سرویس تئاتر هنرآنلاین: در حالی که چند روزی به انتخابات هیأت مدیره خانه تئاتر باقی‌ست، کمپینی توسط مجید گیاه‌چی کارگردان تئاتر و عضو پیشین هیأت مدیره انجمن کارگردانان خانه تئاتر با حضور اعضای خانه تئاتر در فضای مجازی تشکیل شد. این کمپین با امضای 71 نفر از اعضای خانه‌ تئاتر و 12 نفر از اعضای جامعه‌ تئاتر، خواستار تغییر و اصلاح مفاد اساسنامه این خانه است که در نهایت روز گذشته نامه‌ای از سوی امضاکنندگان به خانه تئاتر ارسال شد که متن آن بدین شرح است: 

"به‌نام خدا

 مدیرعامل و اعضای محترم هیأت مدیره‌ خانه‌ تئاتر 

 با عرض سلام و نهایت احترام 

در طی بیش از ده سال گذشته، علیرغم تلاش‌های بسیار و مستمر مبنی بر طرح انواع پیشنهادات و نظرات در خصوص ضرورت اصلاح اساس‌نامه و بازنگری جدی آن، به‌خصوص در مباحث بسیار مهمی چون تعیین هیأت مدیره‌ مرکزی، که نقشی اساسی در سرنوشت خانه، ایفا می‌کند و ... تاکنون کوچک‌ترین اقدامی انجام نشده و یا ابراز تمایلی مبنی بر پذیرش ضرورت اصلاحات در خانه‌ تئاتر، مشاهده نشده است.  

حال که توجه چندانی به خواسته‌های جامعه‌ی تئاتر و حتی انجمن‌های زیرمجموعه‌ خانه نشده و اصرار و تأکید فراوانی بر اجرای اساس‌نامه‌ موجود و عدم‌عدول از آن وجود دارد، حداقل انتظار آن است که با برگزاری قاعده‌مند و قانونیِ همین شکل انتخابات، پیش‌بینی‌های بیش‌تری صورت گرفته و قوانین بهتری برای ممانعت از تضییع حقوق کاندیداها و داشتن فرصتِ برابر در عرصه‌ انتخابات و هم‌چنین امکان نظارت مستقیم به‌منظور برگزاری انتخاباتی شفاف و به‌دور از شائبه، فراهم شود. به‌خصوص در شرایطی که بی‌تردید مطابق روال سابق و قوانین موجود خانه تئاتر، برخلاف نص صریح هر انتخاباتی، فرصتی منطقی و برابر، برای کاندیداها وجود ندارد. 

هر چند پیش‌تر به‌طرق مختلف بارها از هیأت مدیره‌ خانه‌ی تئاتر تقاضا شده تا آیین‌نامه‌ای شفاف و دقیق که متضمن حق نسبی برابری برای کاندیداها و مانعی برای برخورداری از حقوقی مضاعف، برای معدودی باشد، ارائه شود؛ اما از آن‌جا که تاکنون کوچک‌ترین توجهی به این نخستین و بدیهی‌ترین درخواست هم نشده، متن آیین‌نامه‌ی پیشنهادی برای برگزاری انتخابات تدوین و در تاریخ یک‌شنبه 2 اردیبهشت 1397، برای مدیرعامل محترم خانه‌ی تئاتر، ارسال شد؛ اما هم‌چنان علیرغم وعده‌های مکرر مبنی بر توجه به آن، تا امروز که کم‌تر از 15 روز به برگزاری انتخابات فرصت باقی‌ مانده، کوچک‌ترین پیشرفتی حاصل نشده است. 

توضیح ضروری آن‌که متناسب با رأی و نظر منطقی اعضای هیأت مدیره‌ی مرکزی خانه‌ی تئاتر، متن پیشنهادی آیین‌نامه (که منطبق با اساس‌نامه در 10 صفحه تنظیم و پیوست شده)، امکان هر گونه حک و اصلاح و تغییری منطقی را خواهد داشت. 

لذا اسامی زیر که امضای نامه را تأیید نموده‌ایم به آقای مجید گیاه‌چی وکالت می‌دهیم با ذکر نام ما و امضای خود، ضمن ثبتِ نامه در دبیرخانه‌ی "خانه‌ی تئاتر"، تا پیش از ساعت 14:00 روز دوشنبه 10 اردیبهشت 1397 (و برگزاری جلسه‌ هیأت مدیره)، خواهان بررسی فوری این پیشنهاد و تأیید آن، پیش از برگزاری انتخابات 22 اردیبهشت 1397 و اجرای آن در انتخابات مذکور شود. 

پیشاپیش از لطف و توجه یکایک شما سپاس‌گزاریم."

ایوب آقاخانی، نادر برهانی‌مرند، کوروش نریمانی، اسماعیل خلج، میکائیل شهرستانی، مسعود دلخواه، مهرداد رایانی مخصوص، رحمت امینی، رضا دادویی، محمدرضا خاکی، رویا افشار و... از جمله هنرمندانی هستند که به این کمپین پیوستند.

مجید گیاه‌چی در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: 18 سال از آغاز فعالیت خانه تئاتر می‌گذرد اما این خانه علی‌الرغم زحمات بسیار نتوانسته نقش و جایگاه درخوری را در جامعه‌ی تئاتری و فرآیندهای موثر بر آن ایفا کند. در طول این 18 سال با وجود تغییر در معادلات تئاتر و گسترش این هنر، اساسنامه خانه‌ تئاتر تغییری نداشته است. 

عضو پیشین هیأت مدیره انجمن کارگردانان خانه تئاتر با بیان اینکه خواسته اصلی اعضا این است که اساسنامه خانه تئاتر پس از دو دهه باید تغییر کند، خاطرنشان کرد: متاسفانه هیأت مدیره خانه تئاتر سال‌هاست که در برابر این خواسته اعضا مقاومت می‌کند و این موضوع منجر به آن شده که بسیاری از کسانی که شرایط عضویت در انجمن‌های مختلف را دارند تمایلی به عضویت نداشته باشند و بخش عمده‌ای از اعضا نیز منفک یا در صورت ادامه‌ عضویت، غیر فعال شده‌اند. در سال‌های گذشته خانه تئاتر 2500 عضو داشت که علی‌رغم گسترش فعالیت‌های تئاتری و فارع‌التحصیلی صدها نفر در هر سال، اکنون تعداد فعلی اعضا 1700 نفر است.   

او همچنین در ادامه اضافه کرد: پذیرش تغییر در اساسنامه از سوی هیأت مدیره خانه تئاتر باعث خواهد شد تا این خانه از پتانسیل و مشروعیت لازم در میان هنرمندان تئاتر بهره‌مند شود. اعضای خانه تئاتر تنها خواستار این مسئله هستند که اساسنامه شفاف و قانون‌مند باشد و از جمله در برگزاری انتخابات اجحاف یا شائبه‌ای به وجود نیاید. دراین شرایط انتخاباتی شفاف و با اعتماد کامل شرکت‌کنندگان برگزار خواهد شد.

مجید گیاه‌چی با تاکید بر اینکه در اساسنامه موجود شرایط و امکانات برابری برای کاندیداهای هیأت مدیره وجود ندارد، عنوان کرد: خانه تئاتر دارای 14 انجمن است که انجمن بازیگران به‌شکلی بدیهی و به تنهایی بیش از مجموع 13 انجمن و کانون دیگر عضو دارد. زمانی‌که رای‌گیری انجام می‌شود با توجه به اینکه تعداد اعضای این انجمن بیش از انجمن‌های دیگر است، امکان حضور اعضای دیگر انجمن‌ها در هیأت مدیره کاهش می‌یابد و طی این 18 سال هنرمندانی که از اعضای انجمن بازیگران بوده‌اند شانس به‌مراتب بیشتری برای حضور در هیأت مدیره داشته‌اند و حفظ این شرایط موجب استمرار حضور گروهی کوچک برای مدتی طولانی و یاس و نا امیدی بسیاری شده و از طرف دیگر مانعی برای اصلاح اساسنامه شده است در صورتی‌که چنین معضلی در خانه‌های موسیقی و سینما حل شده و هر چند ممکن است نارضایتی‌های فراوانی در آن خانه‌ها وجود داشته باشد، اما حداقل انتخاباتی بی‌شائبه و عادلانه برگزار شده و برخلاف خانه تئاتر، امکانی برای چرخش نخبگان وجود دارد. 

او همچنین افزود: قانون انتخابات فعلی مانع از شایسته‌سالاری و امکان برابر برای دیگر انجمن‌‌های خانه تئاتر شده است و بر این اساس ایده اصلی آن است که شرایطی فراهم آید تا همه رشته‌ها و گرایش‌ها امکان حضور در هیأت مدیره را داشته باشند چرا که خانه تئاتر نه خانه بازیگران که خانه همه هنرمندان تئاتر است گذشته از آن‌که بسیاری از بازیگران هم از شرایط فعلی رضایت ندارند. در این شرایط لازم است فضایی ایجاد شود تا این خانه با پشتیبانی و جذب تمام هنرمندان تئاتر، امکانی بیابد تا به وظایف اصلی خود پرداخته و از حقوق اعضای خود دفاع کند.

مجید گیاه‌چی در پایان با بیان اینکه ما خواستار آن هستیم که انتخاب هیأت مدیره خانه تئاتر با کمترین تبعیض و بیشترین شفافیت انجام شود، تصریح کرد: در طرح پیشنهادی به خانه تئاتر هیچ چیز جز عدالت پیش‌بینی نشده است و امیدواریم که به آن توجه شود تا هنرمندانی که خانه تئاتر را ترک کرده‌اند و یا تمایلی به عضو شدن در آن ندارند، به خانه‌شان باز گردند.