد: بخشداری سیرجان در طی این مدت بسیار به ما کمک کرد و شورای شهر نیز همینطور اما متاسفانه بخش خصوصی حمایتی نکرد. جشنواره دهم بعد از سه سال وقفه برگزار شد و امیدوارم که سال آینده اینگونه نباشد. در شرایط سخت مالی امروز از آقایان قلعه شاخانی و موسوی ممنونم که اجازه ندادند برگزاری این جشنواره به تعویق بیفتد.

سید صادق موسوی رئیس انجمن سینمای جوانان ایران نیز طی سخنانی گفت: از مهمان نوازی مردم کردستان ممنونم و از مدیران و مسئولان که کمک کردند تا این جشنواره برگزار شود. از شما هنرمندان نیز ممنونم که هستید و با آثارتان حال و هوای فرهنگ و هنر را پر طراوت نگه می‌دارید.

وی افزود: در سال گذشته ما 900 حضور بین‌المللی داشتیم که 180 جایزه دستاورد این حضورها بود. این اتفاق در حالی رخ داد که در رشته‌های دیگر چنین اتفاقی نیفتاده است. باعث افتخار ماست که پرچم ایران بارها در محافل بین‌المللی به واسطه فیلم کوتاه برافراشته شد.

جشنواره ژیار

در ادامه این مراسم از عکاس پیشکسوت کرد مسعود مرادسلیمی با حضور جمشید فرجوند، جلال قلعه شاخانی، موسوی، دکتر زارعی، دکتر فرشادان تجلیل شد.

فرشادان نماینده مردم این استان در مجلس طی سخنانی گفت: در این دوره از 7 استان کشور هنرمندان در این جشنواره حضور یافتند. برگزاری سالیانه این جشنواره یکی از اهداف اصلی اداره کل ارشاد استان است و همینجا قول می‌دهم که از سال آینده این جشنواره سالانه و بطور منظم برگزار شود.

وی ادامه داد: ما جشنواره فیلم کردی را امسال برای نخستین بار در کردستان برگزار می‌کنیم تا هنرمندان چه کرد، چه فارس زبان که درباره کردستان فیلم ساخته‌اند آثار خود را در این جشنواره شرکت دهند.

فرشادان بیان کرد: حمایت از فیلم و جشنواره جزو اولویت‌های ماست و تلاش می‌کنیم تا این اتفاق رخ دهد و با حمایت‌های مالی و معنوی بتوانیم در راستای فرهنگ و هنر گام برداریم. 900 پیام از کشور ما در تمام دنیا مخابره شده است و امید داریم در کردستان هم بتوانیم این کار را انجام دهیم.

پس از این سخنرانی، دکتر زارعی، ایرج فرد بخشدار سیرجان و نریمان عبدی حامی جشنواره جوایز بخش عکس جنبی نوروز را به برگزیدگان اهدا کردند.

بخش عکس

در این بخش، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به ترتیب به افشین فتاحی، مائده زارعی و سالار ارکان اهدا شد.

در ادامه جایزه ویژه میراث فرهنگی با عنوان پاسداشت سنت‌ها، به همراه دیپلم افتخار و جایزه نقدی به سروش منصوری و فرید نازاری تعلق گرفت.

در بخش تک عکس دو تقدیر ویژه صورت گرفت. جایزه ویژه هیئت داوران به جمشید فرجوند برای عکس "نوروز گور کن" و احمد تاجی برای عکس"تفنگ پدری" اهدا شد.

همچنین در این بخش دیپلم افتخار و جایزه نقدی رتبه سوم به شکیب مجیدی برای عکس "مقبره حسن زیرک" تقدیم شد.

دیپلم افتخار و جایزه نقدی رتبه دوم به منصور محمدی برای عکس "color ring" رسید.

و تندیس جشنواره به همراه دیپلم افتخار و جایزه نقدی رتبه اول به علی اصغر فیض الهی برای عکس "درمان درد مفاصل" اهدا شد.

در ادامه تندیس جشنواره، دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی بخش مجموعه عکس نیز مشترکا به داود شوقیان برای مجموعه عکس "اسب‌ها" و فرهاد مطاعی برای مجموعه عکس "مادران تنها" اهدا شد.

جشنواره ژیار

پس از اتمام این بخش، فریدون ملک محمدنژاد فیلمساز، امین مرادی، سعید پور اسماعیلی، اسماعیل مریوانی و دکتر قدسی از بختیار لحیمی فیلمساز تجلیل کردند.

بخش فیلمنامه

اما در بخش فیلمنامه خسرو سینا، امید راست بین، دکتر کمالی و شیلان سعدی به روی سن آمدند تا اهدای جوایز این بخش را عهده دار شوند.

در بخش اقتباسی تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به اشکان چاوشی برای فیلم "سلامون" رسید.

در بخش آزاد دیپلم افتخار و جایزه نقدی رتبه سوم مشترکا به آمین صحرایی برای فیلمنامه "دست‌ها" و مهران امیرحسینی برای فیلم "دزدانه" اهدا شد.

همچنین دیپلم افتخار و جایزه نقدی رتبه دوم به عثمان محمدی برای فیلمنامه "روباه و مرز" اهدا شد.

اما تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی رتبه اول به مدیا معروفی از مهاباد برای فیلمنامه " بافته خیال" تعلق گرفت.

جایزه حمایت در تولید که جایزه ویژه بخش اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان کردستان بود نیز به الهام فتحی برای فیلمنامهگ ما نیز مردمانیم" اهدا شد.

جشنواره ژیار

بخش فیلم

در ادامه نوبت به اهدای بخش جوایز اصلی رسید. در این بخش ایدا پناهنده، ارسلان امیری، مجید برزگر، جلال نصیری، سالم صلواتی، جلال قلعه شاخانی، مهرداد اسکویی، ماشاله محمدی، حمید قوامی، مهرداد سلیمانی، هیوا امین نژاد، سران فهیم، حسین جلالی و ارش رصافی به روی سن آمدند تا جوایز این بخش را به برگزیدگان اهدا کنند.

نخستین جایزه متعلق به بهترین تحقیق و پژوهش بود که دیپلم افتخار و جایزه نقدی این بخش به سجاد احمد بیگی برای فیلم "باوانی" اهدا شد.

جایزه بهترین صدابرداری و صداگذاری شامل دیپلم افتخار و جایزه نقدی به هادی ساعد محکم برای فیلم"74"

جایزه بهترین تصویربرداری شامل دیپلم افتخار و جایزه نقدی به وحید بیوته برای فیلم "ساختمان شماره 13"

جایزه بهترین تدوین شامل دیپلم افتخار و جایزه نقدی به صادق رضا نیا برای فیلم "آلان"

جایزه بهترین فیلمنامه شامل دیپلم افتخار و جایزه نقدی به هاشم علیایی مقدم برای فیلم "در آینه"

جایزه بهترین پویانمایی شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به آذر منصوری برای فیلم "طناب"

جایزه بهترین فیلم مستند شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به طیبه بابایی برای  فیلم "مریم فصل آخر"

جایزه ویژه هیئت داوران در بخش مستند شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به برهان احمدی برای فیلم "دوزخ"

در بخش فیلم تجربی نیز هیئت داوران فیلمی را شایسته دریافت جایزه ندانست.

جایزه بهترین فیلم داستانی شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به امیر غلامی برای فیلم "دریا موج موج می‌لرزد"

اما در ادامه مجید برزگر طی سخنانی گفت: هیئت داوران آنچه را که در آیین نامه مقرر شده بود، رعایت کرد و داوران طبق همان جایز‌ه‌ها را اهدا کردند. تنها در این بخش دو تقدیر ویژه از سوی هیئت داوران صورت گرفت که در تمام جشنواره‌ها مرسوم است.

دیپلم افتخار و جایزه نقدی هیئت داوران به مصطفی حبیبی برای جلوه‌های ویژه فیلم "دریا موج موج می‌لرزد" و جایزه ویژه هیئت داوران به سرکیو مسگری برای تصویربرداری فیلم "خانه سفید و آب یخ" اهدا شد.

در خاتمه نیز جایزه بهترین فیلم جشنواره شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مصطفی گندم کار برای فیلم "آلان" تعلق گرفت.

دهمین جشنواره فیلم و عکس ژیار به دبیری سالم صلواتی از 18 تا 20 اردیبهشت ماه در سنندج برگزار شد.