سرویس تجسمی هنرآنلاین: این مجسمه در مسیر ورودی پارک ارم نصب شده که البته این روزها رنگ و رویش از آلودگی و دود هوای آلوده، حسابی سیاه و چرکین است. وقتی هم که سازنده‌اش برای پاک‌سازی اثر دیگرش در باغ موزه هنرهای معاصر به ایران آمد، دستی به سر و رویش کشیده نشد. پایه و حاشیه‌اش با بدسلیقگی ساخته شده و آب‌نمایی که با چند کوزه ساده برایش ساخته‌اند، اصلاً در شأن قدر و منزلتش نیست. اما خوشبختانه؛ یا به دلیل سنگینی و ناشناسی و یا به دلیل دقت نگهبانی مجموعه، هنوز از دست غارتگران رسمی و غیررسمی در امان مانده است. این هم متنی است که روابط عمومی پارک ارم بر روی لوح معرفی اثر کنار مجسمه نوشته و نصب کرده است:

کره درون کره

منحصر به فردترین اثر آرنالدو پومودورو مجسمه‌ساز معروف ایتالیائی. این اثر ارزشمند که جنس آن از برنز کامل است در سال پنجاه و سه از کشور ایتالیا خریداری و در سال پنجاه و هفت همراه با دستگا‌ه‌های شهربازی وارد کشور شد.

وزن این کره حدود سه تن و ارزش ریالی آن در حال حاضر بنابه اظهار نظر کارشناسان سه میلیون دلار ارزیابی شده است. این اثر از نظر شی موزه‌ای به عنوان میراث آثار طراز اول هنر معاصر جهان شناخته می‌شود.

خالق این اثر متولد هزار و نهصد و بیست و شش بوده و کار خود را در میلان ایتالیا و پژوهش در مسائل فضای تجسمی آغاز کرده است. فرم کلی تندیس‌های فلزی وی نمادهای باستانی مانند ستون، هرم و کره زمین را به یاد می‌آورند.

6021

کره‌های برنزی این هنرمند ایتالیایی، صیقل خورده و شکافته شده‌اند تا اجزای ماشینی درون آن‌ها را آشکار کنند که البته این ویژگی آثار وی، دلیلی بر شهرت جهانی او شده است.

آثار وی را بارها در ایتالیا و بسیاری از کشورهای جهان به نمایش گذاشته‌اند. اکثر آثار پومودورو که به همین نام، نامیده می‌شوند را می‌توان در موزه واتیکان، ترینیتی کالج، دوبلین، مقر سازمان ملل در نیویورک، موزه هیرشبورن و باغ مجسمه در واشنگتن دی سی، مدرسه علوم دینی مسیحیت در ایندیانا پولیس موزه دیانگ در سانفرانسیسکو، دانشگاه کالیفرنیا در برکلی و موزه هنرهای معاصر تهران یافت.