سرویس سینمایی هنرآنلاین: محوریت موضوعات و رویدادهای مهم سینمای ایران و اوضاع اکران از جمله موضوعاتی است که فقدانش در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک حامی و پشتیبان برای سینمای ایران به شدت احساس می­‌شد که خوشبختانه برنامه‌­سازان آی‌­فیلم با نگاهی حرفه‌­ای و ویژه به این مهم، دست به ساخت برنامه‌­ای با عنوان "سینما آی­‌فیلم" زدند. از این دست برنامه‌­ها و باکس آفیس‌­ها در دنیا بسیار ساخته می‌­شود و مخاطبان زیادی را به سوی خود جذب می­‌کنند. جای خالی این دست برنامه‌­ها در میان تولیدات تلویزیونی، وحید رونقی و محمد تنکابنی را برآن داشت تا به اتفاق و با هدف حمایت از سینما و اکران روز، این برنامه را تهیه و کارگردانی کنند. آنان تیمی حرف‌ه­ای و چیره­دست را گرد هم آورده و به شایستگی برنامه‌­ای فرهنگی و هنری را تولید می‌­کنند.

"سینما آی­‌فیلم" کمک می‌­کند تا مخاطبان سینما برای تماشای فیلم‌­های روی پرده ترغیب شوند، اما از آنجا که در هر دوره اکران، فیلم‌­های بسیاری به روی پرده می‌­روند، انتخاب فیلم برای علاقمندان کاری دشوار می­‌شود. سینما آی‌­فیلم کوشش می­‌کند تا در فضایی جذاب، پرانرژی و خوش رنگ و لعاب، انتخاب را برای مخاطبانش آسان کند. فیلم‌­های سینمایی با توضیحاتی در ارتباط با بازیگران، کارگردان و جوایز و ... توسط مجری معرفی می­‌شوند. توضیحات مجری و نمایش سکانس‌­هایی دارای جذابیت و کنجکاوی برانگیز از فیلم‌­ها، این فرصت را به مخاطب می‌­دهند تا با دیدی بازتر و پیش‌­زمینه­ فکری انتخاب کرده و به تماشای فیلم برود. 

این برنامه روتین هفتگی که نزدیک به سه سال است از طریق آنتن شبکه آی فیلم پخش می­‌شود، در هر قسمت یکی از فیلم­‌های در حال اکران را معرفی می­‌کند و به صورت سه زبانه که البته پارسی زبان اصلی آن است، از سه کانال فارسی، انگلیسی و عربی آی‌­فیلم پخش می‌­شود.

تبلیغ و معرفی فیلم­‌های روی پرده در یک برنامه منحصر به فرد، حمایت بزرگی است که سینماگران باید قدردان آن باشند. علاوه بر برنامه‌­های هفتگی "سینما آی‌­فیلم" ویژه ­برنامه‌­هایی مثل ایام جشنواره فیلم فجر در هر سال ساخته می‌­شود که به شکل مفصل و هرشبی اخباری به صورت جامع و کامل را در اختیار مخاطبانش قرار می‌­دهد.

آغازگر سینما ­آی­‌فیلم که به رویدادها و تولیدات مهم روز سینمای ایران می‌­پردازد و فیلم‌­های در حال اکران در سینماهای کشور را مورد بررسی قرار می­‌دهد، خلاصه سکانس­‌هایی از فیلم­‌هایی است که قرار است در برنامه بررسی گردند. سکانس‌­هایی کنجکاوی برانگیز که مخاطبان و دوستداران خود را برای تماشای آن­ها تشویق می­‌کند و درگاهی می‌­شود برای پرتاب مخاطب به مرکز ماجرا.

مجری تصویری واضح‌­تر نسبت به تبلیغات تلویزیونی در مقابل چشم مخاطبان به نمایش می­‌گذارد. شاید تصور همه ما از "به وقت شام" حضور یک رزمنده جوان ایرانی در سوریه و اسارت او توسط پدیده نامبارک داعش بود، اما وقتی باستانی از حضور جوان به همراه پدرش در جبهه‌­های سوریه خبر می‌­دهد، تاسفمان بیشتر شده و با حسی رقت­بار برای دیدن فیلم مشتاق می­‌شویم."خوک" مانی حقیقی داستان کارگردانی سرخورده را روایت می‌­کند در دورانی که در شهر تهران رخدادهای عجیب و غریبی اتفاق می‌­افتد و این فیم جایگزین پایان اکران سرگروهی "به وقت شام" شده است.

تکه­‌هایی از فیلم‌­ها پخش می­‌شوند و دیدگاهی از خود به مخاطبان ارائه می‌­دهند.

فیلم "خرگیوش" به عنوان اولین ساخته بلند کارگردانش (مانی باغبانی) معرفی می­‌شود و "جشن دلتنگی" که به تازگی جای آن را روی پرده­‌های سینما گرفته است. این فیلم نیز با نمایش چند سکانس معرفی می­‌شود.

سام درخشانی و پژمان جمشیدی این روزها به عنوان یک زوج هنری کمدی شناخته می‌­شوند و این بار در فیلم "تگزاس" در کنار هم جلوی دوربین مسعود اطیابی رفته‌­اند. آوردن نام درخشانی و جمشیدی در کنار هم یادآور خاطراتی از فیلم­‌های گذشته این دو بازیگر محبوب سینما و تلویزیون است و باز هم مخاطب را برای دیدن بازی شیرین و نمکین آنان ترغیب می­کند.

"چهارراه استانبول" آخرین ساخته مصطفی کیایی است که اکران خود را پس از "فیلشاه" آغاز کرد که لقب پرفروش‌ترین انیمیشن ایران را یدک می‌کشد. چهارراه استانبول کیایی در دل روایت خود به فاجعه پلاسکو نیز می‌پردازد. مجری به معرفی ستاره‌­ها و فوق ستاره‌­های سینمای ایران می­‌پردازد و سکانس‌­های پرتنش و لحظات پراضطراب کاراکترهای داستان، مخاطب را تشنه مواجهه با واقعیت­‌های پلاسکو و آنچه بر قربانیان و آتش­نشانان دلاورش گذشت، می­‌کند.

"خجالت نکش" عنوان فیلم کمدی دیگری است که این روزها جایگزین "لاتاری" شده است. این فیلم با عنوان اولین ساخته رضا مقصودی که پیش­تر به عنوان فیلمنامه‌­نویس فعالیت می­کرد، معرفی می­‌شود.

فیلم "عصبانی نیستم" به عنوان فیلمی پرحاشیه معرفی می­‌شود. فیلمی با حواشی بسیار که ساخته رضا درمشیان است و پس از موانعی موفق به کسب مجوز اکران شد. این معرفی کافی است تا مخاطبان سرکش سینما را تحریک به تماشای این فیلم پر حاشیه کند.

"عصبانی نیستم" به جای "لونه زنبور" به روی پرده رفته است. این خبری است که باستانی داده و دوستداران کیایی و جمشیدی را به سوی سینماهای پس از سرگروهی این فیلم دعوت می­کند. 

"آن سوی ابرها" مجیدی نیز جایگزین "مصادره" نخستین تجربه کارگردانی مهران احمدی شد. "مصادره" که فضایی دیگر از کمدی را به تصویر می­‌کشید، با حضور محوری رضا عطاران، ستاره سینمای کمدی ایران معرفی می‌­شود. خود او به تنهایی کافی است تا خیل عظیم مخاطبان را به سوی سینماها بکشاند که در واقع نیز این اتفاق افتاده و "مصادره" به عنوان پروفروش­ترین فیلم در آغاز سال 97 معرفی شده‌­است.

مجید مجیدی کارگردان هنری و قصه­‌گوی ایران که پیش­تر با فیلم "آواز گنجشک­ها" و "بچه­‌های آسمان" شناخته می­شد، این بار با "آن سوی ابرها" پا به میدان رقابت نهاده‌­است. این فیلم تجربه‌­ای متفاوت با فضایی متفاوت از کارگردانی مجید مجیدی است. مجیدی داستان "آن سوی ابرها" را در بستر جامعه فقیرنشین کشور هند روایت می­‌کند. باستانی دلیل این تجربه را حضور مجیدی در کشورهای متعددی می‌­داند که فکر مجیدی را به خود درگیر کرده‌­است. این فضای متفاوت و حتما شیرین و دلچسب از فرهنگ هندو، می‌­تواند مخاطبان بسیاری را به سوی سالن‌­های سینما بکشاند. تکه‌­های به نمایش درآمده از سکانس‌­های فیلم دیدگاهی از داستان آن را در اختیار مخاطبانش قرار می­دهد و قطعا آن­ها را برای دیدن آن بی­صبر می­‌کند.

باستانی از "فیلشاه" می‌­گوید که دومین تولید سینمایی گروه پویانمایی است که ساخته خود را آمیخته با داستان­‌های مذهبی تولید کرده و راهی پرده سینما می­‌کنند. این فیلم دومین ساخته هادی محمدیان است و سعی داشته روایت­گر داستانی باشد که هم قابل درک برای کودکان مسلمان باشد و هم برای کودکان مسیحی.

بیشترین بار جذابیت برنامه سینمایی "سینما آی­ فیلم"بر دوش مجری آن است که به حق می­ توان گفت مجری توانمند و با کفایتی است. او می‌­کوشد تا پا فراتر از قاب تلویزیون و لنز دوربین نهاده و ارتباطی قوی با مخاطبانش برقرار کند. او که دانش‌­آموخته رشته علوم ارتباطات از دانشگاه آزاد اسلامی است، توانایی خود در برقراری ارتباط قدرتمند با مخاطب و جذابیت در اجرا را مدیون شناخت خوب خود از لنز دوربین و قاب تلویزیون و نیز سایر فعالیت­‌های خویش است. وی نویسنده و تهیه­­ کننده رادیو تهران است و فعالیت­‌های هنری متعددش در زمینه تئاتر، موسیقی و ... از او یک مجری توانا ساخته‌­است.

برای ضبط و تصویربرداری "سینما آی­ فیلم" از دوربین HD استفاده شده‌­است که جذابیت تصویری برنامه را ارتقا بخشیده کیفیتی سینمایی به آن می­‌دهد.

این برنامه موضوعاتی مثل میزان فروش هفتگی و روزانه فیلم‌­ها را بررسی می‌­کند و علاقمندان به سینمای روز ایران می‌­توانند "سینما آی­فیلم" را چهارشنبه هر هفته ساعت 22:30 از درگاه شبکه آی‌­فیلم فارسی به تماشا بنشینند. تکرار این برنامه جذاب و پرانرژی نیز روز بعد ساعت 06:30 پخش می­‌شود. 

از جمله عوامل سینما "آی فیلم" می­‌توان از وحید کریمی و کیانوش الطافی به عنوان تصویربردار، محمد سجادی به عنوان تدوینگر، علی میرزایی به عنوان گرافیست، هوشنگ سالمی، حسین یحیوی، جواد موسوی و مهدی مشتاقی به عنوان دستیاران تصویر و محمد جزا به عنوان دستیار تدوین یاد کرد. "سینما آی­فیلم" در واحد تولید و هنری آی­فیلم تولید می شود.