سرویس مد و لباس هنرآنلاین: جایزه A' Design Award یکی از بزرگترین رقابت‌های جهانی در زمینه طراحی است که به بهترین طرح‌ها، مفاهیم دیزاین، تولیدات و خدمات در این حوزه اعطا می‌شود.

این مسابقه سالانه در ایتالیا برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان از سراسر دنیا می‌توانند در آن شرکت کنند. در این رقابت، هم طرح‌های نهایی و هم طراحی‌هایی که در مرحله ایده هستند می‌توانند ارائه شوند. هدف اولیه مسابقه، پشتیبانی از فرهنگ جهانی دیزاین و ایجاد فرصت تبلیغات برای برندگان و نیز ایجاد مشوق‌هایی برای داوطلبان است تا بتوانند ایده‌هایی برای طرح‌های عالی و برتر جهت آینده بهتر ارائه دهند.

ندا قدیر طراح جواهرات که در سال 2015 برنده جایزه نقره مسابقه A' Design Award 2015 شد، دو سال است که به عنوان داور در بخش طراحی طلا و جواهر با این رویداد همکاری می‌کند.

او فارغ‌التحصیل مقطع فوق لیسانس دانشگاه هنرهای زیبای تهران است و تاکنون در میان برگزیدگان و فینالیست‌های مسابقات معتبر طراحی جواهرات نظیر MEJURI,JMA,SBDA نیز قرار داشته است.

قدیر درباره جزئیات حضور خود به عنوان داور A' Design Award 2018 به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: امسال نیز این رقابت جهانی در بخش‌های مختلفی همچون طراحی صنعتی، طراحی گرافیکی، طراحی جواهرات، طراحی داخلی و معماری و جوایز مهندسی و هنری همه ساله در ایتالیا برگزار شد و یک تیم داوری 7 نفره، داوری آثار را در بخش طراحی جواهرات بر عهده داشتیم.

او با اشاره به اینکه شرکت‌کنندگان از 180 کشورجهان در این رقابت حضور به هم رساندند، اظهار داشت: هر چند همچون دوره‌های گذشته، آثاری خلاقانه و بدیع به این رویداد رسیده بود اما تعداد شرکت کنندگان از کشورمان کاهش پیدا کرده و شاید یکیاز دلایل آن نبود انگیزه کافی میان طراحان شاخه طلا و جواهرات است.

این داور بین‌المللی طراحی طلا و جواهرات ادامه داد: متأسفانه علی رغم افزایش کیفیت آثار طراحان دراین حوزه اما طرح‌های مدرن با سود اقتصادی فاصله دارند و مردم ایران به طلا و جواهرات سنتی علاقه‌مندند.

قدیر اذعان داشت: هنوز هم توجه به کسب سود در این بازار بر طراحی در حوزه طلا و جواهر ایرانی ارجح است در حالی که این امر در کشورهای صاحب عنوان در این عرصه همچون آمریکای جنوبی، کشورهای شرق آسیا و برخی کشورهای اروپایی و افریقایی به شکل معکوس است و به همین دلیل ما با فقدان برند در حوزه طلا و جواهر در ایران مواجهیم.

او به کم‌توجهی تولیدکنندگان به کالکشن‌های فصلی طراحان طلا و جواهر در ایران اشاره کرد و گفت: هرچند روش‌های ساخت جواهرات با کیفیت بالا در کشورمان مهیا است، اما از آنجا که تمایل مردم به ارزش سرمایه‌ای طلا و جواهر است در نتیجه ارائه محصولات اقتصادی با تمرکز کمتر به بخش خلاقیت و طراحی انجام می‌گیرد.

داور A' Design Award 2018 در خاتمه گفت: تا وقتی طراحی ارزش افزوده ای برای محصول نهایی در شاخه زیورآلات قیمتی و جواهرات محسوب نشود، روز به روز از انگیزه طراحان کاسته شده که نمود این مسئله را می‌توان در مسابقه‌ای که داوری آن را طی دو سال اخیر به عهده داشته‌ام به خوبی مشاهده کرد.