سرویس سینمایی هنرآنلاین: هفتاد و یکمین دوره جشنواره فیلم کن سه‌شنبه شب با اولین نمایش جهانی فیلم اسپانیایی‌زبان "همه می‌دانند" به کارگردانی اصغر فرهادی آغاز شد.

فرهادی در کنار ستاره‌های فیلم جدید خود شامل پنه‌لوپه کروز، خاویر باردم بازیگران اسپانیایی برنده اسکار و ریکاردو دارین بازیگر آرژانتینی و تهیه‌کنندگان فیلم در مراسم فرش قرمز شرکت کرد.

 تعدادی از چهره‌های سرشناس دنیای سینما از جمله مارتین اسکورسیزی، جولین مور، ایزابل آجانی همین‌طور داوران بخش مسابقه رسمی و داوران بخش نوعی نگاه شامل کیت بلانشت و بنیسیو دل تورو نیز در مراسم افتتاحیه جشنواره کن حضور داشتند.

"همه می‌دانند" یکی از 21 فیلم بخش مسابقه جشنواره کن امسال هم هست. ادوارد فرناندز، باربارا لنی، الویرا مینگز، ایما کوئستا، روژه کاسا مایور و رامون باره‌آ، از دیگر بازیگران هشتمین فیلم بلند فرهادی هستند که در توره‌لائونا شهری کوچک در شمال مادرید فیلمبرداری شد.

در خلاصه داستان تریلر روان‌شناختی "همه می‌دانند" آمده است: کارولینا (با بازی کروز) برای دیدار با خانواده‌اش از آرژانتین به زادگاهش دهکده‌ای در اسپانیا بازمی‌گردد. در این سفر که پیش‌بینی می‌شد به تجدید دیدار اعضای خانواده خلاصه شود، رویدادهای غیرمنتظره‌ای به وقوع می‌پیوندد که بر روند زندگی کارولینا تأثیر می‌گذارد.

فیلم جدید فرهادی با استقبال روبرو شد و انتظار می‌رود به راحتی مورد توجه پخش‌کننده‌های آثار سینمایی هنری مانند شرکت سونی پیکچرز کلسیکس قرار بگیرد که فیلم برنده اسکار "جدایی نادر از سیمین" (2012) را نیز در آمریکای شمالی توزیع کرد. اولین نقدهای نوشته‌شده بر "همه می‌دانند" به این نکته اشاره دارد که فیلم جدا از ارزش‌های هنری به لحاظ تجاری نیز می‌تواند موفق باشد.    

"همه می‌دانند" بعد از "آموزش بد" (2004) به کارگردانی پدرو آلمودوار، دومین فیلم اسپانیایی‌زبان است که در تاریخ برگزاری جشنواره کن به عنوان فیلم افتتاحیه این رویداد سینمایی انتخاب شد. همچنین برای اولین بار در سال‌های اخیر، جشنواره کن با فیلمی ساخته فیلمسازی غیرفرانسوی یا غیرآمریکایی شروع شد.

الکساندر ماله-گی از شرکت ممنتو فیلمز در پاریس، آلوارو لونگوریا از شرکت اسپانیایی مورنا فیلم و شرکت ایتالیایی لاکی رد به طور مشترک "همه می‌دانند" را تهیه کرده‌اند.

ممنتو فیلمز "همه می‌دانند" را از چهارشنبه 9 مه (19 اردیبهشت) یعنی یک روز بعد از مراسم اولین نمایش جهانی در فرانسه اکران می‌کند. این سومین همکاری فرهادی و ماله-گی بعد از "گذشته" و "فروشنده" است که ممنتو فیلمز تولید و در فرانسه اکران کرد.

فرهادی پیش از این دو فیلم در بخش مسابقه جشنواره کن داشته است: "گذشته" با بازی بره‌نیس بژو و علی مصفا در 2013 که بژو برای آن جایزه بهترین بازیگر زن را برد و "فروشنده" در 2016 که در آخرین روزها به فهرست فیلم‌های بخش رقابتی جشنواره اضافه شد و در نهایت دو جایزه بهترین فیلمنامه و بازیگر مرد (شهاب حسینی) را دریافت کرد و در ادامه نیز برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد. فرهادی سال گذشته در جشنواره کن فیلم نداشت، اما در مراسم افتتاحیه روی صحنه رفت و سخنرانی کرد.

"سه‌رخ" تازه‌ترین ساخته جعفر پناهی دیگر فیلمساز ایرانی، یکی دیگر از رقبای جایزه نخل طلای جشنواره کن 2018 است. تازه‌ترین ساخته‌های سینماگران سرشناسی چون ژان-لوک گدار، اسپایک لی، نوری بیلگه جیلان، ماتیو گارونه، جیا ژانگ که، هیروکازو کوره-ادا، پاول پاولیکوفسکی و دیوید رابرت میچل جزو فیلم‌های بخش مسابقه هستند.

هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن 8 تا 19 مه (18 تا 29 اردیبهشت) برگزار می‌شود.