سرویس موسیقی هنرآنلاین: بدرقه ناصر چشم آذر امروز در حالی برگزار شد که چهره‌هایی چون علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، محمد سریر رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران و هنرمندانی چون مجید انتظامی، حمید حامی، خشایار اعتمادی، بیتا فرهی،  بیژن بیرنگ، بابک صحرایی، هوشنگ کامکار، اشوان، گروه سون، رسول ترابی، علی ثابت‌نیا، بابک چمن‌آرا، همایون اسعدیان، محمدرضا عقیلی، ستار اورکی، باربد بیات، حبیب اسماعیلی، فرهاد هراتی، پوری بنایی و... در این مراسم حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم محمد سریر گفت: امروز مراسم خداحافظی با هنرمند خلاق و توانا که آثار بسیار و به یادماندنی را در طی این سال‌ها خلق کرده دور هم جمع شده‌ایم و باعث تاسف است که او را از دست دادیم، نحو آشنایی ما چندین سال قبل وقتی بود که برای یک جشنواره دانش‌آموزی در سنین پایین شرکت کرده بود و از همان زمان من آینده درخشانی در او می‌دیدم.

وی افزود: او خانواده‌ای هنرمند داشت و در چنین خانواده‌ای رشد و به عرصه رسید و تا به امروز از او قطعات زیادی شنیدیم که در خاطره همگی ما نقش بسته است. در آثارش عشق روان بوده و همیشه سازش را با خود داشت و می‌توانست نغمه‌هایی زیبا خلق کند.

حمیدرضا نوربخش دومین سخنران این برنامه گفت: این حادثه آنقدر تلخ و ناباورانه است که زبان از بیان آن باز می‌ماند، این هنرمند همیشه شور و نشاط را با خود به همه جا منتقل می‌کرد و اطرافیانش از دیدن او انگیزه و عشق می‌گرفتند. با اینکه هنوز برای رفتنش زود بود اما ناباورانه رفت و خاطره‌اش برای ما باقی ماند.

وی افزود: چشم‌آذر همیشه در تمامی مراسم‌های خانه موسیقی پیش قدم می‌شد و جزو استوانه‌های خانه موسیقی به شمار می‌آمد. من از طرف خودم به خانواده و جامعه هنری تسلیت گفته و از خداوند برای او طلب آرامش می‌کنم.

حمید حامی سخنران بعدی مراسم که بغص کرده و براحتی نمی‌توانست صحبت کند گفت: من تا به امروز دو قهرمان زندگی‌ام را از دست داده بودم و امروز سومین و آخرین قهرمان زندگی‌ام نیز از دست رفت. من بخاطر این اتفاق ضربان قلبم بالا رفته و حال خوشی ندارم.

این خواننده قطعه‌ای را بعد از صحبت‌هایش برای حضار اجرا کرد.

سپس بیتا فرهی روی سن آمد و گفت: این مرگ آنقدر ناگهانی بود که نمی‌دانم چه باید بگویم، او معرف من به سینما و دوست خانوادگی و استاد دخترم بود و الان دیگر نیست! فرهی بخاطر گریه دیگر نتوانست به صحبت‌هایش ادامه بدهد.

رسول ترابی نیز در ادامه صحبت‌های او گفت: ما قرار بود کنسرت او را در تالار وحدت برگزار کنیم اما امروز برای تشییع پیکر او به این تالار آمده‌ایم.

شاهد احمدلو هم بعد از صحبت‌های تهیه‌کننده کنسرت‌های چشم آذر گفت: همیشه ناصر به هواداران و مخاطبان خود می‌گفت نگو مردم بگو یاران باران عشق! او تنها آهنگساز فیلم‌هایم نبود و رفیق صمیمی‌ام بود. من با او و کارهایش به سینما علاقه‌مند شدم.

وی افزود: چندی پیش برای دعوت به یک برنامه تلویزیونی راهی صداوسیما شد اما خیلی زود برگشت وقتی از او دلیل برگشتش را پرسیدم گفت به من گفته‌اند ممنوع‌الورودی آن هم در تلویزیونی که ما آن را راه انداختیم.

همچنین بیانیه‌ای از طرف سیروس الوند که در سفر بود برای حضار خوانده شد، سپس از فریبرز لاچینی برای سخنرانی دعوت به عمل آمد که بخاطر شرایط بد جسمی نتوانست به روی سن حاضر شود.

در اواسط برنامه اشکان خطیبی روی سن آمد و گفت: همه ما و کسانی که به این هنرمند بی‌مهری کردند، او را کشتند، ما او را کشتیم. آن زمان که باید از او حمایت نکردیم اما او هیچ‌وقت امید و انگیزه‌اش را از دست نداد. وقتی در کنسرت مردم آثارش را می‌خواندند برق عجیبی در چشمانش دیده می‌شد.

سپس پیام صوتی از منوچهر چشم‌آذر برادر این مرحوم از بلندگوهای تالار وحدت پخش شد.

عباس سجادی بعد از اتمام این پیام صوتی گفت: چندی پیش این هنرمند فقید به من در هنگام رانندگی زنگ زد و گفت می‌خواهم برایت یک نغمه ترکی بزنم و من ایستادم و با آکاردئون خود نغمه ترکی را برای من اجرا کرد که بی‌نهایت زیبا بود. از جانب خودم و تمامی هنرمندان موسیقی درگذشت این هنرمند فقید را تسلیت می‌گویم. او به راستی در میان مردم جاودانه شد.

پوری بنایی نیز در این مراسم گفت: ما با هم از آمریکا به ایران برگشتیم و من همیشه به او می‌گفتم که تو باید در مملکت خود باشی و فعالیت‌هایت را ادامه بدهی، ای کاش هفته اخیر به تلویزیون قدم نمی‌گذاشت تا با او به این شکل برخورد شود.

منوچهر شاهسواری هم گفت: او به همه ما جرعه جرعه بدون هیچ بهایی عشق می‌فروخت. برای من امروز یک نکته بسیار قابل توجه بود که دوستان ما در این مراسم بارها از خاطره با مرحوم چشم آذر صحبت می‌کردند و چه خوب که نام‌های فراوانی چون او این چنین برای ما خاطره ساختند. چیزی که او برای موسیقی ایران ساخت تبلور جنس دیگری از موسیقی در پیوند داستان و تصویر بود که از نظر من تجربه بسیار گرانبهایی است و می‌توان آن را به نسل‌های آینده آموزش داد.

در ادامه برنامه گروه سون قطعه‌ای کوتاه را به یاد ناصر چشم‌آذر اجرا کردند.

بیژن بیرنگ آخرین سخنران برنامه نیز گفت: الان براحتی می‌توانیم بگوییم حال همه ما روبه راه است اما چندین سال پیش وضعیت به این راحتی نبود و حتی برای حمل یک ساز مانند اسلحه باید از مراجع مجوز دریافت می‌کردیم و این نشان دهنده این است که موسیقی چقدر ظلم و صدمه در کشور دیده است.

وی افزود: یک هنرمند به خودش تعلق ندارد و برای کسانی است که آثارش را می‌شناسند، ناصر آدم خاصی بود و مطمنم دخترش آوا حقش را پس می‌گیرد.

در ادامه این مراسم پیکر زنده‌یاد ناصر چشم آذر آهنگساز و نوازنده پیشکسوت کشور بر شانه‌های دوستدارانش از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برای خاکسپاری، تشییع شد.