به گزارش هنرآنلاین، نشست رسانه‌ای ششمین جشنواره ملی تئاتر ایثار صبح امروز با حضور سید مرتضی حسینی دبیر جشنواره و مدیر کل امور هنری و مدیر گروه تلویزیونی شاهد، محمد لارتی دبیر علمی این جشنواره و دیگر مدیران جشنواره تئاتر ایثار در محل اداره کل هنری بنیاد شهید و امور ایثار گران برگزار شد.

حسینی در ابتدای این نشست به بیان ماموریتها و برنامه‌های اداره کل هنری شاهد پرداخته و گفت: در این اداره کل سه اداره هنرهای نمایشی، سیمای شاهد و قرآن و معارف اسلامی فعالیت می‌کنند که مخاطبان دو اداره اول کل جامعه هستند و بحث ترویج را پیگیری می‌کنند.

وی ادامه داد: در سال جاری سیاست حوزه نمایش با رویکرد ثبت زندگی ایثارگران، اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی برنامه‌ریزی شده و یکی از برنامه‌های مهم در این زمینه ایثار اجتماعی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: پس از برگزاری جشنواره تئاتر ایثار در کرمانشاه قصد داریم به تولید سفارشی آثار نمایشی و مستند با موضوع ایثار اجتماعی بپردازیم.

وی زمینه‌های فعالیت این اداره کل را تئاتر تلویزیونی، چاپ آثار، تولیدات کارگاهی، اعزام گروه‌های نمایشی و حمایت از گروه‌های تئاتر و... برشمرد و افزود: تا کنون رونمایی از 22 نمایشنامه چاپ شده را انجام داده‌ایم که 16 عنوان در حوزه بزرگسال، 6 عنوان در حوزه زندگی شهدا، 3 عنوان با موضوع شهادت و مفاهیم دینی و عاشورایی، کودک و نوجوان 6 عنوان، موضوعات اجتماعی 6 عنوان و خاطرات دفاع مقدس 7 عنوان بوده‌اند.

وی به برگزاری جشنواره نمایشنامه‌نویسی در سال گذشته نیز اشاره کرده و مشروحی از فعالیتهای این اداره کل از سال‌های 85 تا 96 را نیز ارائه داد.

مرتضی حسینی در ادامه به ششمین جشنواره تئاتر ایثار پرداخته و با بیان این که کار جشنواره از پاییز 96 و با انتشار فراخوان آغاز شده است گفت: تعداد آثار رسیده به دبیرخانه 568 اثر بود که از آن میان 390 اثر برای بخش صحنه‌ای و 178 اثر برای بخش خیابانی به دبیرخانه رسیده است. تعداد نمایش‌هایی که به بخش بازبینی راه یافتند در بخش صحنه‌ای 70 اثر و در بخش خیابانی 61 اثر بودند که در نهایت در بخش صحنه‌ای 13 اثر و در بخش خیابانی 22 اثر طی چهار روز در جشنواره که با میزبانی کرمانشاه برگزار می‌شود به اجرا در خواهند آمد.

محمد لارتی دبیر علمی جشنواره نیز به برگزاری کارگاه آموزشی و تخصصی نمایش درمانی با حضور سه استاد برجسته و بین‌المللی در این حوزه پرداخته و گفت: پروفسور ژان پیر کلاین (رئیس انستیتو بین‌المللی هنر درمانی پاریس)، دکتر ادیته وی آرمی (عضو رسمی انستیتو هنر درمانی پاریس) و دکتر مجید امرایی (عضو موسس اتحادیه جهانی دراماتراپی) طی دو روز کارگاه "بررسی نقش و جایگاه تئاتر در درمان و توانبخشی جانبازان و آسیب دیدگان جنگ " را برگزار خواهند کرد.

وی افزود: این کارگاه برای اولین بار در ایران با این سطح علمی برگزار می‌شود و با شماره تلفنی که در فراخوان کارگاه اعلام شده است بسیاری از دانشگاهیان کرمانشاه و هنرمندان این استان برای حضور در آن ثبت نام کرده‌اند.

وی درباره جوایز جشنواره نیز توضیح داد: از بین آثاری که در جشنواره حضور دارند تعدادی را که مناسب تولید تله تئاتر باشند برای تولید نمایش تلویزیونی معرفی خواهیم کرد. در عین حال حمایت از اجرای عمومی آثار برتر جشنواره یکی از برنامه‌های ماست که برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

محمد لارتی تصریح کرد : همچون گذشته یک یا دو اثر برتر جشنواره نیز به انتخاب هیات داوران به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی خواهند شد.

در بخش دیگر این نشست سید مرتضی حسینی تعداد هنرمندان حاضر در جشنواره را 250 تن از 16 استان کشور بیان کرده و افزود: در برگزاری این دوره جشنواره تئاتر ایثار همراهی و مساعدت مسئولین استان کرمانشاه را داریم. شهرداری، شورای شهر، استانداری، میراث فرهنگی و دیگر نهادهای شهر و استان کرمانشاه در برگزاری این جشنواره همراه ما هستند.

وی دلیل انتخای کرمانشاه برای میزبانی این جشنواره را علاوه بر مشارکت مالی استانداری و نهادهای دیگر استان به تعداد و کیفیت زیرساختهای فرهنگی و هنری این شهر برای اجرای تئاتر عنوان کرد.

حسینی هیات‌های بازخوانی و بازبینی جشنواره را به ترتیب معرفی کرد: در بخش انتخاب متون آقایان مهرداد رایانی، سید حسین فدایی حسین و شهرام کرمی و برای بخش خیابانی اردشیر صالحپور، سیروس همتی و سامان خلیلیان با جشنواره همکاری داشتند. در مرحله بازبینی نیز برای بخش صحنه‌ای محمود فرهنگ، افسانه زمانی ، اردلان شجاع کاوه و محمد لارتی، در بخش خیابانی نیز توحید معصومی، مجید امرایی و محمد لارتی به عنوان بازبین آثار را انتخاب کرده‌اند.