سرویس تجسمی هنرآنلاین:  بیستم اردیبهشت، کارگاه "همجواری یا ترکیب" با حضور شاهین نوروزی در موسسه هنری سکو برگزار می‌شود. این کارگاه قرار است راه‌های به دست آوردن معناها و نشانه‌های نقاشی معاصر را در یک نشست تعاملی با هنرجویان بررسی کند.

شاهین نوروزی که از شاگردان نصرت‌الله مسلمیان است در عرصه نقاشی، گرافیک و تئاتر تجربیات مختلفی دارد او فعالیت حرفه‌ای خود را از سال 1384 با پروژه "اسکرول ویو" با  نقاشی 100 متری در فضای باز آغاز کرد.

نمایشگاه یک ساله در موزه و مرکز فرهنگی کلانگروم  Klangraum  2018 تا 2019،  اجرای "کابوس مورد علاقه من" در اتریش شهر کرمز مرکز فرهنگی  کلانگروم Klangraum   2018، نمایشگاه نقاشی "Pain t (h) ing" در گالری Porge & Bess در وین 2018، چیدمان دیداری دائمی "فقط کمی بیشتر از حد مجاز" در موزه دی دی سنتر2017، اجرا و چیدمان دیداری و شنیداری "سکوت" با رنالد دپه و یوهانس کرتس در تهران 2016 و نمایشگاه نقاشی در گالری اعتماد2015   ، بخشی از فعالیت‌های هنری شاهین نوروزی در سال‌های گذشته است.

شاهین نوروزی درباره برگزاری کارگاه "همجواری یا ترکیب" گفت: در راستای دلمشغولی‌های هنری سال‌های گذشته‌ام،‌ به پیشنهاد گروه مدرسه هنری سکو و دوست هنرمندم نرگس سلیمان‌زاده برگزاری دوره هم‌آموزی کار‌گاه‌های "هنر درحال ساخت" را از 20 اردیبهشت‌ماه در موسسه سکو آغاز می‌کنم. از این جهت کلمه "هم‌آموزی" را برای این کارگاه به کار می‌برم که در این دوره‌ها بنا ندارم متکلم وحده باشم. نفس موضوعاتی که مطرح خواهند شد، ایجاب می‌کند که این مباحث به‌صورت دو‌طرفه و چند‌صدایی بررسی شوند.

او در ادامه توضیحاتش گفت: تصورات، معلومات، نقاط ضعف، نقاط قوت، توانایی‌ها و ناتوانی‌ها، آرزو‌ها و ترس‌ها و انگیزه‌های همه حاضران در جلسه به بحث شکل می‌دهد و جهت آن را تعیین می‌کند. من نیز به عنوان کسی که مطالعاتی دراین زمینه دارم و ساعت‌ها و هفته‌ها و سال‌ها با آن کلنجار رفته‌ام و از جهت آمال و آرزوها هم‌درد بقیه حضار هستم، جلسه را اداره می‌کنم و از رفتن بحث‌ها به جاهایی که تشخیص می‌دهم کمکی به فهم هنری نمی‌کند، جلوگیری خواهم کرد.

نوروزی که فروردین‌ماه آخرین پروژه هنری خود "کابوس‌ مورد علاقه من" را در اتریش اجرا کرده است درباره این اثر نیز توضیح داد: این کار در امتداد تجربه‌های من از سال 2007 با موسقیدانان و از جمله موسیقدان آلمانی پرفسور رنالد دپه بود. در این سری کارها سوالاتی را مطرح کردم و دنبال پاسخ‌هایی عملی برای آنها گشتم. مثل آنکه، چگونه می‌توانیم با استفاده از موسیقی به عنصر زمان در نمایشگاه نقاشی مرکزیت ببخشیم؟

وی افزود: در پروژه "کابوس مورد علاقه من" که در 29 مارچ  2018 در شهر کرمز اجرا شد، سوال این بود که اگر ایده مشخصی مثل "کابوس‌ها و رویاها" توسط یک موسیقدان و یک نقاش مورد مداقه و سرلوحه تمرینات قرار گیرد، نمود این ایده واحد در اجرای همزمان آن‌ها چه خواهد بود؟

این هنرمند توضیح داد: تا آنجا که مربوط به سالن نمایش و سالن نمایشگاه می‌شد پاسخِ عملی خود را به این سوالات دادیم. اما تفسیر این پاسخ‌‌ها، محک زدن عیار آن‌ها و توضیح فلسفی آن‌ها دیگر کارمن نیست و این خود یک تخصص و حرفه است. اما یکی از حرف‌های اصلی من درباره این پروژه‌های هنری این است که نقاش نمی‌تواند بی‌توجه به اطلاعات و آگاهی و درونی کردن پارامتر‌های لازم برای زمینه‌سازی این تفسیر‌ها به کار خود ادامه دهد. در واقع می‌تواند بدون این‌ها هم نقاشی کند اما در بهترین حالت ممکن است قسمتی از راه تاریخ را بی‌توجه به تکراری بودن آن دوباره برود. برای همین نمی‌توانم تصور کنم که کسی بدون این دغدغه‌ها، هنرمند معاصر به معنای دقیق کلمه باشد.

لازم به یادآوری است، کارگاه "هم‌جواری یا ترکیب" شاهین نوروزی روز پنجشنبه بیستم اردیبهشت‌ماه از ساعت ۱۶ تا ۱۹ در موسسه سکو به نشانی میرداماد، روبه‌روی بانک مرکزی، خیابان تبریزیان، پلاک ۱۶، طبقه همکف برگزار می‌شود و ورود علاقه‌مندان به این کارگاه رایگان و آزاد است.