ابراهیم حقیقی ،هنرمند عکاس و گرافیست در گفتگو با

هنرآنلاین

درباره لزوم حمایت نهادهای دولتی از هنر گفت: امروز آثار هنرمندان ایرانی در حراجی های بین المللی با استقبال مواجه می شود و همچنان هیچ حمایت داخلی از آنان صورت نمی گیرد،در حالی که لااقل با این موفقیت ها باید به این مساله رسیده باشند که این سرمایه گذاری برای آنان با سود همراه است.

حقیقی درخصوص اینکه در ایران همه گرافیک را با طراحی پوستر می شناسند در حالیکه گرافیک عرصه گسترده ای است و بخش هایی از آن هم در کشور مغفول مانده است بیان داشت: علاوه بر پوستر،حتی بسته بندی مواد غذایی هم نوعی کار گرافیکی است. اما حتی پوستر هم که به نظر شناخته شده تر است،باز آنچنان که باید مورد توجه قرار نمی گیرد،در حالی که یک طرح گرافیکی که برای کاری در نظر گرفته می شود، شناسنامه آن اثر به حساب می آید. برای مثال ممکن است که یک تئاتر تنها یک ماه روی صحنه باشد،اما پوستری که برای آن انتخاب می شود،برای همیشه باقی می ماند و این نشان دهنده اهمیت موضوع است و در این زمینه هم باید هنرمندان تئاتر و هم سفارش دهندگان تلاش کنند. "

وی در ادامه اظهار داشت:خوشبختانه در حال حاضر به خاطر رشد و گسترش گرافیک، تقریبا رشته های مختلف آن هم تخصصی شده اند،بنابراین افرادی که در آن فعالیت دارند، کارهایی را از خود ارایه می دهند که چندان وارد حوزه های دیگر نشود.اما یک گرافیست بیش از هر چیز باید به این مساله اهمیت دهد که در مرحله نخست،ایده های سفارش دهنده را منتقل کند و ایده هایی را که او در ذهن دارد،پیاده کند. گرافیک هنری سفارشی است و این مساله ای است که یک هنرمند در ارایه کارش همواره باید به آن توجه داشته باشد و به هیچ وجه این طور نباشد که تنها به آن به شکل یک اثر هنری صرف نگاه کند، او باید ایده های هنری خود را نیز در پس این ماجرا پیاده کند.در همین زمینه لازم است که بین سفارش دهنده و سفارش گیرنده تعامل برقرار باشد. ضمن آنکه در نهایت طراحی می تواند کاری خوب ارایه دهد که تا حدودی نسبت به آن کاری که انجام می دهد،آگاهی داشته باشد،برای مثال اگر قرار است طرح پوستر یک فیلم و یا تئاتر را انجام دهد،چندان با آنها بیگانه نباشد.

در عین حال این هنرمند گرافیست معتقد است: هم اکنون رقابت چندانی میان تولیدکنندگان وجود ندارد و بنابراین آنها این احساس نیاز را نمی کنند که کاری که ارایه می شود به بهترین شیوه ممکن باشد. ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم که گرافیک بازاری ما در حد استانداردهای بین المللی باشد،در حالی که تجارت ما همچنان محلی است و هیچ نشانه‌ای از جهانی شدن در آن دیده نمی شود. این در حالی است که اگر از هنرمندان ایرانی حمایت شود، بدون شک آنها حرف های بسیاری برای گفتن خواهند داشت. بسیاری از طراحان ما در حد و اندازه های بین المللی فعالیت می کنند، اما متاسفانه امکانی برای عرضه اندام آنها وجود ندارد.

وی در ادامه گفت:تا زمانی که از هنرمند حمایت نشود،وضع به همین منوال است.نهادها و متولیان فرهنگی هیچ حمایتی از هنرمندان نمی کنند و این در حالی است که امکان چنین اقدامی برای آنان وجود دارد. امروز آثار هنرمندان ایرانی در حراجی های بین المللی با استقبال مواجه می شود و همچنان هیچ حمایت داخلی ای از آنان صورت نمی گیرد،در حالی که لااقل با این موفقیت ها باید به این مساله رسیده باشند که این سرمایه گذاری برای آنان با سود همراه است.

انتهای پیام/31