به گزارش هنرآنلاین، دکتر پرویز ممنون اولین استاد دانشگاهی تئاتر در ایران و استاد پیشین دانشگاه وین چندین سال است که در اتریش و سوییس در کنار اجرای روایتی آثار ادب فارسی به زبان آلمانی به تدریس هنر روایت‌گری می‌پردازد و این نخستین بار است که او در ایران چنین آموزشی را شروع کرده است.

دکتر ممنون در مورد اهمیت روایت و قصه گفت: ما و هندیان دارای غنی‌ترین گنجینه قصه در جهان هستیم، آن چنان فراوان که به قول آلمانی زبانان "از فراوانی درخت، جنگل را نمی‌بینیم."

او افزود: از طرفی هم نقالی سنتی معمولا کار مردان و برای مردان بوده است، حال آن که در پدید آمدن قصه مادران و مادر بزرگان سهم قابلی داشته‌اند. بی‌جهت نیست که معروف‌ترین و کهن‌ترین قصه‌گوی جهان زن است، منظورم شهرزاد است. بنابراین وقت آن رسیده است که زنان نقش خود را بر عهده بگیرند.

دکتر ممنون که قصد دارد در این کارگاه‌ها دید هنرجویان به نقالی و روایت‌گری را وسعت دهند و برخی زوایای نقالی که در شیوه‌های سنتی کمتر به آنها توجه می‌شود را ارایه کند، افزود: برای نقل سنتی احترام قایلم؛ نقل هنر کلام و نقاشی کلام بوده و صرفا آموزش‌های من پیشنهاداتی است که هنرجویان می‌توانند در کار خود به کار بندند تا مخاطبان امروزی را جلب کنند، به خصوص در مورد تصویرسازی برای مخاطب با کلام نیاز هست که هنرجویان تمرکز بیشتری داشته باشند.

لازم به ذکر است، این کارگاه آموزشی به همت موسسه توسعه هنرهای معاصر برگزار شده است.