به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی فرهنگ‌سرای ارسباران، همزمان با بزرگداشت سی‌ونهمین سالروز شهادت علامه استاد مرتضی مطهری و روز معلم سومین آیین "بیکرانگی" با تجلیل از استادان و معلمان هنر با حضور سیدمحمدمجتبی حسینی معاون هنری وزارت ارشاد اسلامی، علی مطهری نایب رییس مجلس شورای اسلامی، سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ، فاطمه ذوالقدر، حجت‌الاسلام احمد مازنی و پروانه مافی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مجید فراهانی عضو و علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران، علی شبستری سفیر ایران در تاجیکستان، محسین سلیمانی رییس فرهنگ‌سرای ارسباران، ایرج طهماسب، مرضیه محبوب، آزاده پورمختار، اعضای شورای کتاب کودک و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار شد.

ابتدای برنامه بعد از پخش تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید، سرود ملی و و شعر زیبای "زمزمه‌های مهربانی" سروده جعفر ابراهیمی و آهنگ‌سازی سرژیک میرزائیان با اجرای پیانو برای اولین بار توسط گروه کُر ارسباران به پاس گرامیداشت روز معلم به همه معلمان تقدیم شد.

سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ضمن یاد و تقدیم صلوات به روح بلند و ملکوتی شهید مرتضی مطهری، شهدای انقلاب، دفاع مقدس، شهدای مظلوم مدافع حرم و تبریک سالروز منجی عالم اظهار داشت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مناسبت نیمه شعبان با رویکرد مشارکت مردمی به مدت ده شب با برنامه‌های فرهنگی هنری در مراکز سازمان و میدان امام حسین(ع) و باغ موزه قصر با حضور چهره‌های فرهنگی و هنری کشور میزبان مردم تهران است.

اوحدی یادآورشد: استاد مطهری مرد بزرگ و اندیشمندی بود. انسان‌های تاریخ‌ساز و انسان‌هایی که رهبری جوامع پیشتاز را برعهده دارند انسان‌های هستند که از زمان خود جلوتر هستند و استاد مطهری از زمان جلوتر بود و آینده را تدبیر می‌کرد.

اوحدی خاطرنشان کرد: استاد مطهری به درجه تشخیص رسیده بود و همواره مسئله فلسطین و ملت مظلوم فلسطین را برای امت اسلام مهم می‌دانست. بعد از گذشت 40 سال هنوز کتابی به جامعیت کتاب حجاب استاد مطهری تحریر و چاپ نشده است.

وی یکی از دغدغه‌های بزرگ دنیای امروز را نبود پشتوانه جامع ایدئولوژیک و رهبری برای هدایت جامعه برشمرد.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خاطرنشان کرد: آروز می‌کنیم آن عظمت روحی که در شهید مطهری بوجود آمد را تجربه کنیم و در اینگونه برنامه‌ها باید نظرات عالمانی چون استاد مطهری بیان شود تا بتوانیم عمق کلام آنان را درک کنیم.

محسن سلیمانی مدیر فرهنگی هنری منطقه 3 و رییس فرهنگ‌سرای ارسباران در این مراسم اظهار داشت: درباره شرافت و فضیلت معلم هرچه گفته شود کم است. در آیه شریفه "علم الانسان ما لم یعلم " خداوند خود را معلم انسان معرفی و فقط به انسان معرفت اسماء و کلید فهم عالم و آدم را آموخته است و از پیامبر اسلام خواسته است که در علم فزونی طلب باشد "قل رب زدنی علما". سعی ما براین است در آیین بی‌کرانگی استادان حوزه‌های مختلف که محجور مانده‌اند تجلیل شوند. همیشه خود را وام‌دار معلمان و استادان چه در مدرسه و چه دانشگاه می‌دانم و خداوند را برای این لطف سپاس می‌گویم.

فاطمه ذوالقدر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: امام علی (ع) در مقام معلم فرمودند: هر کسی که کلمه‌‍ای به من بیاموزد مرا بنده خود قرار داده است. معلمان ما فارغ از مشکلات معیشتی، از جسم و روح خود مایه می‌گذارند ما وام‌دار این قشر هستیم و باید مقام و منزلت شایسته این قشر حفظ شود .

ذوالقدر یادآور شد: افتخار می‌کنیم نسل امروز هم کتاب‌های استاد مطهری را مطالعه می‌کنند و گنجینه‌ای را که استاد برای ما به یادگار گذاشتند ارج می‌نهیم.

علی مطهری نایب رییس مجلس شورای اسلامی نیز در ین مراسم اذعان داشت: همه ادیان به ظهور و قیام یک مصلح جهانی باور دارند. امروز صحبت بر سر حکومت واحد جهانی است که تا 50 سال پیش قابل فهم نبود. اکثر متفکران تشکیل حکومت واحد جهانی را به عنوان حکومت حاکم برجهان ضروری می‌دانند که هدف از آن صلح و عدالت جهان است.

علی مطهری در ادامه افزود: بشر بر لبه پرتگاه‌هایی که خود ساخته قرار گرفته است. باید بدانیم آیا ماهیت قیام مهدی (عج) انفجاری است؟ برخی معتقدند ایشان آن زمانی ظهور می‌کنند که جهان پر از ظلم و جور می‌شود یعنی نقطه انفجار. اما ما معتقدیم درست است که امام زمان؛ زمانی ظهور می‌کند که ظلم و جور به انتها می‌رسد اما با رعایت اصلاحات منافات ندارد و قیام ایشان منوط به انجام اصلاحات است. حرکت جامعه بشری یک حرکت حلزونی است که منجر به حرکت و انقلاب نهایی خواهد شد و اگر به انقلاب انفجاری معتقد باشیم به مشکل بر می‌خوریم .

نایب رییس مجلس خاطرنشان کرد: انقلاب و قیام بر اثر فشار مادی امر مشترک بین انسان و حیوان است اما انقلاب واقعی باید از روی تفکر و ایدئولوژی رخ دهد. انقلاب مهدی (عج) حالت انفجاری ندارد بلکه مانند رسیدن یک میوه است. جامعه بشری هم باید به بلوغ و کمالات واقعی برسد تا شایستگی ظهور امام فراهم شود.

علی مطهری در خاتمه عنوان کرد: این برنامه صرفا برای یادبود نیست بلکه بزرگداشت یک فرهنگ، یک اندیشه و تفکر است و این نیاز جامعه بشری است. همانطور که وحدت و همدلی باید در جامعه حفظ شود.

در بخش دیگر این برنامه عبدالجبار کاکایی شاعر و مدرس، ابوالفضل درخشنده ( داستان نویس)، خانم جهان‌بین (مدرس قرآن کریم) تجلیل شدند.

اجرای موسیقی با حضور حسام‌الدین سراج ، پخش کلیپ این برنامه در سال‌های قبل، رونمایی از نمایشگاه "امید و انتظار" با آثار خوشنویسی و تذهیب هنرمندانی چون؛ غلامرضا راه‌پیما، علیرضا پهلوان‌زاده و رضوان داوودآبادی فراهانی و نیز رونمایی از نقش برجسته معلم شهید استاد مطهری اثر هنرمند نیشابوری بخش دیگر این برنامه بود.

در خاتمه محمد ضیمران (مدرس فلسفه هنر)، هما جدّیکار (مدرس نمایش‌های عروسکی دانشگاه هنر) و جلال متولّی ( معلم برگزیده هنرستان های تهران) به عنوان برگزیدگان امسال آیین بی‌کرانگی تجلیل شدند.

در دومین آیین "بی‌کرانگی" با نکوداشت آفرینشگران دانایی محمدتقی آشوری (دکتری مردم شناسی هنر، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر)، غلامرضا اعوانی ( فیلسوف ایرانی، چهره ماندگار سال 1382)، رقیه بهزادی( مدرس و دکتری رشته فرهنگ و زبان های باستانی)، دکتر سید ابوالقاسم نقیبی (دکتری رشته فقه و حقوق خصوصی) تجلیل شدند.