سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مریم کردی طراح لباس بالغ بر دو دهه سابقه تدریس در زمینه طراحی و دوخت دارد و ضمن شرکت در مسابقات مد و لباس اسلامی ایرانی و کسب مقام به ویژه در جشنواره مد و لباس فجر، داوری اینچنین رقابت‌هایی را نیز بر عهده داشته است.

او درباره جدیدترین فعالیت‌های خود به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: یکی از اموری که این روزها بیشتر زمانم را صرف آن می‌کنم تدریس است و تلاش می‌کنم با مطالعه دانشم را بروز کنم و هر روز حرف جدیدی برای هنرجویانم داشته باشم.

کردی با اشاره به اینکه به اتفاق جمعی دیگر از همکاران با مدرک کارشناسی در دانشگاه علمی کاربردی تدریس می‌کنند اظهار داشت: باید از افراد با تجربه و دارای سابقه طولانی در عرصه مد و لباس در دانشگاه‌ها استقبال کرد چرا که در حوزه تدرس تجربه بر مدرک تحصیلی اولویت دارد و خوشبختانه سیستم آموزش عالی به ویژه در عرصه‌های هنری به این مهم واقف شده است.

این طرح لباس ادامه داد: لباس یک نماد فرهنگی برای هر اجتماعی است و از آنجا که لباس از ضروریات اولیه انسان‌ھا به شمار می‌رود، یکی از شاخص‌ترین و فراگیرترین نمادھای هویتی محسوب می‌شود. همین نکته نشان از لزوم مطالعه در حوزه‌های مختلف برای مدرسان این عرصه و تکیه بر تجربیات دیگران دارد.

کردی گفت: هرچند لباس و پوشش انسان تابع فرھنگ جامعه است، اما سلیقه افراد نیز به مد جامعه جهت می‌دهد و خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهد آنیم که آنچه بیش از هر الگوی دیگری مورد توجه مردم کشورمان قرار گرفته، الگوهای سنتی و بر آمده از آداب و رسوم اقوام ایرانی است.

کردی با اشاره به اینکه خرید لباس شناسنامه‌دار یک فرهنگ است اظهار داشت: تولیدکنندگان ما باید بر این مهم اصرار داشته باشند که آثار دارای شناسنامه و مشخصات طراح اثر را درفروشگاه‌های خود عرضه کنند و این‌گونه نه تنها طراحان به جامعه معرفی می‌شوند و طرح ایرانی ارزش بیشتری پیدا می‌کند، مردم نیز به اهمیت و جایگاه طراحی در هنر صنعت پوشاک پی خواهند بود.  

این مدرس دانشگاه در ادامه با تأکید بر اینکه طراحان لباس باید بر اساس مطالعات تاریخی و جامعه شناسی که انجام می‌دهند به رابطه قوی  لباس و فرھنگ پی برند بیان کرد: متأسفانه به دلیل برخی سهل‌انگاری‌ها در سال‌های اخیر برخی نمادهای بیگانه و نامتعارف با فرهنگ و باورهای ما به حوزه مد و لباس راه یافتند، اما تلاش‌های مستمر طراحان و تولیدکنندگان ایرانی به این شرایط سامان بخشید و اتفاقات خوبی را به ویژه در بخش لباس اجتماع شاهد بودیم.

کردی تصریح کرد: البته نمی‌توان با اصرار بر یک سبک و روش خاص بازار پوشاک ایرانی را از رکود خارج و با واردات طرح و محصول نهایی مقابله کرد بلکه باید هر روز ایده جدیدی برای رفع مشکلات موجود داشته باشیم.

او گفت: به عنوان مثال در برهه‌ای طراحان براین باور بودند که با ورود سوزن‌دوزی روی مانتو می‌توان سبک جدیدی از لباس اجتماع را میان بانوان باب کرد و خوشبختانه در مقطعی اینچنین طرح‌ها نیاز بازار را مرتفع می‌ساخت اما در مقطع کنونی باید مراقب باشیم که دچار تکرار نشویم و ایده‌های جدیدی را برای رفع نیاز جامعه ارائه کنیم.