سرویس سینمایی هنرآنلاین: ارمانو اولمی کارگردان و فیلمنامه‌نویس کهنه‌کار ایتالیایی از دنیا رفت. او 87 ساله بود. اولمی برای فیلم‌های انسان‌گرایانه که در آن معنویت و مضامین اجتماعی را مورد کندوکاو قرار می‌داد، شهرت داشت.

اولمی در بیمارستانی در آسیاگو در شمال ایتالیا درگذشت، جایی نه چندان دور از باسانو دل گراپا که از دهه 1980 در آنجا یک مدرسه فیلمسازی خلاق را اداره می‌کرد. علت دقیق مرگ او هنوز معلوم نیست، اما اولمی مدتی بود با بیماری دست و پنجه نرم می‌کرد.

اولمی کار در دنیای سینما را با ساخت مستندهای کوتاه شروع کرد و اغلب با بازیگران غیرحرفه‌ای کار می‌کرد. او در 1978 با فیلم "درختی با کنده‌های چوبی" جایزه نخل طلایی بهترین فیلم جشنواره کن را دریافت کرد.

او همچنین در 1988 برای فیلم "افسانه الکلی مقدس" برنده جایزه شیر طلایی جشنواره ونیز شد. اولمی این فیلم را از روی کتابی نوشته یوزف روت نویسنده اتریشی ساخت. داستان درباره مردی بی‌خانمان با بازی روتگر هائر است که زیر پل‌های پاریس زندگی می‌کند.

برگزارکنندگان جشنواره ونیز در 2008 نیز جایزه شیر طلایی یک عمر دستاورد را به او اعطاء کردند. اولمی آن سال در ونیز خود را تحت تأثیر نئورئالیسم ایتالیاییِ روبرتو روسلینی و ویتوریو دسیکا دانست و گفت: آن زمان تماشاگران نمی‌دانستند در برابر دو شاهکار پس از جنگ روسلینی، "رم شهر بی‌دفاع" و "آلمان سال صفر"، چطور واکنش نشان بدهند. سینمای روسلینی، دسیکا و... سینمای مردان شریف نئورئالیسم است که به شما اجازه می‌دهد خودتان را روی پرده تشخیص بدهید.

او در عین حال با نام بردن از فیلم‌هایی مانند "ستاره" پائولو سورنتینو درباره جولیو آندروتی سیاستمدار معروف ایتالیایی، گفت: در سال‌های اخیر نشانه‌های رنسانس در صنعت فیلمسازی ایتالیا دیده می‌شود. سینما بار دیگر به نقش خود به‌عنوان ابزاری از تمدن پی برده است.

برگزارکنندگان جشنواره ونیز در سال 2011، اولمی را در کنار مارکو بلوکیو و برناردو برتولوچی، یکی از سه فیلمساز شاخص و در قید حیات سینمای ایتالیا توصیف کردند.

اولمی در 2005 فیلم "بلیت‌ها" را به همراه عباس کیارستمی و کن لوچ کارگردانی کرد. در سال 2001 فیلم "The Profession of Arms" به کارگردانی او در بخش مسابقه جشنواره کن روی پرده رفت.

ارمانو اولمی متولد 24 ژوئیه 1931 در برگامو در لومباردی بود. او در 1961 برای فیلم "شغل" با بازی همسرش لوردانا دتو برنده جایزه دیوید دی دوناتلو بهترین کارگردانی شد و برای "افسانه الکلی مقدس" و "The Profession of Arms" دو بار دیگر این جایزه را گرفت. اولمی در 2004 نیز جایزه یوزپلنگ افتخاری جشنواره فیلم لوکارنو را دریافت کرد.