سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی افشین باقری با عنوان "خزینه" در گالری سیحون برپاست. باقری در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این نمایشگاه گفت: آثار من در قالب 6 تابلوی بزرگ با ابعاد 190 در 160 سانتیمتر و 12 اثر کوچک با میانگین ابعاد 30 در 40 سانتیمتر به نمایش درآمده و تکنیک رنگ و روغن در آنها به کار رفته است.

او درباره ایده اولیه این آثار گفت: از حدود 4 سال پیش کار روی موضوع اسطوره‌های ایران را آغاز کردم. ابتدا در یک نمایشگاه پژوهشی اثری را با موضوع اسطوره ارائه کردم و بعد از آن متوجه شدم فضای آثارم با این موضوع همخوانی زیادی دارد. بنابراین روی اسطوره‌ها تمرکز کردم و مجموعه‌های بعدی من بر این اساس شکل گرفت.

باقری ادامه داد: با وجود اینکه مجموعه فعلی اشاره مستقیم به اسطوره خاص یا روایت‌های کتب قدیمی ندارد، فضای آن کاملا آیینی است. انتخاب فضای خزینه برای این آثار به این دلیل است که همیشه در فضاهای آیینی پیش از آنکه یک اتفاق خاص رخ دهد آدم‌ها استحمام می‌کنند، پس فضای خزینه از حالت معمولی به حالت آیینی تبدیل می‌شود.

باقری افزود: در بیشتر کارهای این مجموعه یک ایگوآنای بزرگ وجود دارد که برگرفته از متن‌های اسطوره‌ای است. در این روایت‌ها اهریمن به صورت سوسمار تجسم شده و من هم حضور همیشگی اهریمن در زندگی انسان را به صورت نماد ایگوآنا نشان دادم.

7

او با اشاره به اینکه فضای آثارش متعلق به زمان گذشته است افزود: فضای بصری که به وجود آورده‌ام متعلق به زمانی دور است و این کهنگی در رنگ‌ها، زیورآلات، لباس‌ها و... دیده می‌شود. همچنین از نگارگری ایرانی، تزیینات نقاشی ایرانی و ادوات جنگی کهن که امروزه وجود ندارند استفاده کردم که نشان می‌دهند این تابلوها دارای بستر ادبی قدیمی است. در فضای کار من ترکیب‌هایی متقارن و کاملا بی‌تحرک وجود دارد و اگرچه اتفاقاتی مغشوش و پر تحرک درون کادر می‌افتد اما متقارن بودن فضا به ایستایی آن کمک می‌کند تا به فضای اسطوره‌ای نزدیک‌تر شود. رنگ غالب آثارم خاکستری و قهوه‌ای است اما در کارهای جدید رنگ‌هایی مانند فیروزه‌ای را استفاده کردم که در معماری اسلامی حضور دارد. از رنگ‌های زنده و متنوع استفاده نمی‌کنم چون با فضای کارم هماهنگی ندارد.

باقری افزود: منابع من برای آشنایی با اسطوره‌ها کتاب‌های زرتشتی هستند که درباره اسطوره‌های آفرینش و خیر و شر نوشته شده است. مطالعه این کتاب‌ها تاثیر زیادی روی من گذاشت و به ویژه کتاب بندهش که مجموعه اول من نیز بر اساس آن شکل گرفت بسیار تاثیر‌گزار بود.

او درباره مقایسه مجموعه جدید با کارهای قبلی‌‍اش که بر اساس داستان‌ها به تصویر کشیده شده بودند گفت: نقاشی کردن بدون داستان برای من آسودگی به وجود می‌آورد زیرا هر عنصری که بخواهم را در تصویر می‌آورم و دغدغه این را ندارم که تناسب با آن داستان یا اسطوره داشته باشد. اگرچه برای مخاطب داستان‌گویی جذابیت بیشتری دارد اما کار من نقاشی است و ترجیح می‌دهم بدون داستان کار کنم، هرچند که علاقه به اسطوره‌ها و آیین‌ها در همه این نقاشی‌ها دخیل هستند.

باقری ادامه داد: اسطوره‌های کهن و به ویژه اساطیر آفرینش خیلی مهجور هستند و به همین دلیل بازنمایی آنها برای مخاطب خیلی جذاب است. علاوه بر آن جذابیت بصری هم برای من اهمیت زیادی دارد و می‌خواهم مخاطب با رنگ و فرم درگیر شود تا ترغیب شود بیشتر درباره اسطوره‌ها بداند. در این چند نمایشگاه دیده‌ام که مخاطبان ارتباط خوبی با فضای کارها می‌گیرند و با توجه به اینکه جامعه ما علاقه زیادی به داستان دارد متون اسطوره‌ای برای آنها جذاب است. علاوه بر آن من فضای بصری آثار را آنقدر پیچیده نمی‌کنم که دیدن آن برای مخاطب سخت باشد و حتی کسانی که با هنر آشنا نیستند فضای آثار برای‌شان قابل فهم است.

او درباره استفاده از مدیاهای جدیدی مانند انیمیشن گفت: علاقه‌ای ندارم وارد فضایی شوم که ارتباط زیادی با مخاطب عام داشته باشد. علاوه بر آن اساطیری که انتخاب می‌کنم چندان قابلیت تبدیل شدن به انیمیشن و فیلم را ندارند. کار من تصویرگری به معنای روایت داستان نیست و در نقاشی‌هایم اگر هم مخاطب داستان اولیه را نداند می‌تواند برداشت خود را داشته باشد.

گفتنی است نمایشگاه نقاشی افشین باقری تا 12 اردیبهشت در گالری سیحون برپاست.