سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار یعقوب عمامه‌پیچ در گالری گلستان، نمایشگاه نقاشی شیرین اتحادیه با عنوان "در غیاب آدم‌ها" در گالری شیرین، نمایشگاه نقاشی حسام صفایی‌فرد با عنوان "۲۸۸۵ روز" در گالری ژاله و نمایشگاه نقاشی علی سلطانی در گالری سهراب سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

 مناظری از لکه‌های رنگ

نمایشگاه نقاشی یعقوب عمامه‌پیچ این روزها در گالری گلستان برپاست. عمامه‌پیچ نگاهی تجریدی به طبیعت دارد و آنچه در تابلوهایش دیده می‌شود طبیعتی خودساخته است که از فیلتر ذهنی هنرمند عبور کرده و به ابزاری برای بیان روحیات او تبدیل شده است. اما این تجرید در آثار درجات متفاوتی دارد. اگر گاهی درخت‌ها و تپه‌های ساده شده را می‌بینیم، در تعدادی دیگر از آثار فقط سطوح رنگی در هم پیچیده دیده می‌شود که هیچ نشانه و فرم آشنایی در آنها وجود ندارد.

عمامه‌پیچ تاش‌های رنگ را با قدرت و اعتماد فراوان بر سطح بوم و لکه‌هایی رنگی را کنار هم قرار می‌دهد که در نگاه نخست شباهت به هیچ تصویر آشنایی ندارند، اما فاصله اندکی از اثر باعث می‌شود لکه‌های رنگ در چشم مخاطب به فرم‌هایی مانند درخت و کوه و جنگل تبدیل شوند. کوچک بودن ابعاد تابلوها نیز از ویژگی‌های این آثار است و مخاطب برای کشف مناظر نیازی به ایجاد فاصله زیاد با تابلو ندارد.

 نمایشگاه نقاشی یعقوب عمامه‌پیچ در گالری گلستان

 قدرت هنرمند در استفاده از خطوط و رنگ‌ها در کنار سادگی موجود در آثار، تصاویری دلنشین و گویا ایجاد کرده است که مخاطب را با خود همراه می‌کند تا به کشف محیطی دیگرگونه بپردازد. مناظری که با تاش قلم‌های آزاد و سریع یا رنگ‌گذاری با کاردک به وجود آمده‌اند، طبیعتی بکر و وحشی را نمایان می‌کنند. عمامه‌پیچ در این آثار بدون پرداختن به جزییات و نمایش دادن اجزای طبیعت، نماهایی دور دست را نمایش داده که با رنگ‌هایی زنده و خیال‌انگیز، رویایی را برای بیننده تداعی می‌کنند.

نمایشگاه نقاشی یعقوب عمامه‌پیچ تا 11 اردیبهشت‌ماه در گالری گلستان به آدرس دروس، خیابان شهید کماسایی، شماره ۳۴ برگزار می‌شود.

بی‌کرانگی رویا

نمایشگاه نقاشی شیرین اتحادیه با عنوان "در غیاب آدم‌ها" در گالری شیرین برپاست. در این نمایشگاه با چند دسته از آثار اتحادیه مواجه هستیم که اگرچه تفاوت‌هایی در ظاهر آنها دیده می‌شود اما در نهایت بیان واحدی برای آنها وجود دارد و گویی این آثار بخش‌های مختلفی از یک روایت هستند.

تعدادی از تابلوها شاخه‌های گلی را به مخاطب نشان می‌دهند که روی سطح خالی زمینه قرار گرفته‌اند. این گل‌های رنگین، گاه برای بیننده آشکار هستند و گاه با حجم غلیظ رنگ‌های زمینه ترکیب شده و پیوندی عمیق با بستر خود پیدا کرده‌اند. زمانی هم می‌رسد که نقاش فرم گل‌ها را فقط برای بازنمایی زیبایی آنها به کار نمی‌برد و با ساده کردن یا گسترش دادن آنها، سطوحی رنگین و تصاویری انتزاعی را به وجود می‌آورد.

دسته‌ای دیگر از آثار چشم‌اندازهای وسیعی هستند که با سطوح ساده و نامنظم ساخته شده از رنگ، به وجود آمده‌اند. این تصاویر با رنگ‌های گرم خود بیش از هر چیز یادآور خاک و مناظری خالی از سبزه و گیاه هستند. زمین، کوه و خاک عناصر اصلی این تابلوها هستند و به ندرت پیش می‌آید که لکه‌های آبی، به نشانه آسمان یا رود هم در آنها دیده شود.

نمایشگاه نقاشی شیرین اتحادیه در گالری شیرین

اگرچه این مناظر برای بیننده قابل تجسم هستند اما تابلوها را می‌توان آثاری انتزاعی دانست که بدون نمایش هیچ فرم خاصی، تنها سطوح رنگی در آنها قرار گرفته است. این ویژگی گاه آنچنان برجسته می‌شود که در یک تابلو جز لایه‌های گوناگون رنگ زرد چیز دیگری به چشم نمی‌آید، اما مخاطب در همین خلاء و بی چیزی هم می‌تواند کویری پوشیده از شن را تجسم کند.

آثار اتحادیه را می‌توان رفت و آمدی میان انتزاع و واقعیت دانست. نقاش در این چشم‌اندازهای وسیع، محیط بیرونی را ابزاری برای کاویدن درونیات خود قرار داده است. بهره گرفتن از رنگ‌های درخشان و گرم باعث شده انرژی زیادی در تابلوها به وجود آید و استفاده آزاد و راحت از قلم و کاردک انرژی مضاعفی در مناظر به وجود آورده است.

نمایشگاه نقاشی شیرین اتحادیه تا 19 اردیبهشت در گالری شیرین برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به آدرس خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه 13 شماره 5 مراجعه کنند.

 

فجایع تکرار شونده جنگ

نمایشگاه نقاشی حسام صفایی‌فرد با عنوان "۲۸۸۵ روز" در گالری ژاله برپاست. این عنوان برگرفته از روزهای جنگ میان ایران و عراق است و هنرمند در فضایی انتزاعی به تصویر کردن تجربیات و تاثیرات باقی مانده از آن دوران پرداخته است. در تابلوهای صفایی‌فرد نشانی از المان‌های شناخته شده مانند فشنگ، موشک، پوتین و... دیده نمی‌شود. حتی حضور انسان به عنوان عامل جنگ هم در این آثار نادیده گرفته شده است.

تابلوهایی که در این نمایشگاه دیده می‌شود بوم‌هایی سفید و خاکستری هستند که هیچ فرم یا تصویری در آنها وجود ندارد. تمام آنچه دیده می‌شود ترکیب مواد گوناگون بر سطح بوم است و این مواد و جرم رنگ است که با آشفتگی و درهم فرو رفتن، نمادی از آن فضای جنگ‌زده را آشکار می‌کند.

نمایشگاه نقاشی حسام صفایی‌فرد در گالری ژاله

در یک تابلوی سفید می‌بینیم که کادر به دو قسمت تقسیم شده و در دو طرف خطی که مانند یک مرز در نظر گرفته می‌شود، مواد ورم کرده‌ای وجود دارد که یادآور فاجعه بمباران شیمیایی، تاول‌های پوستی و بحرانی ادامه‌دار است. صفایی‌فرد با حذف رنگ از این آثار و اکتفا کردن به سیاه و سفید، هرگونه جذابیت بصری را از تابلوها حذف کرده و مخاطب را ترغیب می‌کند با کنکاش در سطوح و حجم‌ها، عمق فاجعه‌ای ویرانگر را دریابد.

نمایشگاه نقاشی حسام صفایی‌فرد با عنوان "۲۸۸۵ روز" تا ۲۱ اردیبهشت در گالری ژاله میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. گالری ژاله در خیابان کریم‌خان، خیابان ایرانشهر٬ کوچه نوشهر، پلاک ۳ واقع شده است.

 

تصویری از یک دنیای خیالی

نمایشگاه نقاشی علی سلطانی در گالری سهراب برپا است. سلطانی در این مجموعه دو دسته اثر را به نمایش گذاشته است که تعدادی از آنها بر روی بوم و تعدادی دیگر بر روی کاغذ و در ابعاد کوچک خلق شده‌اند. در تابلوهای این مجموعه ترکیبی از زندگی شهری و مناظر طبیعی دیده می‌شود و در عین حال فضایی ناشناخته به وجود می‌آید که برای مخاطب قابل شناسایی نیست.

در بیشتر نقاشی‌های سلطانی فضاهای وسیع و خالی دیده می‌شود که گوشه‌هایی از آنها با سطوح هندسی پر شده است و این سطوح می‌توانند مانند درخت یا تپه‌ای به نظر برسند. سطح رنگی ناشناخته‌ای که چند خط نازک زیر آن قرار گرفته یادآور جانوری است که در بیابان حرکت می‌کند یا لکه‌های رقیق رنگ با فرم پیش بینی نشده‌ای که ایجاد کرده‌، دورنمایی از درختان را بازنمایی می‌کنند.

افتتاحیه‌ی نمایشگاه نقاشی‌های علی سلطانی در گالری سهراب

سوژه‌ نقاشی‌های علی سلطانی از تخیلات و ذهنیات او ‌آمده و هریک از این آثار ویژگی‌های خاص خود را دارند. دنیای زیر آب و ماهی‌ها در کنار قایق و دست ساخته‌های انسانی وابسته به آب، موضوع تعدادی از تابلوها است و در جایی دیگر موجوداتی ناشناخته را زیر آب می‌بینیم که از افسانه‌ها و خیالات آمده‌‌اند. دسته‌ای دیگر از آثار او شامل نقوش سفیدی هستند که روی کاغذ سیاه شکل گرفته‌اند. در این مجموعه نیز شاهد فرم‌های مختلفی هستیم که بدون شباهت آشکار به هیچ موجود شناخته شده‌ای، یادآور جانوران عجیب یا گیاهان گوناگون است.

نمایشگاه نقاشی علی سلطانی تا 18 اردیبهشت ماه در گالری سهراب به آدرس خیابان سمیه، قبل از رامسر، شماره ۱۴۲ ادامه دارد.